Calibra C20LET med BMW ZF låda, frikopplar inte?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Compoxid
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jul 23, 2008 11:56 am
Ort: Helsingborg

Calibra C20LET med BMW ZF låda, frikopplar inte?

Inlägg av Compoxid »

Har nu kommit så långt i byggandet att jag kan provköra bilen som är en Kadett C Coupe med C20LET, förutom ett fel. Jag kan inte göra det för att kopplingen inte vill frikoppla.

Har gjort vad jag tycker är rätt. Har distanserat ut urtrampningslagret så att slavcylindern är i botten när den är ditbultad. Luftat och haft mig, den trycker på tryckplattan som den ska, men den frikopplar inte.

Info:
BMW ZF låda från E36 328i (1995 tror jag).
Slavcylinder orginal från den lådan, tror det är 20.64mm slavcylinder.
Orginal Svänghjul och tryckplatta från c20leten.
Lamell är 6puckad sinter från KL racing. (ja jag har lagt distanser mellan svänghjul och tryckplatta)
Huvudcylinder till koppling kommer från OBP Motorsport (har stående pedalerställ)

Har tänkt två tankar så fall.

1: Ser på nätet att BMW E36 328i ska ha 19.05mm huvudcylinder. Dvs 0.75". Jag upptäckte imorse att jag bara har en 0.70" dvs 17.78mm huvudcylinder på kopplingspedalen. Men rent matematiskt, slår den mindre eller mer i Slavcylindern med en mindre huvudcylinder (ska prova och byta ut huvudcylindern ikväll eller på lördag)

2: Kan det vara som så att BMWns slavcylinder inte trycker så långt som jag behöver trycka? Dvs BMWs tryckplatta (tar bara en siffra nu) ska tryckas typ 20mm för att frikoppla medans calibrans tryckplatta behöver 30mm för att frikoppla? Och hur kan jag lösa det smidigast? Finns det slavcylindrar som passar ZF lådan som trycker längre än den som sitter orginal?

3. Har läst lite om hur jag ska schimsa tryckplattan mot svänghjulet, men har jag gjort rätt? Det enda jag gjorde var att mäta tjockleken på orginal lamell, och sedan tjocklek på nya sinterlamellen, skillnaden var 1.4mm och det var det jag distanserade ut tryckplattan. Men såg att någon körde tryckplattan i en hydraulpress för att räkna ut vad distansen skulle bli? Eller är det bara för att tryckplattan ska ligga mot lamellen med optimalt tryck?

Några smarta ideer eller något jag missat kanske?
Kadett C x 2 -77 -79 :D
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Calibra C20LET med BMW ZF låda, frikopplar inte?

Inlägg av mauser240 »

Jag vet ingenting om dina grejer men jag svarar ändå.

1. Har du mindre huvudcylinder blir slaget i slaven mindre. Om din huvudcylinder inte går i botten kan du ändra utväxling så du får den att göra det. Ett tecken på för liten huvudcylinder är en lättrampad koppling som inte släpper (helt). Även luft kan ge liknande symptom. Hur känns kopplingen?

2. Det är fråga om några få millimeter vid trycklagret. Klart det kan skilja lite men jag tror mer på för liten huvudcylinder.

3. Provtrycka gör man oftast för att hitta kombinationen av shims och lamelltjocklek som ger högsta trycket. Du lär inte vara helt åt skogen som du gjort men det kan finnas mer att hämta.
//MartinL
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Calibra C20LET med BMW ZF låda, frikopplar inte?

Inlägg av cjagenmark »

Då får ju kolla vad differensen är på solfjädren. Mellan org BMW och på den. Där har du ju måttet du ska ändra
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Skriv svar