Beställa drivaxlar.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Beställa drivaxlar.

Inlägg av Nova Jörgen »

anglia-61 skrev:När vi ändå pratar bakaxlar.

Min plan från början var att bygga på en 1031 axel, konverterad till 30splines drivaxlar.
Men lite osäker på hållbarheten, så föll tankarna på Ford 8.8. Eftersom jag behöver köpa drivaxlar, diff och utväxling så blir det nästan samma kostnad vad jag än bygger. Men att lägga 20tusen på en volvo axel och sedan köra sönder den, känns inget kul.
Men samtidigt hade det varit fint att enklare kunna byta utväxling, men en 9" är kanske lite overkill till mig. Men hur är 8"?
Är de så kassa som ryktet säger?

Jag vill ha en axel som håller, men inte en onödigt kraftig som väger för mycket. Vill helst inte ha en tungdriven axel heller. 9" är väll ganska tungdrivna?

Lite info 900kg ca 600hk 4-link 11,5x27 dot däck (diagonaler) utvxl. 4.10-5.13 beror lite på vilken växel som man vill gå i mål på.
Det enklaste först. FORD 8" är ingen ide, den är klen och du kan inte bygga vidare om det behövs.

FORD 9" Är pga. sin stora hypoidoffset (pinjongen sitter långt ner från kronhjulcentrum) aningens tyngre att driva runt, men det är också det som gör drevsatserna starka.

Det finns massor av lättviktsgrejor till 9" så vikten kommer inte vara ett problem...där emot kostnaden :doh:

Det finns även sätt att få 9" axeln mer lättdriven.

Du åker väl manuell låda, då behöver du en lite kraftigare axel för att klara skak och slag som ofta uppkommer.

Här får du några budget alternativ, alla dessa axlar behöver lite eftermarknads grejor och små modifikationer för att bli "skottsäkra" till din kombo.

Cheva 10 bult 8.5"
DANA 44
FORD 8.8"
Cheva 12 bult personbilsaxeln ( det finns även en truckaxel den ska du inte använda)

Chrysler 8 3/4" kan funka men deras drevsatser är inte så tåliga för skak och slag.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar