Kardan

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Kardan

Inlägg av Awdr »

Är det fel om kardan pekar uppåt några grader? Har en rätt låg bil. Alltså motorn sitter längre ner jämfört mot bakaxeln.
Bild
Bild
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Kardan

Inlägg av maxn51 »

Borde väll funka lika bra som neråt tycker iaf jag:) kört så några tusen mil i en 240 håller än iaf;)


Mvh Max
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av The »

det viktiga är att du har samma vinklar över främre och bakre knutkorset (och inga brytningar)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av Firenza »

Jag lånar tråden lite.

Håller just nu på och skall göra mina motorfästen och få till golvet / kardan, växelådstunneln.

Min motor är inte lika lågt placeras som bilden. så jag tänkte luta motor och låda lite bakåt för att få ner bakänden lite på växellådan.

Så min fråga är. Vad händer om man får till en mer eller mindre 0 vinkel mot bakaxeln medans en mindre lutning mot växellådan. Dvs jag har inte samma vinklar fram och bak.( Bakaxel och låda är ännu inte monterat)

Vad för problem kan jag få?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av Nova Jörgen »

Du kan få vibrationer.

På engelska iof. Men kolla den här https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Kardan

Inlägg av maxn51 »

Det är inte säkert du får vibrationer i filmen är ju vinkeln rätt extrem oxå;) undvik bygg så och om du måste borde problemet gå att lösa:)


Mvh Max
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av The »

De kör ju med en stor vinkel för att det ska vara enkelt att visa vad som händer... Problemet märks långt tidigare..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Kardan

Inlägg av maxn51 »

A men tänkte att nån grads skillnad inte är nån jätte fara, förr hade jag motorn ganska mycket lutande på en a-traktor och det märktes inte alls. Kan iof ha å göra med att det var 3 knutar och stödlager?


Mvh Max
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av Firenza »

Är det inte oxå som så att man måste ha någon grads lutning för att det skall bli smörjning o knutkorset?
Ellerär det något jag fått om bakfoten?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av Nova Jörgen »

Firenza skrev:Är det inte oxå som så att man måste ha någon grads lutning för att det skall bli smörjning o knutkorset?
Ellerär det något jag fått om bakfoten?
Det är riktigt. På bruksbilar som går massor med mil, så är det lämpligt med någon grads vinkel på knuten för att nållagrena ska röra sig och få lite smörjning, så att det inte uppstår "punktslitage".
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kardan

Inlägg av mauser240 »

Lösningen heter CV-knutar.
//MartinL
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Kardan

Inlägg av Anders_Karlsson »

Jag håller på att plocka ihop en ny kardanstång till min Commodore. Det blir Hardyskiva framme vid växellådan, CV-knut på mitten och vanligt knutkors på diffen.
Har kört samma setup på en annan bil för ett par år sedan, det funkade väldigt bra. Lite vinkel på bakre halvan av kardan bara så både CV-knuten och knutkorset får "jobba" lite.
Stel bakaxel såklart, det är ju en gammal bil.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av Nova Jörgen »

Jag misstänker att Fedriks bil ifråga är tänkt för street/dragracing då är det lämpligast med en odelad kardan med kraftiga knutkors. Kardaner med Hardyskivor, CV knutar och delade kardaner ställer oftast till med en massa bekymmer till det användningsområdet.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kardan

Inlägg av mauser240 »

Nova Jörgen skrev:Jag misstänker att Fedriks bil ifråga är tänkt för street/dragracing då är det lämpligast med en odelad kardan med kraftiga knutkors. Kardaner med Hardyskivor, CV knutar och delade kardaner ställer oftast till med en massa bekymmer till det användningsområdet.
Nu är det väl Firenzas kardan vi diskuterar och jag har inte hittat nåt om användningsändamål...

Fredrik visade ju redan upp en bild på en enkel kardan med två paralella knutkors så det kapitlet har vi nog på grej redan, såhär 4 månader senare.
//MartinL
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av Nova Jörgen »

mauser240 skrev:
Nova Jörgen skrev:Jag misstänker att Fedriks bil ifråga är tänkt för street/dragracing då är det lämpligast med en odelad kardan med kraftiga knutkors. Kardaner med Hardyskivor, CV knutar och delade kardaner ställer oftast till med en massa bekymmer till det användningsområdet.
Nu är det väl Firenzas kardan vi diskuterar och jag har inte hittat nåt om användningsändamål...

Fredrik visade ju redan upp en bild på en enkel kardan med två paralella knutkors så det kapitlet har vi nog på grej redan, såhär 4 månader senare.
HAHA helt riktigt där... :doh: :doh: ibland blir det fel :shock:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar