Kardan
Kardan
Är det fel om kardan pekar uppåt några grader? Har en rätt låg bil. Alltså motorn sitter längre ner jämfört mot bakaxeln.
Re: Kardan
Borde väll funka lika bra som neråt tycker iaf jag:) kört så några tusen mil i en 240 håller än iaf;)
Mvh Max
Mvh Max
Re: Kardan
det viktiga är att du har samma vinklar över främre och bakre knutkorset (och inga brytningar)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Kardan
Jag lånar tråden lite.
Håller just nu på och skall göra mina motorfästen och få till golvet / kardan, växelådstunneln.
Min motor är inte lika lågt placeras som bilden. så jag tänkte luta motor och låda lite bakåt för att få ner bakänden lite på växellådan.
Så min fråga är. Vad händer om man får till en mer eller mindre 0 vinkel mot bakaxeln medans en mindre lutning mot växellådan. Dvs jag har inte samma vinklar fram och bak.( Bakaxel och låda är ännu inte monterat)
Vad för problem kan jag få?
Håller just nu på och skall göra mina motorfästen och få till golvet / kardan, växelådstunneln.
Min motor är inte lika lågt placeras som bilden. så jag tänkte luta motor och låda lite bakåt för att få ner bakänden lite på växellådan.
Så min fråga är. Vad händer om man får till en mer eller mindre 0 vinkel mot bakaxeln medans en mindre lutning mot växellådan. Dvs jag har inte samma vinklar fram och bak.( Bakaxel och låda är ännu inte monterat)
Vad för problem kan jag få?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Kardan
Du kan få vibrationer.
På engelska iof. Men kolla den här https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
På engelska iof. Men kolla den här https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Kardan
Det är inte säkert du får vibrationer i filmen är ju vinkeln rätt extrem oxå;) undvik bygg så och om du måste borde problemet gå att lösa:)
Mvh Max
Mvh Max
Re: Kardan
De kör ju med en stor vinkel för att det ska vara enkelt att visa vad som händer... Problemet märks långt tidigare..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Kardan
A men tänkte att nån grads skillnad inte är nån jätte fara, förr hade jag motorn ganska mycket lutande på en a-traktor och det märktes inte alls. Kan iof ha å göra med att det var 3 knutar och stödlager?
Mvh Max
Mvh Max
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Kardan
Är det inte oxå som så att man måste ha någon grads lutning för att det skall bli smörjning o knutkorset?
Ellerär det något jag fått om bakfoten?
Ellerär det något jag fått om bakfoten?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Kardan
Det är riktigt. På bruksbilar som går massor med mil, så är det lämpligt med någon grads vinkel på knuten för att nållagrena ska röra sig och få lite smörjning, så att det inte uppstår "punktslitage".Firenza skrev:Är det inte oxå som så att man måste ha någon grads lutning för att det skall bli smörjning o knutkorset?
Ellerär det något jag fått om bakfoten?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Kardan
Jag håller på att plocka ihop en ny kardanstång till min Commodore. Det blir Hardyskiva framme vid växellådan, CV-knut på mitten och vanligt knutkors på diffen.
Har kört samma setup på en annan bil för ett par år sedan, det funkade väldigt bra. Lite vinkel på bakre halvan av kardan bara så både CV-knuten och knutkorset får "jobba" lite.
Stel bakaxel såklart, det är ju en gammal bil.
Har kört samma setup på en annan bil för ett par år sedan, det funkade väldigt bra. Lite vinkel på bakre halvan av kardan bara så både CV-knuten och knutkorset får "jobba" lite.
Stel bakaxel såklart, det är ju en gammal bil.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Kardan
Jag misstänker att Fedriks bil ifråga är tänkt för street/dragracing då är det lämpligast med en odelad kardan med kraftiga knutkors. Kardaner med Hardyskivor, CV knutar och delade kardaner ställer oftast till med en massa bekymmer till det användningsområdet.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Kardan
Nu är det väl Firenzas kardan vi diskuterar och jag har inte hittat nåt om användningsändamål...Nova Jörgen skrev:Jag misstänker att Fedriks bil ifråga är tänkt för street/dragracing då är det lämpligast med en odelad kardan med kraftiga knutkors. Kardaner med Hardyskivor, CV knutar och delade kardaner ställer oftast till med en massa bekymmer till det användningsområdet.
Fredrik visade ju redan upp en bild på en enkel kardan med två paralella knutkors så det kapitlet har vi nog på grej redan, såhär 4 månader senare.
//MartinL
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Kardan
HAHA helt riktigt där... ibland blir det felmauser240 skrev:Nu är det väl Firenzas kardan vi diskuterar och jag har inte hittat nåt om användningsändamål...Nova Jörgen skrev:Jag misstänker att Fedriks bil ifråga är tänkt för street/dragracing då är det lämpligast med en odelad kardan med kraftiga knutkors. Kardaner med Hardyskivor, CV knutar och delade kardaner ställer oftast till med en massa bekymmer till det användningsområdet.
Fredrik visade ju redan upp en bild på en enkel kardan med två paralella knutkors så det kapitlet har vi nog på grej redan, såhär 4 månader senare.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan