Kopplingsval bruks/bus rödblock

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Thed_J »

Jag försöker välja koppling till min bil och skulle vilja ha lite input av folk som provat lite olika tryckplattor. Prio ett är givetvis att den ska klara effekten, men jag är ute efter den mest användarvänliga för dagligt bruk. Det är mycket köer och krypkörning där jag bor så jag kommer försöka köra med fjädrad organisk lamell.

Motorrecept:
B230fk, raggarrenoverad med lager, ringar och H-profil.
530-topp, flödar 196cfm på insug (minns inga fler detaljer här och nu). 60cc förbränningsrum.
Sts247/112 kam.
Orginal insug
BW s200 51/56 turbo på eget grenrör. 37mm id och pulssplit.
Siemens deka 875cc
95 blyfri
VEMS

Vet inte vad den kan komma att ge för effekt eller vrid men nån kanske har kört nåt liknande recept?

Bilen väger runt 1100 kg. Kommer köras till vardags, om nätter, trackdays, drift och förhoppningsvis testa nån repa på strippen.

De alternativen jag tittat på är:

763
Passar direkt på svänghjulet jag har. Håller den emot med standardlamell?

618
Inte så bra koll, men uppfattar det som att den ligger nånstans mellan 763 och 765? 228 mm?

765
Klarar helt säkert effekten, men hur dryg är den i en vardagsbil?

Now, enlighten me please!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av The »

618 är inget problem att köra med i en bruksbusbil
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Ferken »

765 med orginal lamell om det nu finns till dit låd val
Fredrik
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Thed_J »

Just det, glömde skriva. Det sitter en Getrag 260 från en 735a där nu så lamellen är BMW. 228mm.
Så båda BMW-alternativen är uthärdliga till vardags alltså?
Båda kräver dock bearbetat svänghjul. Är det nån som kört 763an med organisk lamell? Vore ju det enklaste men den kanske blir för klen?
Förresten, ryms en 765 i svepet på en 260?
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Ferken »

763 funkar är ju specad till 440nm med standard lamell 3100kr på kg triming

765 kostar på ppf 3200kr borde klara med organisk lamell 550-600nm

dannej drift / bakaxel delar har färdiga svänghjul

Bakaxel delar säljer helt ny svarvade svänghjul
medans dennej säljer om svarvade orginal svänghjul

så lägg dina pengar på en 765a och får det inte plats går det att putsa ur med rondellen :D
Fredrik
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Steve »

Jag hade 618 i en 242 jag hade, men visserligen med 4-puckad sinter men tycker att den var grymt tungtrampad

Kompisen kör en 763 i sin PV med 16v och hx40 som laddar 1,4 bar. Körde 6.91 på 201m med ett litet hjullyft i starten och har inte haft några problem med kopplingen. Han har iofs sinter men du kanske inte har tänkt köra med lika mycket effekt som han?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Thed_J »

Jag tror ändå att jag börjat utesluta 765 trots liknande pris. Känns inte som jag kommer behöva så kraftiga grejer. Jag vill egentligen bara lägga mig strax över gränsen för vad jag behöver, men i de allra flesta fall verkar folk köra med sinter så det är svårt att veta vad som egentligen är gränsen utan att testa själv. I synnerhet eftersom jag inte vet effekten än heller..
Det är väl iofs svårt att få allt, nånstans måste man ju kompromissa men tanken är att min tjej också ska kunna köra bilen, även under rushen när trafiken står mer eller mindre still, samtidigt som den inte får svika om jag vill ut och leka.

Det är dock lite saker som jag inte riktigt kan greppa. Jag vet ju vad plattorna är specade till, men under vilka förhållanden är det? Är ju stor skillnad på min 1100kg bil med smala däck och en 1500kg bil med slicks tex.

En annan grej som förvirrar mig är att 618 och 763 ska tåla i stort sett lika mycket enligt spec, men ändå kör majoriteten med 618. Av det jag lyckats läsa mig till på nätet ska tilläggas. Även fast det krävs mycket mer jobb för att få den att passa i en Volvo. Jag har sökt väldigt mycket men tror Steves inlägg är det första jag sett med ett exempel på en bil som faktiskt presterat bra med 763-plattan. Har du provat hur hans koppling känns jämfört med din 618 förresten? Vet inte vad som krävs i effekt för att köra en hög sexa på åttondelen men jag tror väl inte jag når samma effekt själv som receptet ser ut nu så det verkar ju vara ett vettigt alternativ.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Steve »

Hans bil väger ca 1000kg och hade då 9" breda slicks på. Kanske runt 450 hk? 1,53 i 60-fot
Var flera år sen jag hade min 242 med 618 men har ett starkt minne av att den var otrevlig att köra med i lilla Lycksele där det knappt är nån kö-körning alls. Var chaffis i PV:n en kväll och har då inget minne av att den kändes lika jobbig, fast man vet ju inte hur det blir med skillnad på utväxling på pedal m.m.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Se88e_K »

Jag körde 618 o 4 puck med vajerkoppling o tyckte den var rätt lätt trampad och var inga problem att smyga iväg.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Thed_J »

Okej. Då gissar jag att det mest handlar om pedalutväxling och diameter på cylindrarna när det kommer till hur tungtrampad dom blir. Går ju experimentera lite med det när den ska in. Men jag förstår fortfarande inte varför så många Volvoägare kör med 618 när 763 passar och ska tåla lika mycket på pappret. Lutar just nu åt att köpa 763 för min del.
Om jag skulle behöva gå på sinter senare, hur mycket sliter det på svänghjul och tryckplatta? Bör man köra sexpuckat eller fjädrat för gata?
Gillar pvn skarpt för övrigt. Såg filmklippen och den verkar ju gå använda till det mesta. Vad motsvarar en sån tid på 402 ungefär?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Steve »

Har för mig att det skulle motsvara en hög 10:a
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Thed_J »

Rätt bråttom.
Jag har beställt en 763 nu. Blev enklast så och räcker inte den får jag ta det problemet sen. Jag ska provtrycka den när jag får den så kan jag återkomma med lite siffror.
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Steve »

Beggad 763-platta med fyrpuckad sinter tål då 445 hk och 631 nm på bakhjulen utan nån tendens till att slira, och den är inte provtryckt och inschimsad heller
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Thed_J »

Rätt imponerande. Jag lär inte nå några 440 whp men då finns det kanske hopp om att den tål min effekt med organisk lamell.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Kopplingsval bruks/bus rödblock

Inlägg av Xuri »

me lite sämre topp.
Org-grenrör
men samma bw snurra lämna min b230 374hk / 518nm...
Hade man fått Wgn å lira som tänkt å nån timme mer i bänken hade de funnits mer effekt.
roligt i alla fall.. maxvrid vid 3700rpm å max effekt vud 6000.

de där blir nog roligt men svårtkört i en så lätt bil, laddtrycket kommer snabbare än en käftsmäll :)
Jens Hedlund.
Skriv svar