Audi B2 låda till 1Z motor?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
JohanN
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre maj 08, 2015 11:14 am

Audi B2 låda till 1Z motor?

Inlägg av JohanN »

Hej!

Efter att ha fått tummen upp från SFRO har jag bestämt mig för att hinka i en 1Z motor från en Audi 80 1,9 TDi -95 i min Passat LS från -75. I Passaten sitter en fyrpetare nu som jag tänker byta mot en låda från Audi 80 B2 då de ser likadana ut. Drivknutarna har samma storlek, fästena ser lika ut och växellänkaget ska nog passa.

Nu är frågan: Vilken låda kan tänkas passa på vevaxeln? Ser svänghjulets bultmönster olika ut på 1Z och en låda från en B2:a? Skiljer sig växellådorna, kopplingarna och svänghjulen mellan fyra- och femcylindriga Audi B2?

Evigt tacksam för svar!!!

/Johan
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Audi B2 låda till 1Z motor?

Inlägg av Bassek »

5cyl och större har annat bultmönster på lådan. Enligt Misse i en annan tråd är det samma bultmönster på vevarna på åtminstone 4cyl vag motorer.
MVH Basse
JohanN
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre maj 08, 2015 11:14 am

Re: Audi B2 låda till 1Z motor?

Inlägg av JohanN »

Ok fett! Har hittat en 2n-växellåda nu från en B2 Passat 1,8 -85 som jag hoppas på. Kräver lite modifikation i växellådsfästet och eventuellt en breddning av transmissionstunneln men det känns överkomligt.

Jag har jämfört bultmönstret på sprängkåpan på den B2-lådan och växellådan från en B4 och de ser väldigt olika ut! Passar det verkligen mot motorn? Alltså 1Z-motor mot 2N-låda.

Stödlagret har även det olika artikelnummer på de två lådorna. Kan det vara så att axeln från växellådan skiljer sig i storlek också?
Skriv svar