Justering av solfjädern i en tryckplatta

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
eraezer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 12, 2007 7:54 pm

Justering av solfjädern i en tryckplatta

Inlägg av eraezer »

Hejsan,
för något år sedan köpte jag ett kopplingskitt, det var SPEC steg 3 (6-puck med fjädrat centrum + tryckplatta) till min supra mk3 (R154 och 7M-GTE).
Efter montering visade det sig att jag inte kunde koppla ur, det visade sig att mekanismen låste sig, det blev en byrålådseffekt. Sedan dess har jag åkt med original tryckplattan. Med original tryckplattan kan kopplingsarmen röra sig längre och kopplar ur som den ska.

SPEC ville inte ta på sig något ansvar, men dom kunde titta på den om jag skickade den till dom i usa, vilket jag inte gjorde pga kostnad samt att det inte fanns några garantier från deras sida ang korrigering av felet.

Jag hade mätt tryckplattan så gott jag kunde (obelastad) vilket visade att solfjäderändarna, alltså närmast centrumhålet var på olika avstånd från tryckplattans anliggningsyta. Detta fotograferades också och spec fick ta del av dessa bilder utan förändring i deras svar.

Har någon annan här varit med om detta? Vad har ni gjort då? Finns det någon i sverige som kan justera solfjädern i en tryckplatta?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Justering av solfjädern i en tryckplatta

Inlägg av mauser240 »

Hejsan.

Har ingen aning om hur grejerna du snackar om ser ut men spontant låter det som ett annat trycklager eller modifierad arm vore lösningen. Fick du tillhörande trycklager till kopplingen?

Är tryckplattan tjockare / plattare eller kräver längre slaglängd eller både och? Var blir det brytning?
//MartinL
eraezer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 12, 2007 7:54 pm

Re: Justering av solfjädern i en tryckplatta

Inlägg av eraezer »

Hej
Så här kan det se ut monterat (lånad bild)
Bild

Lådan har inspektionsluckor på två sidor om sprängkåpan. Genom dessa kunde jag se att rörelseomfånget var större med original tryckplatta.
Jag har även testat med en längre kolv till slavcylindern, men urtrampningslagret kommer ändå inte längre än tidigare när jag försökte koppla ur.
Jag misstänker att fingrarna i solfjädern är olika långa vilket resulterar i att spelet mellan "fingrar" och urttrapningslager blir 0 efter en viss rörelselängd och då trycks lagret från centrum och mot den axel som det glider på vilket orsakar låsningen.

Kittet ska vara bolt-on och det har funkat för andra supra mk3 ägare. Dom har inte behövt byta ut delar i hydraulsystemet.

Specs tryckplatta är antagligen en uppgraderad original tryckplatta då iaf "kåpan" (det gula på bilden ovan) ser exakt likadant ut och jag har för mig att original märkningen med aisin fanns kvar. Så jag har inte mätt om det är någon skillnad i tjocklek mellan dom.

Hydraulsystemet är tätt och jag har kört med kombinationen spec lamell + original tryckplatta under två säsonger.
Huvudcylindern är utbytt och slavcylindern är renoverad av mig. Slangen är bytt mot en stålomspunnen slang.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Justering av solfjädern i en tryckplatta

Inlägg av mauser240 »

Låter ju som något tillverkningsfel.

Om jag förstått det rätt så blir alltså hålet i mitten på tryckplattan för litet när man försöker koppla. Om plattan annars liknar original borde det ju gå att mäta hålet och fingrarna och ev. slipa av fingrarna vid behov.

Menade du också att fingrarna sticker ut olika mycket mot växellådan? Stannar pedalen på mitten?
//MartinL
eraezer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 12, 2007 7:54 pm

Re: Justering av solfjädern i en tryckplatta

Inlägg av eraezer »

Det är så som jag tolkar det nu, men när jag höll på att mäta och greja med kopplingen tänkte jag inte på att mäta hur centrerat hålet var samt fingrarnas längd. Om centrum är rätt men att fingrarnas längd är olika borde det gå att slipa dom.
Men om centrum är fel så behöver hela solfjädern justeras.
Mätning av centrum samt fingrarnas längd borde man väl kunna göra även om den är obelastad.
Tänker jag rätt?

Finns det någon privatperson eller något företag som kan justera solfjädern om centrum skulle vara fel?

När jag mätte, så var det just utsticket av fingrarna mot växellådan, men det påverkas ju av fingrarnas längder.

Urtrampningslagret monteras i centrum av solfjädern m.h.a. låsring osv. och det var lite halvsegt kommer jag ihåg, men det gick enligt instruktion.

Jag kommer inte ihåg vart pedalen stannade, men känslan var den "vanliga".
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Justering av solfjädern i en tryckplatta

Inlägg av mauser240 »

Vid en provtryckning ser du ju hur solfjädern beter sig, om fingrarna rör sig inåt eller utåt. Om den dessutom skulle fungera då (med trycklager på plats) kan man ju anta att det är axeln det tar stopp emot.

Det där med att centrum skulle sitta fel är nog överkurs för mig tyvärr.

Mätningarna borde gå bra att göra obelastad, ev. kan att litet fel bli större eller mindre under belastning.

Man kunde ju även mäta skårorna mellan fingrarna, t.ex. från djupaste stället till ytterkant på skalet, för att bilda sig en uppfattning om hur vind plattan är.

Du sa att kopplingsarmen inte rörde sig lika långt med SPEC-plattan men såg du var den började? Tänkte ifall ett finger sticker ut längre och äter upp spelet (kanske var likadant du tänkte) så räcker ju inte slaglängden till. Isåfall borde kopplingspedalen bottna.

Tråkigt att inte SPEC tar sitt ansvar bättre här.
//MartinL
eraezer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 12, 2007 7:54 pm

Re: Justering av solfjädern i en tryckplatta

Inlägg av eraezer »

Hej igen,
i går kom jag äntligen i håg att ta med mig tryckplattan från jobbet (är inte där så ofta pga studier).

Obelastad går det ganska enkelt att se att centrumhålet i solfjädern inte är helt rund vilket gör att rörelseradien för några av "fingrarna" skiljer sig mot andras rörelseradie.

Jag försökte hitta något i manualen ang. centrumhålets dimension, men utan lycka. Dock hittade jag info ang. "fingrarnas" variation i höjdled (axiel-led). Detta måste mätas vid belastning. I manualen är både tryckplatta och lamell monterat på svänghjulet. Maximal skillnad får vara 0,5mm.

Då urtrampningslagret monteras i centrum av fingrarna genom att klämmas på plats, hålls på plats mha en låsring, kommer urtrampningslagret att agera som en utjämnare.

Om höjdskillnaden är jämnt fördelad (så att snittet blir 0) kommer detta antagligen inte att påverka något.

Om höjdskillnaden är ojämnt fördelad (medurs rotation, börjar på -0,5 vid kl 12, stegar upp till +0,5 vid kl 6 och sedan tillbaka till -0,5) så kan urtramningslagret rent teoretiskt sitta snett, men vid urtrampning kan något annat hända...

Om höjdskillnaden är större än 0,5mm kanske det helt enkelt inte går att montera urtrampningslagret.

Det enda svänghjul jag har sitter monterat i bilen och jag kan inte plocka ner lådan än på ett tag. Så jag kan inte mäta detta själv just nu. Men då jag kunde montera urtrampningslagret antar jag nu att höjden är någorlunda ok.

Fingrarnas längd är ju statisk och varierar alltså inte på belastningen. Därför borde jag kunna justera längden redan nu.
Placeringen av fingerspetsarna i axel led är beroende av belastning och därför kan dessa inte justeras förän plattan sitter monterat på ett svänghjul och håller fast en lamell. Därför får jag vänta till jag har plockat ner växellådan.

Nu har jag fått ord-bajsa lite :)

Personligen tror jag att första steget är att få ett symetriskt hål, dvs justera fingrarnas längder.
Vad tror ni?
Skriv svar