Differential
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Differential
Tjena!
jag hade en liten fundering på att byta min diff i min volvo 240 till en slung eller torsen diff, men då undrar jag hur man monterar de nya lagrena till diffen och pinionen, är det bara att knacka dit dem eller ska man använda en press?
och jag har sett folk använda schims när dem monterar in diffen igenm varför använder dem schims?
jag hade en liten fundering på att byta min diff i min volvo 240 till en slung eller torsen diff, men då undrar jag hur man monterar de nya lagrena till diffen och pinionen, är det bara att knacka dit dem eller ska man använda en press?
och jag har sett folk använda schims när dem monterar in diffen igenm varför använder dem schims?
Re: Differential
För att alla spel ska bli rätt. Om du inte vet hur man gör bör du antingen lämna bort det eller ta hjälp av någon som kan.
Sent from my E6553 using Tapatalk
Sent from my E6553 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Differential
Hypoidväxlar genererar astronomiska krafter i dreven jämfört med kraften in, så det krävs inte mycket fel för att det ska bli kiss av allt
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: Differential
Men jag förstår inte riktigt för på bakaxel.se så står det i deras guide att torsendiffen har samma mått som org diffen har vilket gör att man tydligen inte behöver mäta upp något, bara att pressa på nya lager och installera diffen igen
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Differential
Hej.Jonathan Eriksson skrev:Men jag förstår inte riktigt för på bakaxel.se så står det i deras guide att torsendiffen har samma mått som org diffen har vilket gör att man tydligen inte behöver mäta upp något, bara att pressa på nya lager och installera diffen igen
Det finns alltid lite små skillnader på maskinarbetena mellan diffbromsarna, ibland mer, ibland mindre.
Shimsen som sitter innanför difflagrena är där för att man ska kunna justera kuggflankspelet (spelet mellan pinjongens kuggar och kronhjulets kuggar) och få rätt lagerförspänning på difflagrena.
IBLAND har man tur och avvikelserna på differentialen är så lite så att det blir rätt när man flyttar över lager och shims från den differential man byter ut.
Blir det för stora avvikelser så blir anliggningsytan mellan kuggen på kronhjul och pinjong fel. Det medför oljud och slitage eller till och med haveri. Det gäller även felaktig lagerförspänning på difflagrena.
Har du en verkstadshandbok, lite shims, en hydraulpress, och en lämplig avdragare för difflagrena samt en indikatorklocka på magnetstativ så är det inte särskilt komplicerat att byta ut differentialen. Du behöver ha en god portion tålamod första gången du gör detta jobb.
Senast redigerad av Nova Jörgen den tor jul 23, 2015 7:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: Differential
Står detta i haynes boken?
Re: Differential
Rimligtvis inteJonathan Eriksson skrev:Står detta i haynes boken?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: Differential
Men när det gäller val av diff så har jag hört att torsendiffen är en ganska bra diff men den är riktigt dyr
Så jag undrar hur pålitlig och stark en slungdiff är,klarar den mycket lek eller går det sönder lätt?
Så jag undrar hur pålitlig och stark en slungdiff är,klarar den mycket lek eller går det sönder lätt?
Re: Differential
En slungdiff är ju egentligen bara en fullösning som är tänkt att ge lite bättre grepp vid start i korsningar när det är halkigt. Går inte att jämföra med riktiga diffbroms/diffspärrar
Sent from my E6553 using Tapatalk
Sent from my E6553 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Differential
Som jag har förstått det så är slungdiffarna som sitter i Volvo 945 en lamellbromsad slunghistoria. Slungan orginal viker ut kring 30 och frilägger lamellerna varpå den agerar som en normal diff. Svetsar du fast vikten så håller dom uppåt 80km/h men då är det lamellerna som far istället. Dom är bara tänkta för att skydda mot drivaxelras.
Funkar provisoriskt om det redan sitter en monterad och man ändå kommer tvingas byta. Går förövrigt kapa upp dom och svetsa som en normal diff sa någon.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Funkar provisoriskt om det redan sitter en monterad och man ändå kommer tvingas byta. Går förövrigt kapa upp dom och svetsa som en normal diff sa någon.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: Differential
och till det sista som jag inte riktigt förstår är vart man får tag på shim brickor till pinonen och diffen?
och hur mycket ska överfallena till diffen vara åtdragna (newton meter) och hur mycket (pre-load) ska det vara på "oket" eller vad det heter som sitter på pinonen och kardanen?
och hur mycket ska överfallena till diffen vara åtdragna (newton meter) och hur mycket (pre-load) ska det vara på "oket" eller vad det heter som sitter på pinonen och kardanen?
Re: Differential
Köp en bok eller googla och läs på hur du ska göra.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: Differential
Det krävs en massa special verktyg från Volvo för att ens kunna mäta upp alla spel som högst troligt kommer bli åt h-vete:( vill inte låta grinig eller så men tipsar om att lämna bort det momentet:/
Dock Landu ju fråga om du får va med å se på så du lör dig:) sen tror jag det blir billigare oxå då sånna special verktyg har en tendens att kosta väldigt mycket:/
Kan inte i huvet hur överfallen ska vara dragna men i alla mätningar har man inte ens slutväxeln i bakaxeln utan använder ett special verktyg som läggs på istället för klumpen.
Ska du promt göra det själv så kolla först om du kan få tag på verktygen först och gärna hitta nån som gjort jobbet förr å kan hjälpa och förklara. Sen är Volvos reparationshandbok "bakaxel" att rekommendera (samma som värkstäderna använder)
Mvh Max
Dock Landu ju fråga om du får va med å se på så du lör dig:) sen tror jag det blir billigare oxå då sånna special verktyg har en tendens att kosta väldigt mycket:/
Kan inte i huvet hur överfallen ska vara dragna men i alla mätningar har man inte ens slutväxeln i bakaxeln utan använder ett special verktyg som läggs på istället för klumpen.
Ska du promt göra det själv så kolla först om du kan få tag på verktygen först och gärna hitta nån som gjort jobbet förr å kan hjälpa och förklara. Sen är Volvos reparationshandbok "bakaxel" att rekommendera (samma som värkstäderna använder)
Mvh Max
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: Differential
Okej Tackar
Re: Differential
Det går att göra utan tolkarna, men det blir ju inte direkt enklare.
Sent from my E6553 using Tapatalk
Sent from my E6553 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan