Problem M90 växellåda

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Problem M90 växellåda

Inlägg av Steve »

Kompisen har lite bekymmer med sin M90-låda
Har för mig att han sa att det sitter några plastbitar på skiftgaffeln och det är alltså dom som är problemet. Han har bytt en gång och nu är dom trasiga igen. Har för mig att det är trean som är bekymret

Nån som har haft samma problem och finns det nån bra lösning på det?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem M90 växellåda

Inlägg av Steve »

Ingen som haft problem? Han har skaffat en till låda men även den var rätt nött på samma vis

Så här ser det alltså ut, och till slut blir dom så nötta så dom ramlar av
Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Problem M90 växellåda

Inlägg av Robert Markström »

har inte haft det problemet själv men sett det på en annan låda.

Går det göra nya klossar i mässing som man trär på & låser med en skruv?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Problem M90 växellåda

Inlägg av jre »

Min gissning är att det inte är den trasiga plastbiten som är problemet. Det är snarare symptomen på problemet. Kan det vara en sprucken stoppring kanske? Eller böjd skiftgaffel?
//Jacob
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem M90 växellåda

Inlägg av Steve »

Stoppringarna har svetsats på båda lådorna han har haft, kan man få dom i fel läge kanske?
Ringen som skiftgaffeln går i glappar rätt mycket, kanske nåt som blir nött eller fjädrarna i spärrkropparna som blir slappa? Vet inte om det kan påverka
Skiftgafflarna verkar inte vara böjda nånting alls

Han blev less och gjorde en riktig raggarlösning :) Svetsade dit ett 10x10 profilrör...håller ju så länge det håller

Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Problem M90 växellåda

Inlägg av Karl V »

Vanligtvis har man något material med låg friktion på tapparna på gafflarna, kan vara någon gulmetal, plastmaterial eller härdat och slipat stål. Hylsan är säkert svinhård för den är härdad så den där 10x10 profilen kommer nog slitas ner ganska snabbt iallafall om han inte fått bort det som orsakat slitaget på plastbitarna.

Kan vara så att det är "normalt" slitage, en svag på punkt på lådan. Annars kan det vara så att något har legat och belastat gaffeln och pressat den mot hylsan. Ev i inkopplat läge.
Är alla gafflar likadana eller är den en gaffel och en sida som är sliten?

Om man håller handen på växelspaken hela tiden kan man trycka gaffeln mot hylsan när den är inkopplad och på så sätt slita ner gaffeln.

Om jag skulle laga det där skulle jag ta en lagom bit brons och fästa på gaffeln istället för plasten, den ska vara plan på bägge sidor och passa bra i hylsan. Spel på någon 10-delar är nog lagom.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem M90 växellåda

Inlägg av Steve »

Då ska man ha brons och ha bra saker för att bearbeta bronset också :) Det där var ingen seriös lösning, men det gjorde iaf så han fick bilen körbar tills vidare och blir troligen en ZF-låda där sen. Men blir intressant att se hur länge den överlever

Han har gafflar från tre lådor och alla är likadant slitna på trean/fyrans gaffel, vet inte hur dom andra ser ut. Man ser på gaffeln att hylsan även har polerat längst inne i "böjen" på själva gaffeln

Trodde först att det berodde på att han hade spakstället stumt monterat i karossen, men han byggde om det + att det har ju blivit samma slitage på låda som suttit på en originalbil också
Har också funderat på om det kan ha med att man sitter och håller handen på spaken men är ju svårt att säga
Hans bil har 450 whp och används till isbana, gata och raktfram-körning så den lever ju ett hårt liv
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Problem M90 växellåda

Inlägg av Karl V »

Är det så att det är likadant på flera bilar och de körts normalt är det nog en svag punkt från början.
Lagningen håller nog tillräckligt länge, inget att förlora på att testa.
Skriv svar