Kompetent kopplingspaket BMW E39 528,som tål att misshandlas

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Turboriddarn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons maj 28, 2014 9:44 am

Kompetent kopplingspaket BMW E39 528,som tål att misshandlas

Inlägg av Turboriddarn »

Håller på med ett 7 veckors bygge och behöver vägledning till vad för kopplingsdetaljer jag behöver. :hihi:
Motor och låda är i nuläget en original M52TUB28 med S5D 320Z låda
Donatorbilen är en E39 528i (där av rubriken) årsmodell 2000.

Motorpaketet kommer hängas ner i en Volvo 740, ämnad till drifting på banor, gröndal, mantorp etc.
I mån av tid är planeringen att fegladda maskin och nå effekt runt 350hk maskin för småpengar på original styrsystemet. :wink:

Frågan är min då, är helt novis på kopplings-biten generellt. Dock vad bör jag tänka på och vad är vettigt att införskaffa? Frågan är om org svänghjulet kommer tåla denna effekt och kopplingssparkar? M20 svänghjul och en startmotor från M20 är vanligt att byta till på M50 har jag läst mig till dock finns det inte mycket info om M52TUB snurran/M54 att läsa om. Funderar liksom på triggern om det medför strul med den om man byter till M20 svänghjul?

Vägled mig, är riktigt dåligt på detta :doh:

Budget jag har är max 6000 kr på kopplingen, kan sträcka mig något om det är motiverbart.

Mvh :)
Volvo 242 årm1975, M50 turbo.
Volvo 245 årm1991, B23 2.6L, 2x weber48or
Turboriddarn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons maj 28, 2014 9:44 am

Re: Kompetent kopplingspaket BMW E39 528,som tål att misshan

Inlägg av Turboriddarn »

Blev en 731 platta med 4 puck sinter och kör på org DM svänghjulet, får de hur länge det håller.
Volvo 242 årm1975, M50 turbo.
Volvo 245 årm1991, B23 2.6L, 2x weber48or
Skriv svar