Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 15, 2018 3:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön mar 01, 2015 9:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 916
Ort: bjursås
Hej är det någon som har erfarenhet med aut till 4-cyl motorer ?
Är lite nyfiken på vad som passar bra typ PG eller TH350 eller C4 ?
Val av turbin och bra leverantör av turbin !!
Vet att Jens har åkt ett tag men ska man åka 2 växlat eller 3växlat ?
Tacksam för ideer och erfarenheter bra eller dåliga.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 23, 2015 11:40 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Inlägg: 221
Ort: En annan del av Nyköping
Pg är det som är absolut hållbarast och billigaste lådan dock den som är svårast att göra en converter till.
Allt hänger på att du får bra kontakt med en converterbyggare som du kan prata med och som förstår din typ av racing. Med automat så får man lära sig att tuna motorn efter convertern samt att tuna chassi efter convertern och det är därför den är hjärtat i en dragracingbil, och också där man får plöja ner pengar.

Berätta mer om hela bilen. Klass, vikt, effekt, däck , typ av hjulupphängning och mål för et och slutfart. Vad åker du på för banor, bara klister eller blandat gata och klister?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 23, 2015 8:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Är inte Mustang från 80-talet den vanligaste fyrcylindriga turbodragracebilen med automat i USA? Tänker det borde vara C4 i dom. Tänker det kanske blir enklare om det är vanligt.

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 23, 2015 10:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 916
Ort: bjursås
Hej bilen som det är frågan om är denna nedan.
viewtopic.php?f=21&t=82110&start=0
Vi hade tänkt åka super street /doorslammer C ca 10,90/11,10 så Kjula /Orsa / mm tänkte vi.
Vi åkte 7,05/195km/t på MarieMemorial (201m) med Escorten (965kg) men nu ska vi försöka lätta PVn och ev plocka några hästar till med ett DTM sprut och Busa spjäll hus.
Vi kommer också att fixa något större hjul så bilen blir mer konstant , 1,44 60 foot på en bra bana men 1,65 på en dålig är för ojämt.
Vi har köpt en BMW låda 5vxl men en automat kanske skulle göra susen!!
Då motorn är ganska svag utan gas så är jag lite fundersam hur jag ska få till turbinen och ska jag välja en PG eller en C4a.
C4an är en liten och smäcker låda PGn har sina fördelar också ,jag vill kunna stalla utan gas på ca 4500-5000 tusen varv men sedan ska gasen gå i och då ska turbinen låsa upp .
Effekt ca 400hk ,bakvagn torqarm/ 1/2 4-link , däck 26/8-15 ,vikt under 900kg på start linjen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 24, 2015 1:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Inlägg: 221
Ort: En annan del av Nyköping
Nu antar jag att bilen är en så kallad "dead hook" med dom 60-fötterna och bakhjulsåka.

Nackdel med dead hook och manuell med traditionell koppling är att man boggar motorn. Till sånna kombinationer har automat en klar fördel för att motorvarvet aldrig faller under converterns flashvarv.
Convertern ska vara byggd för att motorn ska jobba mellan max vrid och max effekt med gas. Du ska inte använda gas för att komma upp på startvarv, det är en olat som vi turbomuppar håller på med, däremot kan du trycka gas direkt i startögonblicket för att komma upp till flashvarv. Converterns stall är en produkt av motorns vridmoment.

Sen kommer vi till själva momentomvandlingen. Man kan få en normal converter att momentomvandla ca 3:1 i startögonblicket beroende på statorns utförande. Nackdelen med en stator som momentomvandlar mycket är att den inte gör det under lika lång tid som en öppnare stator med mer vinkel. Så där kan man också styra hur mycket chassiet tål och vilka utväxlingar man kör. En nackdel till med en lägre vinkel på statorn (mer omvandling) är att den flödar sämre och ger ett högre "slir" när statorn frihjular. Det sliret som några converterbyggare verkar ha som sitt signum ska man ta med en rejäl nypa salt. Det finns sällan nått samband mellan slir och et. Man ska lägga krutet där bilen accelererar mest, sliret kan man ta när allt annat sitter.

Både pg och treväxlade kan fungera, men du trivs nog bättre med treväxlat. I den treväxlade kommer automatiskt statorn bli av öppnare typ och kännas tightare. Vilken typ som går fortast däremot kan man ju tvista om.
Jag tror att den treväxlade som är mest lättdriven är chrysler 727, gm stockbilar brukar ha th350is med 727 innehåll :). Powerglide är extremt lättdriven då det bara är en planetväxel och allt snurrar åt samma håll hela tiden. Det finns lågflödespumpar men det ska man bara ha om man inte har transbrake, vilket jag tycker du skall ha i så fall. Det är svårt att hålla fast bilen på linjen med bromsarna och chassiet blir avlastat med transbrake.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 24, 2015 10:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 916
Ort: bjursås
Om jag nu över går till automat och köper en turbin , finns det några bra turbin byggare som man kan vända sig till (i svergie) om man vill få den justerad upp eller ner i start varv ?
Finns det någon "formel" som man kan anv sig av för att bestämma sig val av turbinens spes ?
Om man beställer en turbin till en v8 hur pass stämmer dom stall värderna mot en sug 4a eller spelar det ingen roll?
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 25, 2015 2:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
du kan ringa min nått så kan vi snacka lite har en del ider hur man ska göra tror jag.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 25, 2015 9:32 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1039
Ort: Umeå
Citera:
Jag tror att den treväxlade som är mest lättdriven är chrysler 727, gm stockbilar brukar ha th350is med 727 innehåll :)


Nja 727 använder inte ens Chrysleråkarna själva i Stock förutom huset
det är till viss del Chrysler 904a delar som Stockåkarna brukar använda
Protrans heter tillverkaren som de flesta använder

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 13, 2015 6:19 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån jul 13, 2015 6:05 pm
Inlägg: 2
Hej ny på forumet. Kollade motor setupen. Inget mig emot automat. Men är lite nyfiken på val? :) Har du garanterat antal hk?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 13, 2015 11:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 916
Ort: bjursås
Å nej , det är målet jag är ute efter.
Så mellan 350-400 behöver jag och har ca 275-300 nu så med DTA sprutet och större ventiler bättre grenrör och ev lite till gas så borde vi nå målet.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 14, 2015 9:40 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 674
Ort: Hbg.
Hur mycket förlust kan man räkna med på en automat för detta ändamål?
Har själv fundera i automat tankar, men blivit avrådd för att det skulle stjäla för mycket effekt.

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 16, 2015 12:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 916
Ort: bjursås
En bra automat skulle funka bra, det är att ge och ta det man ska titta efter är som jag anser är en lätt och lätt driven men framför allt en bra turbin och där är det svåra med automat att få till en som funkar.
Sen om du ändrar ditt setup så kanske du måste justera din turbin.
Men det finns fördelar också så som transbrake och en snällare chock mot bak däcken vid start mot en manuell låda som är elak mot däcken.
I USA åker dom C4a till 4 cyl turbo Mustangerna.
Jag själv siktar mot en C4a eller en PG till vår bil.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010