Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av Almgren »

Hej. Har en fundering ang Nissan Navaras fyrhjulsdrift årsm 2008.

Anledning: Original diff med elspärr har gjort sitt. vilket gav ett hemskt slag och missljud i drivlina. Så nu har jag demonterat drivaxlarna och diff för att konstaterat vart problemet satt. I diffen!

Jag har fått hem en nybegagnad diff utan elspärr, från en 2011 Navara för hälften av pengarna vad en komplett bakaxel hade kostat, som dessutom gått 25k mil till skillnad mot diffen jag köpte som gått 4k. Det eventuella problemet är att denna har utväxling 3,13. Original på min har 3,53! Alltså ingen jättestor skillnad men ändå 300motorvarvs skillnad för att få hjulen att snurra 1000 varv.

Nu till min fråga:

Hur är 4wd uppbyggd på dessa bilar? Man ska INTE åka med 4wd på fast underlag med dessa bilar, då tuggar det och finns risk för extra onödigt slitage, står i instruktionsboken b.la.
Troligtvis sitter det ingen mittdiff i dessa alltså? Är det det som orsakar detta eller är det den automatiska elektriska diffspärren som kopplas i när man lägger i fyrhjulsdrift?

Kan det då ha så stor betydelse och skada Transferlådan/Fördelningslådan när man ändå inte varken får eller ska åka med 4wd inkopplat på fast underlag?
Jag vet inte hur Fördelningslådan är uppbyggd och fungerar. Så jag har inte kunnat dragit någon egen slutsats på detta, om det gör skillnad på den olika utväxlingen, mellan fram och bakaxel även när 2wd är inkopplat.

På andra bilar som är känsliga för olika däckdimensioner osv pga slitage i 4wd, så är ju 4wd inkopplat hela tiden. På Navaran så åker man ju sällan med 4wd i och då funderar ju jag om det verkligen kan göra skada med den lilla skillnaden i utväxlingen när man endå bara kopplar i 4wd vid terrängkörning eller ishalka/vinterkörning stadstrafik.


Vill gärna inte ha några spekulationer, det har jag fullt med av i mitt eget huvud. Utan någon gärna som vet hur det är uppbyggt på dessa bilar som kan ge mig ett vettigt svar, tack på förhand.

OBS, är medveten om att den nya diffen skall justeras in vid montering.
9octane
Race Tech
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är helt uteslutet att använda olika utväxlingar fram och bak.
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av Almgren »

Okej. Då ställer jag frågan varför? Skulle vara kul att veta just varför och hur det ställer till det. Vad som händer och exakt vad som går sönder.
9octane
Race Tech
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av Almgren »

Dessutom sitter det väl frihjulsnav i fram.
9octane
Race Tech
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av The »

3.13 vs 3.53 är förbannat stor skillnad i utväxling...

Det som händer är att ena hjulparet kommer att släpa på det andra och spöa fördelningslåda och diffar nå jävlulskt (samt däckslitage av rang...)

Har du urkopplingsbar 4wd och bara använder fyrhjulsdriften med att tugga dig fram i något lerhål så kan det nog fungera ett tag men på väg är det ingen smart lösning..

Vissa bilar har marginell skillnad mellan utväxling i fram/bakaxel, men då rör det sig om typ 3.13 i ena och 3.14 i andra..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av mauser240 »

Klart det går att köra så på 2wd, frihjulsnaven ser ju till att framaxeln står still och då bryr sig nog ingen fast där sitter en annan utväxling.

Däremot låter det ju lite lustigt att du skulle degradera till bakhjulsdrift på en så pass ny bil hos vilken 4-hjulsdriften är en mycket viktig egenskap för de flesta.

Det går alltså inte att flytta över kronhjul och pinjong?
//MartinL
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av Almgren »

The skrev:3.13 vs 3.53 är förbannat stor skillnad i utväxling...

Det som händer är att ena hjulparet kommer att släpa på det andra och spöa fördelningslåda och diffar nå jävlulskt (samt däckslitage av rang...)


Fortfarande ingen förklaring på vad som går sönder i Transferlådan.

