Original tryckplatta och fjädrad 6p sinter på m47 låda?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Isak Wahlberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån jun 16, 2014 2:35 pm
Ort: Långnäs

Original tryckplatta och fjädrad 6p sinter på m47 låda?

Inlägg av Isak Wahlberg »

Hej allihopa! Är så att jag skulle vilja beställa koppling idag då jag vill få igång bilen till helgen. Vet inte exakt effekt i bilen (en volvo 740 alltså om det var otydligt), men skulle uppskatta den till 180hk i dagsläget med planer på mer. Tror ni att original tryckplattan tillsammans med en fjädrad 6p sinter skulle räcka "lådan ut" om man räknar med att den håller 250-300hk? Helst hade jag ju såklart köpt stadigare tryckplatta också, men har väldigt lite pengar just nu och tänker att det kanske inte är någon idé med förstärkt platta om lådan inte håller för mer än ~270hk. Om det inte räcker med sinter däremot hade jag velat veta det så jag slipper ta isär det onödigt mycket. Skulle uppskattas väldigt mycket om någon ville svara idag, då det är en kort vecka och jag vill hinna få dem till helgen.
MVH Isak W.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Original tryckplatta och fjädrad 6p sinter på m47 låda?

Inlägg av fredde_vit_pv »

Nu vet jag ju inte vad du har för typ och diameter på orginaltryckplattan men
om du ska köra med den och sinter så bör du kolla så den är plan och inte blivit som en "skål"
kolla i den klistrade tråden om Provtryckning av tryckplattor om du undrar vad jag menar.
sinterlameller vill inte ha halvkass anliggning!
är det en sugmotor så håller det säkert med orginal o sinter(om det är turbo ökar vridmomentet mycket mer
och det är det kopplingen kämpar mot och inte hästkrafterna direkt :wink: )
i vilket fall som helst så orkar nog en riktigt inshimsad och plansvarvad std-platta med sinter knäcka m47 lådan
och med stadigare platta och sinter så går det fortare! :hihi:

/F
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Original tryckplatta och fjädrad 6p sinter på m47 låda?

Inlägg av »

Om originalplattan är en turbotryckplatta i bra skick kan den räcka är den till en sugmotor så blir det för klent.
Tror du får mäst koppling för pengarna om du köper en tryckplatta istället för en sinter och kör med org lamell tex kl racings förstärkta tryckplatta bettar betydligt bättre med org lamell än std tryckplattan gör med en sinterlamell.
Förutsatt att det är 228mm kopplingen är det 215mm så finns ju saab turboplattan.
Och om du sen ska byta till en stadigare växellåda behövs ju en annan lamell då men tryckplattan kan gå ha kvar.
Mvh
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Original tryckplatta och fjädrad 6p sinter på m47 låda?

Inlägg av jre »

Sannolik kan du utan vidare ha sönder m47-växellådan med en organisk lamell. Dessa lådor är riktigt klena så mitt råd är att inte satsa för mycket pengar på detta. Vill du göra ngt seriöst så byter du lådan (förslagsvis till m90) samt en förstärkt tryckplatta. Ska du köra på gata så är en organisk lamell klart trevligare.
//Jacob
Skriv svar