Beställa drivaxlar.
Beställa drivaxlar.
Hej!
Jag undrar om det är någon som har några erfarenheter av att ha beställt customdrivaxlar ifrån tex Strange?
Eller det är bara att mäta noga och beställa?
Är ju tråkigt om man gör en tabbe..
Med vänlig hälsning. Krister.
Jag undrar om det är någon som har några erfarenheter av att ha beställt customdrivaxlar ifrån tex Strange?
Eller det är bara att mäta noga och beställa?
Är ju tråkigt om man gör en tabbe..
Med vänlig hälsning. Krister.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Beställa drivaxlar.
Det var väldigt länge sedan jag tog hem nå't i från Strange...Men Moser och Mark Williams har i alla fall väldigt tydliga och utförliga formulär att fylla i. Är det nå't som dom tycker ser konstigt ut så ställer dom frågor, för att vara säkra på att det blir rätt som du beställer.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Beställa drivaxlar.
Är det någon av drivaxel tillverkarna du särskillt kan rekomendera, eller det är lite tycke och smak?
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Beställa drivaxlar.
Men Mannefeldt gör väll inte nya drivaxlar? Kortning är inget alternativ i detta fallet.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Beställa drivaxlar.
Ring o fråga jag har hört att dom gör sviktståls axlar kan dom korta en axel så har dom ju maskiner som även kan göra en axel
Stahl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Beställa drivaxlar.
Vill du ha det absolut bästa finns bara ett alternativ.anglia-61 skrev:Är det någon av drivaxel tillverkarna du särskillt kan rekomendera, eller det är lite tycke och smak?
Mark Williams! Det kostar lite extra, men så är det...
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Beställa drivaxlar.
För att återkoppla till frågan.
Har nyligen beställt bade från Strange och Moser engineering.
Moser har samma goda service som sist och var väldigt hjälpsamma. Tyvärr är fraktkostnaden (flyg) horibelt dyr.
Har nyligen beställt bade från Strange och Moser engineering.
Moser har samma goda service som sist och var väldigt hjälpsamma. Tyvärr är fraktkostnaden (flyg) horibelt dyr.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Beställa drivaxlar.
Tackar för svaren.
Hade tänkt beställa från Strange, men kollat på Mark Williams efter att ha läst ditt inlägg. Får kanske kolla Moser också!
Var ungefär samma pris för Mark och Strange.
Hade tänkt beställa från Strange, men kollat på Mark Williams efter att ha läst ditt inlägg. Får kanske kolla Moser också!
Var ungefär samma pris för Mark och Strange.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Beställa drivaxlar.
Mark Williams budget serie Master Line och Moser's axlar är jämförbara.
M.W's finare axlar är, helt enkelt bäst.
M.W's finare axlar är, helt enkelt bäst.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Beställa drivaxlar.
Klarar jänkarna av att man anger mått i millimeter? Eller blir de vansinniga då?
Jag har ett långtidsprojekt med att bygga ihop en bakaxel till min Opel, och trots att det är en genuin GM-produkt så är den tillverkad i Tyskland och där föredrar de millimeter.
Planen är i grova drag att flytta ett par axelrör till ett annat diffhus för att kunna få ihop en axel med lamelldiffbroms.
Detta drar med sig att jag måste byta drivaxlar eftersom det skiljer både i längd och antal splines.
Skarva drivaxlar är väl inte så bra om jag förstått det hela rätt.
Jag har ett långtidsprojekt med att bygga ihop en bakaxel till min Opel, och trots att det är en genuin GM-produkt så är den tillverkad i Tyskland och där föredrar de millimeter.
Planen är i grova drag att flytta ett par axelrör till ett annat diffhus för att kunna få ihop en axel med lamelldiffbroms.
Detta drar med sig att jag måste byta drivaxlar eftersom det skiljer både i längd och antal splines.
Skarva drivaxlar är väl inte så bra om jag förstått det hela rätt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Beställa drivaxlar.
Dom jag har haft kontakt med vill ha det i tum.
Det är bara att räkna om måtten. Givetvis ligger detta på beställaren så att leverantören slipper risken att räkna fel och får stå för en eventuell reklamation. Inget konstigt med det.
Det är bara att räkna om måtten. Givetvis ligger detta på beställaren så att leverantören slipper risken att räkna fel och får stå för en eventuell reklamation. Inget konstigt med det.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Beställa drivaxlar.
Jag förstår inte riktigt hur du menar men det där låter som du krånglar till det för dig. Det måste finnas en enklare lösning.Anders_Karlsson skrev:Klarar jänkarna av att man anger mått i millimeter? Eller blir de vansinniga då?
Jag har ett långtidsprojekt med att bygga ihop en bakaxel till min Opel, och trots att det är en genuin GM-produkt så är den tillverkad i Tyskland och där föredrar de millimeter.
Planen är i grova drag att flytta ett par axelrör till ett annat diffhus för att kunna få ihop en axel med lamelldiffbroms.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Beställa drivaxlar.
Vet inte om jag ska fylla tråden med en massa Opelsnack, men hoppas att trådstartaren har överseende.
Så här är det:
Jag har för tillfället en bakaxel med öppen diff på min bil, en Opel Commodore B GS/E med skivbromsar runt om (-75 till -77). Det finns lamelldiffar till den axeln, men de är nästan omöjliga att få tag på.
Istället har jag skaffat tag i en diffbroms från en Opel Omega och en bakaxel från en Commodore C med trumbromsar (-78 till -82). Diffbromsen från Omega passar i diffhuset på den nyare axeln.
Det största problemet är att det är olika splines på den äldre originalaxeln och den nyare. Sen skiljer spårvidden mellan axlarna, den nyare axeln är 38 mm bredare. Jag vill helst undvika att byta till fälgar med högre ET eftersom jag skiftar fram och bakhjul ibland när jag kör på bana.
Originalaxeln har drivaxlar med 24 splines/26 mm diameter och den nyare axeln har 27 splines/30 mm diameter.
De nyare drivaxlarna skulle behöva kortas 19 mm per sida för att klara den smalare spårvidden med de äldre axelrören, sen måste hjullagren sitta längre in på drivaxeln pga skivbromsarna.
Axelrören på båda axlarna har samma ytterdiameter och diffhusen har samma bredd utvändigt där axelrören monteras så det borde gå att flytta över de äldre axelrören till det nyare huset.
Självklart måste man göra en jigg för svetsningen och se till så att axeln är rak efteråt (det gör iofs inget om det blir lite negativ camber).
Vet inte om det blev så mycket tydligare, men det här är enda sättet jag kan tänka mig att lösa detta.
Sen ska man inte döma ut den öppna diffen helt, det funkar att köra med men det skulle vara trevligt med lite mer driv ut ur snäva kurvor.
Så här är det:
Jag har för tillfället en bakaxel med öppen diff på min bil, en Opel Commodore B GS/E med skivbromsar runt om (-75 till -77). Det finns lamelldiffar till den axeln, men de är nästan omöjliga att få tag på.
Istället har jag skaffat tag i en diffbroms från en Opel Omega och en bakaxel från en Commodore C med trumbromsar (-78 till -82). Diffbromsen från Omega passar i diffhuset på den nyare axeln.
Det största problemet är att det är olika splines på den äldre originalaxeln och den nyare. Sen skiljer spårvidden mellan axlarna, den nyare axeln är 38 mm bredare. Jag vill helst undvika att byta till fälgar med högre ET eftersom jag skiftar fram och bakhjul ibland när jag kör på bana.
Originalaxeln har drivaxlar med 24 splines/26 mm diameter och den nyare axeln har 27 splines/30 mm diameter.
De nyare drivaxlarna skulle behöva kortas 19 mm per sida för att klara den smalare spårvidden med de äldre axelrören, sen måste hjullagren sitta längre in på drivaxeln pga skivbromsarna.
Axelrören på båda axlarna har samma ytterdiameter och diffhusen har samma bredd utvändigt där axelrören monteras så det borde gå att flytta över de äldre axelrören till det nyare huset.
Självklart måste man göra en jigg för svetsningen och se till så att axeln är rak efteråt (det gör iofs inget om det blir lite negativ camber).
Vet inte om det blev så mycket tydligare, men det här är enda sättet jag kan tänka mig att lösa detta.
Sen ska man inte döma ut den öppna diffen helt, det funkar att köra med men det skulle vara trevligt med lite mer driv ut ur snäva kurvor.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Beställa drivaxlar.
När vi ändå pratar bakaxlar.
Min plan från början var att bygga på en 1031 axel, konverterad till 30splines drivaxlar.
Men lite osäker på hållbarheten, så föll tankarna på Ford 8.8. Eftersom jag behöver köpa drivaxlar, diff och utväxling så blir det nästan samma kostnad vad jag än bygger. Men att lägga 20tusen på en volvo axel och sedan köra sönder den, känns inget kul.
Men samtidigt hade det varit fint att enklare kunna byta utväxling, men en 9" är kanske lite overkill till mig. Men hur är 8"?
Är de så kassa som ryktet säger?
Jag vill ha en axel som håller, men inte en onödigt kraftig som väger för mycket. Vill helst inte ha en tungdriven axel heller. 9" är väll ganska tungdrivna?
Lite info 900kg ca 600hk 4-link 11,5x27 dot däck (diagonaler) utvxl. 4.10-5.13 beror lite på vilken växel som man vill gå i mål på.
Min plan från början var att bygga på en 1031 axel, konverterad till 30splines drivaxlar.
Men lite osäker på hållbarheten, så föll tankarna på Ford 8.8. Eftersom jag behöver köpa drivaxlar, diff och utväxling så blir det nästan samma kostnad vad jag än bygger. Men att lägga 20tusen på en volvo axel och sedan köra sönder den, känns inget kul.
Men samtidigt hade det varit fint att enklare kunna byta utväxling, men en 9" är kanske lite overkill till mig. Men hur är 8"?
Är de så kassa som ryktet säger?
Jag vill ha en axel som håller, men inte en onödigt kraftig som väger för mycket. Vill helst inte ha en tungdriven axel heller. 9" är väll ganska tungdrivna?
Lite info 900kg ca 600hk 4-link 11,5x27 dot däck (diagonaler) utvxl. 4.10-5.13 beror lite på vilken växel som man vill gå i mål på.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.