Differential

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Differential

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Tjena!
jag hade en liten fundering på att byta min diff i min volvo 240 till en slung eller torsen diff, men då undrar jag hur man monterar de nya lagrena till diffen och pinionen, är det bara att knacka dit dem eller ska man använda en press?

och jag har sett folk använda schims när dem monterar in diffen igenm varför använder dem schims?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Differential

Inlägg av The »

För att alla spel ska bli rätt. Om du inte vet hur man gör bör du antingen lämna bort det eller ta hjälp av någon som kan.

Sent from my E6553 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Differential

Inlägg av Wezzli »

Hypoidväxlar genererar astronomiska krafter i dreven jämfört med kraften in, så det krävs inte mycket fel för att det ska bli kiss av allt

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: Differential

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Men jag förstår inte riktigt för på bakaxel.se så står det i deras guide att torsendiffen har samma mått som org diffen har vilket gör att man tydligen inte behöver mäta upp något, bara att pressa på nya lager och installera diffen igen
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Differential

Inlägg av Nova Jörgen »

Jonathan Eriksson skrev:Men jag förstår inte riktigt för på bakaxel.se så står det i deras guide att torsendiffen har samma mått som org diffen har vilket gör att man tydligen inte behöver mäta upp något, bara att pressa på nya lager och installera diffen igen
Hej.
Det finns alltid lite små skillnader på maskinarbetena mellan diffbromsarna, ibland mer, ibland mindre.

Shimsen som sitter innanför difflagrena är där för att man ska kunna justera kuggflankspelet (spelet mellan pinjongens kuggar och kronhjulets kuggar) och få rätt lagerförspänning på difflagrena.

IBLAND har man tur och avvikelserna på differentialen är så lite så att det blir rätt när man flyttar över lager och shims från den differential man byter ut.

Blir det för stora avvikelser så blir anliggningsytan mellan kuggen på kronhjul och pinjong fel. Det medför oljud och slitage eller till och med haveri. Det gäller även felaktig lagerförspänning på difflagrena.

Har du en verkstadshandbok, lite shims, en hydraulpress, och en lämplig avdragare för difflagrena samt en indikatorklocka på magnetstativ så är det inte särskilt komplicerat att byta ut differentialen. Du behöver ha en god portion tålamod första gången du gör detta jobb.
Senast redigerad av Nova Jörgen den tor jul 23, 2015 7:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: Differential

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Står detta i haynes boken?
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Differential

Inlägg av Wezzli »

Jonathan Eriksson skrev:Står detta i haynes boken?
Rimligtvis inte

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: Differential

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Men när det gäller val av diff så har jag hört att torsendiffen är en ganska bra diff men den är riktigt dyr
Så jag undrar hur pålitlig och stark en slungdiff är,klarar den mycket lek eller går det sönder lätt?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Differential

Inlägg av The »

En slungdiff är ju egentligen bara en fullösning som är tänkt att ge lite bättre grepp vid start i korsningar när det är halkigt. Går inte att jämföra med riktiga diffbroms/diffspärrar

Sent from my E6553 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Differential

Inlägg av Wezzli »

Som jag har förstått det så är slungdiffarna som sitter i Volvo 945 en lamellbromsad slunghistoria. Slungan orginal viker ut kring 30 och frilägger lamellerna varpå den agerar som en normal diff. Svetsar du fast vikten så håller dom uppåt 80km/h men då är det lamellerna som far istället. Dom är bara tänkta för att skydda mot drivaxelras.

Funkar provisoriskt om det redan sitter en monterad och man ändå kommer tvingas byta. Går förövrigt kapa upp dom och svetsa som en normal diff sa någon.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: Differential

Inlägg av Jonathan Eriksson »

och till det sista som jag inte riktigt förstår är vart man får tag på shim brickor till pinonen och diffen?
och hur mycket ska överfallena till diffen vara åtdragna (newton meter) och hur mycket (pre-load) ska det vara på "oket" eller vad det heter som sitter på pinonen och kardanen?
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Differential

Inlägg av NikkO »

Köp en bok eller googla och läs på hur du ska göra.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Differential

Inlägg av maxn51 »

Det krävs en massa special verktyg från Volvo för att ens kunna mäta upp alla spel som högst troligt kommer bli åt h-vete:( vill inte låta grinig eller så men tipsar om att lämna bort det momentet:/

Dock Landu ju fråga om du får va med å se på så du lör dig:) sen tror jag det blir billigare oxå då sånna special verktyg har en tendens att kosta väldigt mycket:/

Kan inte i huvet hur överfallen ska vara dragna men i alla mätningar har man inte ens slutväxeln i bakaxeln utan använder ett special verktyg som läggs på istället för klumpen.

Ska du promt göra det själv så kolla först om du kan få tag på verktygen först och gärna hitta nån som gjort jobbet förr å kan hjälpa och förklara. Sen är Volvos reparationshandbok "bakaxel" att rekommendera (samma som värkstäderna använder)


Mvh Max
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: Differential

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Okej Tackar
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Differential

Inlägg av The »

Det går att göra utan tolkarna, men det blir ju inte direkt enklare.

Sent from my E6553 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar