b230 m90 snabba svar önskas....

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
vickeli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tor apr 24, 2014 3:57 pm

b230 m90 snabba svar önskas....

Inlägg av vickeli »

Har en 75as 240 som jag satt ner en b230ft och m90 i, kopplingen består av stumt svänghjul och kl förstärkt tryckplatta och 6 puck sinterlamell.

Men den frikopplar inte, jag beställde urtrampningslager på regnr från en 945 med b230fk och m90 men tänkte inte på att den har dubbelmasse svänghjul så frågan är vad ska jag ha för lager?

Förästen glömde skriva att jag har inte Shimsa tryckplattan istället så svarvade jag av anliggningsytan på svänghjulet och det ska bli samma sak.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: b230 m90 snabba svar önskas....

Inlägg av Robert Markström »

KLrs förstärkta 763-wannabe är bara sopor!!!

På lillbrorsans 240 satte vi en sådan & vi fick förspänna på wiren nå jävulskt
för att det skulle frikoppla. :doh: Jag har själv kört med 763an i ett stumt
potthjul tillsammans med en M90 & det jag gjorde var att jag gjorde en ny
tryckpinne mellan slavcyl & urtramparm. Pinnen ska vara så pass lång att
slavkolvven nästan går i botten, typ 1mm frigång. Det funkade finfint med 763an.
Jag har nu blivit vuxen & kammarna blivit vassare så nu åker jag 765 på ett plant hjul. :lol:


Hoppas du förstår hur jag menar!


//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
vickeli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tor apr 24, 2014 3:57 pm

Re: b230 m90 snabba svar önskas....

Inlägg av vickeli »

Tog ner lådan och Shimsa kulan som kopplingsarmen sitter på, nu frikopplar det men tycker den börjar ta för snabbt, vet dock inte då jag inte provkört då jag gjorde en mellanaxel nu ikväll och saknar ic och tryckrör... :)
vickeli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tor apr 24, 2014 3:57 pm

Re: b230 m90 snabba svar önskas....

Inlägg av vickeli »

Har insett att den inte verkar frikoppla ordentligt, finns väl 2 olika urtrampningslager? Någon som vet vilket man ska ha till stumt svänghjul 6 puck fjädrar kl sinterlamell och kl hårdare trycklplatta och en m90 låda på det?

Shimsade somsagt 4mm men tycker inte de gjorde så mycket skillnad men lite, misstänker dock ett litet läkare på kopplingsrör. ..
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: b230 m90 snabba svar önskas....

Inlägg av Robert Markström »

Har du missat det jag skrev :wink:

På brorsans bil (wirekoppling) fick vi förspänna CP mycket för att annars fanns
det inte en chans att det skulle frikoppla, dersa förstärkta är INTE bra tyvärr.
Den kräver låååångt slag på wire/pedal eller Cyl/pedal för att frikoppla helt.

Jag körde 763a med stum hjul & M90. funkade bra, gjorde bara ny pinne. Schimsade
inte kulan i lådan något.

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
vickeli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tor apr 24, 2014 3:57 pm

Re: b230 m90 snabba svar önskas....

Inlägg av vickeli »

Okej får väl pröva förlänga pinnen också då om det ute ordnar upp sig. Ska pröva kona om röret där jag misstänker ev läkage.
Skriv svar