Högt vinande ZF-växellåda

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
luuundh
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 08, 2014 10:25 pm

Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av luuundh »

Hej!

Startade sommarbilen förra helgen och upptäckte direkt att växellådan ven väldigt högt. Det är en omsvetsad bmw zf-växellåda som sitter på min Nissan s13. Någon som har någon erfarenhet av detta, ger det med sig när man kört den ordentligt varm eller är det kört så att säga?

Anledning till att jag frågar är att jag fick riva ner lådan strax efter starten då säljaren slarvat lite med packboxen till ingående axel. Känns motigt att sätta upp den igen om oljudet inte går att få bort.

Film med ljudet: https://www.youtube.com/watch?v=dw1SogWtZtI

Mvh Markus
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av The »

Om lådan låter sådär obelastat hade jag plockat ner den direkt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av Jens.k »

Förändras ljudet något om du kopplar ur?
Skulle kunna vara urtrampningslagret.
Jens Karlsson
luuundh
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 08, 2014 10:25 pm

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av luuundh »

Kopplar jag ur försvinner ljudet, så det borde ju vara något i lådan som för oljud?

Lådan är köpt av en populär webshop här i Sverige och dom skriver så här angående sina omsvetsade lådor:

"När man moterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången (gör inte saken bättre att köra med sinter). Sen när man har mycket effekt kommer lådan att börja ”vina” förr eller senare. Det som är det viktiga är att lådan håller!"

Det är därför jag är lite kluven, om man ska ge den en chans eller inte.

Mvh Markus
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av maxn51 »

Ja skulle dock inte köra en meter med den lådan:/ viner enligt mig för mycket och dessutom obelastat:(
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av The »

Better safe then sorry som de säger i utlandet.

Lådor som är gjorda för "moderna" motorer med dubbelmassesvänghjul verkar ha en tendens att skramla på tomgången när man kör med solitt svänghjul, och att det viner när man kör är ju en sak speciellt på en låda som får mycket stryk.
Jag hade då iallafall plockat ner och kollat så det inte finns några onormala glapp etc. Det är ju oftast klart mycket billigare att byta någon komponent innan något går sönder så det blir ett totalras.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
luuundh
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 08, 2014 10:25 pm

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av luuundh »

Okej, är ju helt grön när det gäller att ha isär växellådor så det ger jag mig nog inte på. Däremot kanske man kan mäta radialspel på ingående axel utan större ingrepp? Har kännt med handkraft och där är ett litet glapp som man känner om man rör axeln i sidled. Inget glapp om man rör axeln upp och ner. Om det är normalt eller inte vet jag inte. Kanske finns verkstadshandbok med mätvärden?

Har varit i kontakt men säljaren under dagen, kommer få en ny packbox till ingående axel då dom missat denna. (oljeläck som följd). Dock tycker jag väl inte att det ska påverka så pass mycket att där bli oljud? Där var korrekt oljemängd i lådan.

Dom ville i alla fall att jag skulle ge lådan en chans men det känns ju sådär när alla man hör med säger tvärt om. :roll:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av The »

Ge den gärna en chans, men plocka ner den och kolla så det inte är något som är fel först ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av maxn51 »

Om det finns garanti är de väll bara å köra rasar den så lär du få en ny?;) annars plocka ner å kolla år inte jätte komplicerat:)
luuundh
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 08, 2014 10:25 pm

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av luuundh »

Får väl göra det, lådan är som sagt redan nere. Plockade ner den dagen efter uppstarten. Lite därför jag tycker det tar emot att sätta dit den om jag måste plocka ner den en halvtimme senare om inte ljudet ger med sig... :thumbdown:

Men men, får väl ge den en chans!
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Högt vinande ZF-växellåda

Inlägg av Kirre »

Min viner också rätt mycket, inte hittat nå fel
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Skriv svar