Du missade nog att 4wd endast är lämpat för löst/halt underlag. Då redan original. Pga den avsaknad av mittdiff, gör att bilen beter sig nog bångstyrigt när 4kraffsen är inkopplat. Det var väl därför jag funderade om det verkligen kunde göra skada. Med olika utväxling när ändå bara fyrkraffsen ska i vid tuffa förhållanden.
På en helt vanlig bil med "konstant" fyrhjulsdrift förstår jag givetvis att det är en dum ide med olika utväxling.


Mauser240: du är en klippa! Hur fasen har jag kunnat gått förbi den tanken. Jag har ju till och med lossat på bultarna till kronhjulet på den trasiga diffen! Borde vara samma "bultcirkel", skall undersökas! Tack för påminnelsen.
9octane
Race Tech
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av mauser240 »

Pinjongen behöver du ju (förhoppningsvis) inte röra, min miss där. Hoppas det passar!

Jag tror du har kedjedrift till framkardanen och dessa kedjor brukar vara hårt åtgångna redan med rätt utväxling.
//MartinL
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av Nova Jörgen »

Pinjong och kronhjul är slipade som en enhet. Man ska aldrig blanda ihop kronhjul och pinjong från olika drevsatser. Flyttar man drevsatsen från en axel till en annan så behöver man nästan alltid shimsa/justera pinjonghöjd och kuggflankspel för att få rätt ingrepp på dreven, annars får man missljud och slitage. En begagnad drevsats kan ibland vara lite besvärlig att se en tydlig märkbild på, när man provar med märkfärgen. Då brukar jag även använda backsidans märkbild för att komma rätt, då den sidan på kuggarna inte har varit lika belastade och ofta ger en lite tydligare bild.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av mauser240 »

Nu var det väl tal om att kronhjul och pinjong skulle sitta kvar i samma axel och att diffen skulle bytas? Då flyttar man ju kronhjulet till nya diffen och smäller in i gamla axeln. Med lite god tur sitter allt rätt på första. Eller har jag missat nåt?

Intressant det där med att dubbelkolla kuggbilden på baksidan.
//MartinL
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av Nova Jörgen »

mauser240 skrev:Nu var det väl tal om att kronhjul och pinjong skulle sitta kvar i samma axel och att diffen skulle bytas? Då flyttar man ju kronhjulet till nya diffen och smäller in i gamla axeln. Med lite god tur sitter allt rätt på första. Eller har jag missat nåt?

Intressant det där med att dubbelkolla kuggbilden på baksidan.
Näe du har inte missat nå't, det är jag som är lite trött i tänket efter en allt för lång arbetsdag :doh: :doh:

Man behöver mäta så att kuggflankspelet blir rätt med nya diffen. Lämpligt är att mäta hur det sitter innan man byter diff. Sedan sätter man tillbaks det likadant med den "nya" diffen. Bara det håller sig inom tillverkarens rekommendationer.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av Almgren »

Tack för era utförliga svar!

Jag smällde ihop det igår. Nya diffen men gamla kronhjul och pinjong. Justerat Backlash (kuggflankspel) till 0,17-0,18mm.

Tillverkaren anger 0,15 till 0,23mm spel.

Kollade med färg på kronkuggarna men var lite svårt att se. Men de såg ut att vara bra då ja. Dessutom har jag ju inte rört pinjongen.

Nu återstår bara att montera tillbaka drivaxlarna med dess monterade lager. Satt jävligt hårt när man skulle dra ur dom och nu är det lika tight att få in dom igen.. Antar att det är tätningen som ska in. Men det hjälper knappt att dra åt de fyra bultarna på baksidan av monteringsplattan heller, då känns det som lagret nyper och drivaxeln blir stum!
Korrekt demontering skulle ske med avdragare, så frågan är hur korrekt montering ska ske! Har ju svårt att tro att man ska behöva pressa in det med 5t tryck..?

Alltså den yttersta lagerbanan sitter kvar i bakaxeln, sen sitter lagret med sina öppna rullar pressat på drivaxeln.
9octane
Race Tech
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Olika utväxling bak-fram, Navara D40 4wd?

Inlägg av mauser240 »

So far so good...

Kollat att axlarna passar i diffen, rätt längd och splines och så, samt att höger och vänster är rätt, om skillnad..?
//MartinL
Skriv svar