Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
swimmpuz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jun 18, 2010 5:50 pm

Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av swimmpuz »

Tja. Har lite funderingar vilken olja jag ska ha i min bakaxel till min torsen diff. Enligt bakaxeldelar så säger han.

Kör antingen med 80-90-olja eller lite "finare" 80-140. Man ska absolut INTE köra med LSD olja för det är för lamelldiffarna.

Man ska köra med Petrolium baserad olja, Ej syntet olja. Quaife har ingen förspänning på sina diffar, men torsen diffen har 3500 footpound det gör att den är inte lika benägen att tappa "grepp" när ena hjulet är i luften.


Men sedan 2 av mina andra kompisar har kört med castrol syntrax limited slip 75w-140

Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 är en helsyntetisk hypoid- axelolja för användning i konventionella och slirbromsdifferentialer (limited slip). Godkänd för BMW M-serien och Mercedes-Benz AMG limited-slip differentialer. Rekommenderas även för Nissan GTR limited-slip axlar.


Men detta är en syntetisk olja så nu till min fråga vad rekommenderar ni herrar för olja.

Bakaxeldelar har inte telefon tid idag så kan inte ringa dem så tänkte jag skapar en tråd här.

Länka gärna länk på vilken olja tack

Mvh Gordon
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av jre »

Hej!
Jag står också inför att fylla på min Eaton-truetrac mycket snart. Jag har också hört Jonas (Bakaxeldelad) säga att man inte ska ha syntetolja i dessa diffar. Jag vet inte vart han fått det ifrån då syntet är bättre på typ allt (mig veterligen). Enligt Eatons rekommendationer ska man använda samma olja som innan man bytte diffen. Det tyder lite på att Truetrack-diffen tål vad som helst och det är pinjong å kronhjul som är det man ska bry sig om. Inne i truetracken sitter det typ lameller som ser ut som koniska fjäderbrickor. Dessutom blir det ju friktion nån stans i diffen (mellan diffhus och drev eller mellan drev och drev). (Ja jag har givetvis haft isär diffen och tittat å pillat i den.)
Den Castrol-syntrax-oljan hade jag också en fundering på att köpa till min diff när jag såg den. Vet inget om den i övrigt. Vad jag vet är att det absolut inte får klicka eller smälla i diffen när man försiktigt provrullar på torr asfalt. Då måste man ha i en friktionsmodifierare för att göra oljan 'halare'. Man kan eventuellt prata med tex Castrol eller Redline om de kan rekommendera nån olja till just en truetrack.
Mvh//Jacob
Senast redigerad av jre den ons jan 07, 2015 6:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
swimmpuz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jun 18, 2010 5:50 pm

Re: Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av swimmpuz »

Sådär Jacob nu har jag fått svar. Har snacka med vide bilservice och petrolium besegrad olja är ett finare ord för mineral olja. Och jag frågade oxå ska jag ha 80/90 olja eller 80/140 han såg ingen mening med 80/140 så 80/90 mineral olja till bakaxeln blir de ! Mvh Gordon
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av jre »

Mineraloljan är ju "smalare" än syntetoljan så den blir ju stelare när det är kallt. Jag har fått för mig att syntetoljan klarar lite högre temperatur också. Jag lutar ju helt klart åt syntetolja, trots rekommendationen från Jonas (Bakaxeldelar). Vi får se då jag har några dagar ytterligare på mig att bestämma mig. Kanske RedLine Shockproof Heavyweight. Har hört vissa som kör med den i Truetrack.
//Jacob
swimmpuz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jun 18, 2010 5:50 pm

Re: Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av swimmpuz »

Tja Jacob. Har snackat med Jonas precis och berättade om vad du hade för diff och han säger mineral olja till din diff helt klart. Och så vidare du inte kör nå långlopps race så räcker det med och byta olja 1gång om år et och jag sa att jag skulle köra lite drifting med min så han tyckte då kan jag köra med 80/140 olja och de gällde samma för dig oxå.

Mvh Gordon
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av jre »

Jo, jag vet att Jonas säger så, men jag vet inte varför. Då detta strider mot min uppfattning samt vad Eaton själva skriver på sin hemsida så litar jag inte på det utan en väldigt bra förklaring.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av jre »

Sådärja. Nu sitter torsendiffen i 960in! Det blev Castrol Syntrax LSD. Inga konstiga knäppljud eller nått. So far so good.
//Jacob
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av Jompa_a »

Jag hoppas du förstår att en lsd olja är till en diff med lameller. Medans torsen finns det bara ståldrev i, inga lameller.

Jag hade köpt en vanlig 80-90 olja eftersom den är till en vanlig hypoidväxel. Och i den sitter det bara ståldrev i. Plus att Jonas säger att det är rätt olja.
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av jre »

Jag har pillat isär min torsendiff ner till minsta skruv. Uppenbarligen har du inte gjort det. I förspänningen av diffen (mitt innut i) sitter det ett antal koniska fjädrar pressade mot varandra. Dvs de ger friktion på samma vis som lameller gör. Dock så är kraften inte enorm i de fjädrarna. Det Jonas säger är att man ska absolut inte använda syntetolja. Eaton säger bara använd samma som det var där tidigare. Inget ont om Jonas, men Eaton vet rimligen bättre vad som passar deras produkt. Deras uttalande tyder på att torsendiffen klarar sig med i princip vad som helst och att kronhjul&pinjong+lager är mer kräsna.
En LSD-olja innehåller friktionsmodifierare. Dvs den har en egenskap som gör att lamellerna slirar lite lagom lätt utan att hugga eller slira för lätt. Torsendiffens diffverkan bygger givetvis också på friktion. Det är dock friktion mellan drev till drev eller drev till omgivande diffhus. På dessa ställen tror jag det kanske är bra med en bra olja med lagom friktion.
Jag har kört min diff nu i snart 2år. Sannolikt har jag betalat lite för mycket för oljan, men jag har också hört en som pajat diffen med fel olja (utan friktionsmodifierare) så diffen högg och pajade ganska omgående.
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Val av olja till torsen diff i volvo 740 1031 axel

Inlägg av x6rs »

Jag hade ringt grabbarna på payback lubricants i Umeå, skulle tro deras moly red (tror den hette så) hade funkat kalas, kör deras olja i låda och diff
0708960667
Skriv svar