Trögtrampad koppling (Sachs 707)

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
harder22
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm

Trögtrampad koppling (Sachs 707)

Inlägg av harder22 »

har Hållit på fram och tillbaka nu en tid.

Kombination.
Planat och omstiftat enkelmassesvänghjul B230
Bmw Zf växelåda samt urtrapningslager och slavcylinder (22,63mm diameter på kolv)
tryckplatta 707
lamell, KL KINA junk 6 puckad slinter.
Huvudkopplingscylinder Wilwood 25mm diameter,35.56 slag
6,25 Radio Jegs kopplingspedal
stålomspunnen ptfe slang ner till lådan.

förlängt armen på slavcylindern för den ska nå fram, Insett att Urtrappningslagret måste få "sne" anlägning mot tryckplattan.
tycker att kopplingen är grymt trögtrampad mätte upp den med badrumsvågen ikväll 32KG tryck krävs.
jämfört med bruksbilen som ligger på behagliga 12KG i jämförelse.

ska använda bilen som brukis under sommaren, vad för lamell skulle rekomenderas, Fjädrad ofjädrad, Organisk, 6puck av bättre fabrikat eller kevelar ?

Någon som vet om man gör någon vinst genom att montera ett hydrauliskt urtrappningslager.vill få det betydligt mer lättrampad. (bakaxeldelar har börjat sälja lager och tillhörande adapter till ZF) någon som testat ?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Trögtrampad koppling (Sachs 707)

Inlägg av mauser240 »

Enligt min logik så borde du nog göra en liten vinst med ett hydrauliskt lager eftersom du blir av med friktionen i gaffeln. Dessutom behövs mindre aktiv slaglängd när lagret sitter rakt mot plattan.

Om du efter detta har pedalen, låt oss säga, halvvägs när du kopplat så kan du ju ännu ändra på utväxlingen lite för att utnyttja större del av slaget i pedalen. Ett visst spel bör man ju dock lämna.
//MartinL
harder22
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm

Re: Trögtrampad koppling (Sachs 707)

Inlägg av harder22 »

Tack för bra respons, nu har jag ju ett slag på strax över 30-35mm nere på slavcylindern. Känns som det behövs något sådant för att den ska frikoppla som den ska med tanke på att den verkar anlägga ganska så snett. Medans jag hittat tilton och vissa kopior som har ett max slag på 17 mm. Funderar på hur man kan försäkra sig om att de är tillräckligt?

Någon som vet vad 707 har för anläggnings diameter på urtrampurtrampningslagret som standard?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Trögtrampad koppling (Sachs 707)

Inlägg av mauser240 »

Själva plattan släpper ju från lamellen inom en millimeter eller två och 17 mm tryck på solfjädern skall väl nog flytta plattan ett par mm tycker man.

Är det omöjligt att flytta gaffelfästet så att lagret skulle sitta rakt? Då skulle det ju gå lätt att mäta.

Du kan ju iofs redan nu räkna ut slaget vid lagret bara du vet slaget vid slavcylindern, längden på gaffeln samt var infästningen sitter.

OBS. Jag har ingen erfarenhet av dessa grejor, bara teoretiska tankar.
//MartinL
Skriv svar