Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Inlägg av Kim Norgren »

Hej,

Har en 5 växlad ZF växellåda som är omsvetsad till min racebil men den gillar inte snabba växlingar ibland och det stör mig att behöva växla lite långsammare för att säkerställa att växlarna går i ordentligt. Därför införskaffades en bättre begagnad låda som jag tänkte flytta över det befintliga svepet till men nu har jag kört fast.... Hittade en instruktion på nätet som såg mycket bra ut så jag trodde det skulle gå lätt :? Någon som har några tips eller som kan bekräfta att jag lossa det som ska lossas? Brukar huset sitta ganska hårt på lagret till ingående axeln? (ska tilläggas att jag inte har det specialverktyg som man ska använda att dra isär lådan utan har byggt ett själv)

La in massa bilder för att enklare förklara vad/hur jag gjort och hur långt jag kommit.

Bild

Bild

Bild

Har lossat det som står i rutan
Bild

Bild

Testade först att släppa endast det som är grönt på bilden men fick ändå inte lådan att dela sig. I ren desperation släppte jag även dom röda men det blev tyvärr ingen skillnad....
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Inlägg av wille91_ »

Ingående axeln sitter pressad i främre lagre, på min låda satt det rätt bra så jag byggde en liknande avdragare som på bilden och pressade ur axeln samtidigt som lite bankade på bulten till avdragaren. Sen när den ska ihop fixade jag en klämma om axeln så det gick ta med glidhammare och dra i den :) värmde lagret lite med värme pistolen och då smög den i fint.
Gick fint att smida ihop med lite överblivet skrot och svetsen ;) och det ser ut som du lossat allt som ska lossas. Lycka till :)
//William
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Inlägg av Kim Norgren »

wille91_ skrev:Ingående axeln sitter pressad i främre lagre, på min låda satt det rätt bra så jag byggde en liknande avdragare som på bilden och pressade ur axeln samtidigt som lite bankade på bulten till avdragaren. Sen när den ska ihop fixade jag en klämma om axeln så det gick ta med glidhammare och dra i den :) värmde lagret lite med värme pistolen och då smög den i fint.
Gick fint att smida ihop med lite överblivet skrot och svetsen ;) och det ser ut som du lossat allt som ska lossas. Lycka till :)
Tack för ditt svar, låter ju riktigt bra!

Är det då endast det jag markerat med grönt som ska släppas, eller måste man släppa dom röda också?
(Bra att veta tills jag förhoppningsvis ger mig på att riva den andra lådan :wink: )

Får försöka bygga en bättre/stadigare avdragare om det sitter så pass hårt!

Mvh
Senast redigerad av Kim Norgren den tor apr 16, 2015 6:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Inlägg av wille91_ »

Har för mig jag lossade dom röda efter jag delat på lådan för att underlätta monteringen,
//William
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Inlägg av Kim Norgren »

Tack ännu en gång!

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Inlägg av Kim Norgren »

Med det nya verktyget så fungerade det fint att dra isär lådorna. Nu är det gamla svepet på den nya lådan men får inte dit schimset som låg mellan inner ringen på lagret och låsringen på ingående axeln. Har dragit ihop husen med bultarna så det finns ingen glipa där som påverkar detta :?

Är det någon mer som varit med om det här? Törs man köra helt utan schimset?

Bild för att visa vart schimset sitter, dock utan låsring på bilden.
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Inlägg av wille91_ »

Man måste dra ut axeln tills det går i annars pressas axeln in så 5an ligger i. Jag gjorde en klämma som klämdes snällt innan för splinesen och tog glidhammare och drog ut axeln. Det ska gå lätt att snurra in och utgående axel i motgående rotation riktning med friläge i. Det blir till att smida till ett special verktyg till ;)
//William
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Inlägg av Kim Norgren »

Tack ännu en gång för att du hjälper till, guld värt ska du veta!
Får testa att bygga någon lösning för att försöka dra ut axeln då :D

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Byta svep på ZF, har kört fast! (bilder finns i tråden)

Inlägg av Kim Norgren »

Lådan är komplett igen. Ett verktyg för att dra ut axeln fick byggas för att lyckas få dit schimset :D

Tack så mycket för hjälpen! Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar