Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
Läste om detta tidigare och att den ska passa bra på bl.a. Volvo 240 och blev intresserad. Någon som kör(t) med detta?
Vilka årsmodeller är att föredra? Antar att det är V6 motorn på 182hk, typ slut 90-tal?
Skiljer sig bakaxlarna från 4cyl/V6 & RWD/4WD?
Ska tydligen gå bygga om från trumbromsar till skivbromsar med delar från Corvette? Isf vilka modeller?
Slungdiff finns tydligen på en del, fungerar den bra?
Övrig info mottages gärna!
Vilka årsmodeller är att föredra? Antar att det är V6 motorn på 182hk, typ slut 90-tal?
Skiljer sig bakaxlarna från 4cyl/V6 & RWD/4WD?
Ska tydligen gå bygga om från trumbromsar till skivbromsar med delar från Corvette? Isf vilka modeller?
Slungdiff finns tydligen på en del, fungerar den bra?
Övrig info mottages gärna!
Re: Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
kan inga detaljer men vad jag vet så är det väl drivaxlar med c-clips även på dem och ska man bygga bort sånt så kan man ju typ utgå från vad som helst och inte bara S10 axlar.
Re: Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
Vad innebär det? Utveckla gärna!
Vad jag hört ska det finnas en stark chevaaxel med "14 bultat kronhjul" på bl.a. Silverado?
Vet inte mkt om ombyggnad till skivor :/
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Vad jag hört ska det finnas en stark chevaaxel med "14 bultat kronhjul" på bl.a. Silverado?
Vet inte mkt om ombyggnad till skivor :/
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Re: Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
En del axlar har ett C-clips inne i diffen som håller fast drivaxel så den inte glider ut.
S10 axlar är olika breda beroende på om dom suttit på 4WD eller 2WD bilar (2WD smalare)
Verkar vara lite vanligare att ta en axel från Ford Explorer, dom allra äldsta har trummor men dom lite nyare har skivor, och man kan även hitta dom med lamelldiff, klart smidigt
Dom har diff klumpen lite offset (sitter inte i mitten på axeln) så om man kortar den långa sidan på banjon och skaffar en till kort drivaxel så får man en centrerad klump och vettigare bredd för en volvo.
Lite läsning här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=57681
S10 axlar är olika breda beroende på om dom suttit på 4WD eller 2WD bilar (2WD smalare)
Verkar vara lite vanligare att ta en axel från Ford Explorer, dom allra äldsta har trummor men dom lite nyare har skivor, och man kan även hitta dom med lamelldiff, klart smidigt
Dom har diff klumpen lite offset (sitter inte i mitten på axeln) så om man kortar den långa sidan på banjon och skaffar en till kort drivaxel så får man en centrerad klump och vettigare bredd för en volvo.
Lite läsning här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=57681
//Christer
Re: Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
Är det från 4wd explorer med V6a? Finns tydligen rwd också med V8?
En med skivor o lamelldiff verkar trevligt.
Hur sitter drivaxlarna fast på dom? Bultade utifrån?
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
En med skivor o lamelldiff verkar trevligt.
Hur sitter drivaxlarna fast på dom? Bultade utifrån?
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Re: Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
Blandade ihop lite men verkar smidigast att byta drivaxlar då. Har ej fått tag i "Nova Jörgen". Vore kul att ha ett pris
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
Hej.larsat skrev:Blandade ihop lite men verkar smidigast att byta drivaxlar då. Har ej fått tag i "Nova Jörgen". Vore kul att ha ett pris
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Försök igen
Mail jorgen@perfectrun.se
eller skicka ett PM
eller ring 0733-727218
jag ska ha semester två veckor nu, men ska försöka svara på mail å så'nt ändå. Ha tålamod
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
Nova Jörgen byggde om en axel till mig ifrån Explorer med v6awd. Sitter c clip original som låser axlarna. Men är ombyggd nu med nya ytter ändar och drivaxlar.
Sitter även lamelldiff i den
Sitter även lamelldiff i den
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Cheva S10 V6 RWD bakaxel på Volvo?
Vad gick den på ca?
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk