bygga om mb asr diffbroms till manuell?
bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Jag vet att bla. Johank har gjort det genom att ha en bromscylinder och en gängad ratt (diffens styrs av hydraultryck) men eftersom jag inte fått tag på honom så ställee jag frågan här.
Jag funderar på vad man ska ha för olja som både en kopplingscylinder(tar mindre plats än bromscylinder) och diffens hydraulik tycker om?
Bromsvätska snällt mot alla sorters gummi? I så fall kan jag ju köra på bromsvätska eller tom. koppla in mig på ordinarie bromskrets med en magnetventil.
Då skulle det ju bara vara att öppna ventilen med en knapp, trycka lagom mycket med bromsen för önskad diffverkan och sen släppa knappen, när man sen vill släppa diffen kan man bara trycka igen så går trycket tillbaka till huvudcylindern.
Jag funderar på vad man ska ha för olja som både en kopplingscylinder(tar mindre plats än bromscylinder) och diffens hydraulik tycker om?
Bromsvätska snällt mot alla sorters gummi? I så fall kan jag ju köra på bromsvätska eller tom. koppla in mig på ordinarie bromskrets med en magnetventil.
Då skulle det ju bara vara att öppna ventilen med en knapp, trycka lagom mycket med bromsen för önskad diffverkan och sen släppa knappen, när man sen vill släppa diffen kan man bara trycka igen så går trycket tillbaka till huvudcylindern.
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Till allt helvete är inte bromsvätska och oljepackningar kompitabla, det är möjligtvis ingen som byggt om en asd diff till vanlig diff?
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Vad är det för olja i asd-diffens hydraulik normalt?
Jag tror det är bäst att använda den oljan då det kommer vara lättare att fixa en extern huvudcylinder än den interna slavsylindern inne i diffen. Bromsvätska brukar ju få oljepackninar att expandera samt att bromsvätskan är rätt aggresiv mot annat (lack och fingrar tex). Jag tror du nog vill ha ett helt separat system med egen pump. Finns det inte nån orginalpump (elektrisk?) som man kan använda. Du kan ju bygga ett system som kör pumpen till det tryck du ställer in.
//Jacob
Jag tror det är bäst att använda den oljan då det kommer vara lättare att fixa en extern huvudcylinder än den interna slavsylindern inne i diffen. Bromsvätska brukar ju få oljepackninar att expandera samt att bromsvätskan är rätt aggresiv mot annat (lack och fingrar tex). Jag tror du nog vill ha ett helt separat system med egen pump. Finns det inte nån orginalpump (elektrisk?) som man kan använda. Du kan ju bygga ett system som kör pumpen till det tryck du ställer in.
//Jacob
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Det är nån mercedes mineralolja, ja tanken är att hitta något som matchar. Jag har hört att man kan ta en huvud eller kopplingscylinder och svetsa på en mutter så man kan ställa trycket så det är nog ingen stor mängd olja som krävs men en sån lär inte tåla mineralolja i längden.
orginal är det en dubbelpump på motorn som har en utgång till diffen och en till servon, man skulle kunna använda servon men den bygger ju bara tryck i ändläge så då får man aktivera diffen med ändläget och sen hålla kvar trycket med en magnetventil.
Fettspruta går med men lite bökigt att aktivera i bilen och låter otätt.
en tanke som slog mig är ju att en elektrisk slaktad servopump som har ett styrtryck borde funka men kräver mycket ström.
orginal är det en dubbelpump på motorn som har en utgång till diffen och en till servon, man skulle kunna använda servon men den bygger ju bara tryck i ändläge så då får man aktivera diffen med ändläget och sen hålla kvar trycket med en magnetventil.
Fettspruta går med men lite bökigt att aktivera i bilen och låter otätt.
en tanke som slog mig är ju att en elektrisk slaktad servopump som har ett styrtryck borde funka men kräver mycket ström.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Svarva en ny kolv till den tänkta cylindern & köp en X-ring från Kullager.se?
http://www.kullager.se/sv/product/3959/ ... 2x3-53-NBR
http://www.kullager.se/sv/product/3959/ ... 2x3-53-NBR
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Det låter som en bra ide', sks kolla upp det!
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Jag monterade en handpump från biltemas riktsats 459:-. (Art: 158183)
Sedan en slang, lite adaptrar och en manometer.
Kör med ZH-M olja som original.
Fungerar kanonbra, dock får man gå ut till bagaget och pumpa upp trycket. Ca 30-35 bar så är diffen helt låst.
Sedan en slang, lite adaptrar och en manometer.
Kör med ZH-M olja som original.
Fungerar kanonbra, dock får man gå ut till bagaget och pumpa upp trycket. Ca 30-35 bar så är diffen helt låst.
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Huvudcylinder eller mastercylinder från en sittåträng borde väl kanske funka om man kör med LHM olja?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Tyvärr är det väl mest sm som har med lhm och det kryllar ju inte av sådana även om jag själv råkar ha en i garaget.
Jag har en lösning men jag har inte monterat den än eftersom jag är på semester, återkommer när det funkar
Jag har en lösning men jag har inte monterat den än eftersom jag är på semester, återkommer när det funkar
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Lhm används väll i Bx oxå, och den är ju inte helt ovanlig att hitta på skroten fortfarande.. Så där borde en huvudbromscylinder gå att finna..
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Re: bygga om mb asr diffbroms till manuell?
Har bx lhm i kopplingen med?
Det blev en huvudkopplingscylinder från en BMW som en kompis hade liggande, inte rätt packningar men har funkat än så länge.
Det blev en huvudkopplingscylinder från en BMW som en kompis hade liggande, inte rätt packningar men har funkat än så länge.