Håller på med ett litet semesterprojekt där en BW55 3-stegs automat inte vill driva på backen när den är genomvarm.
Lådan sitter i en Volvo 240 med V6 (ovanlig sak), driver hyfsat bra på backen när den är kall - men inte varm.
Har bytt ATF "olja" samt rengjort silen utan att det gjorde någon skillnad - samma beteende som tidigare.
Gamla oljan var grå/brun aktig och silen igensatt, dvs längesen den servats...
Lådan driver och växlar bra i övrigt, kickdown funkar som den ska, vajern verkar vara rätt justerad.
Nivån är korrekt och länkaget fungerar som det ska, dock hade jag bara hemma Dexron III olja (ska vara Typ F eller G egentligen till denna låda).
Finns det något man kan göra utan att riva ner lådan, dvs något enkelt och billigt knep?
Har googlat och läst på rejält under ett par veckors tid utan att hitta nåt vettigt man kan göra.
Har läst att föregångaren BW35 hade utvändig justering av banden som kunde lösa såna här problem.
Denna BW55 har väl inga band och därför ingen sån här enkel justering?
Är Typ F/G oljan så pass bättre att det är värt att byta från Dexron III ATF?
Det skumma är att inga vaccumslangar går till lådan vilket jag tycker är märkligt, udda pryl?
Hjälper det att plugga oljekylar-anslutningarna vid lådan (har läst här att det kan påverka växlingarna positivt)?
Mirakelmedel att hälla i lådan, är det nåt alternativ och finns det något medel som duger?
Vad styr egentligen trycket i lådan, går det att justera nåt?
Tacksam för tips och hjälp, vill kunna börja använda den här klenoden!
Nån som kan BW55 automatlåda Volvo?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Nån som kan BW55 automatlåda Volvo?
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: Nån som kan BW55 automatlåda Volvo?
Har idag spolat igenom automatlådan med ca 10L ny och fräsch ATF genom att lossa undre anslutningen till oljekylaren och leda ner vätskan med en slang till en bunke på golvet. Startade motorn och gick igenom växlarna några gånger.
Såg att det kommit ut ca 1L smutsig ATF-olja i bunken så jag fyllde på i lådan med 1L och upprepade denna procedur 8-10 gånger tills oljan blev renare och det verkar ha gjort lite nytta, driver bättre på backen nu så man får hålla tummarna!
Såg att det kommit ut ca 1L smutsig ATF-olja i bunken så jag fyllde på i lådan med 1L och upprepade denna procedur 8-10 gånger tills oljan blev renare och det verkar ha gjort lite nytta, driver bättre på backen nu så man får hålla tummarna!
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Nån som kan BW55 automatlåda Volvo?
Du skall ENBART köra typ f/g olja annars är risken stor att slira sönder lamellerna.
f/g kan med fördel användas i lådor där dexron normalt används för att få lite distinktare växlingar men oljorna är inte blandbara.
f/g kan med fördel användas i lådor där dexron normalt används för att få lite distinktare växlingar men oljorna är inte blandbara.
- Full gas spar tid
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: Nån som kan BW55 automatlåda Volvo?
Jo, har läst det men problemet är att ingen har hemma ATF typ F/G samt att denna bilen har haft problem med slirande backväxel i några års tid då den brukades av förre ägaren så det här kan vara mission impossible...
Jag är också rätt säker på att eventuell påfyllning av tidigare brukare skett med vanlig ATF.
Men det blir nog till att beställa rätt olja till veckan och sen spola igenom lådan ytterligare några gånger.
Jag är också rätt säker på att eventuell påfyllning av tidigare brukare skett med vanlig ATF.
Men det blir nog till att beställa rätt olja till veckan och sen spola igenom lådan ytterligare några gånger.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Nån som kan BW55 automatlåda Volvo?
1-2 flaskor Lucas Oil Transmission Fix oljetillsats (byt först till typ F/G olja) räcker antagligen för att få den i drift!
Oljenivån är väl kontrollerad på rätt sätt?
Oljenivån är väl kontrollerad på rätt sätt?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: Nån som kan BW55 automatlåda Volvo?
Nivån är kontrollerad flera gånger med bilen på tomgång och i läge P enligt konstens alla regler.
Har läst om Lucas-tillsatsen och det blir väl sista utvägen om inte ATF F/G fungerar.
Lite rostlagning kvar, sen besiktning och då får man se hur lådan beter sig när man börjar köra mer...
Har läst om Lucas-tillsatsen och det blir väl sista utvägen om inte ATF F/G fungerar.
Lite rostlagning kvar, sen besiktning och då får man se hur lådan beter sig när man börjar köra mer...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