Kardan

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kardan

Inlägg av mauser240 »

No offence, som sagt har ju inte Firenza anmält användningsändamål.

En sak, som ingen här tagit fasta på, är pinjongvinkelns betydelse. Har alla redan koll på det eller? Här tar dock mina kunskaper slut så Jörgen kanske kan ta över om det behövs.
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kardan

Inlägg av mauser240 »

Anders_Karlsson skrev:Jag håller på att plocka ihop en ny kardanstång till min Commodore. Det blir Hardyskiva framme vid växellådan, CV-knut på mitten och vanligt knutkors på diffen.
Har kört samma setup på en annan bil för ett par år sedan, det funkade väldigt bra. Lite vinkel på bakre halvan av kardan bara så både CV-knuten och knutkorset får "jobba" lite.
Stel bakaxel såklart, det är ju en gammal bil.
Hur ser rörelsemönstret ut för en Hardy-skiva?

Tvivlar inte på att det fungerar i praktiken men för att kompensera för knutkorset bör du väl köra dubbla vinkeln åt andra hållet på CVn och närmast noll på hardyn?
//MartinL
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av Nova Jörgen »

mauser240 skrev:No offence, som sagt har ju inte Firenza anmält användningsändamål.

En sak, som ingen här tagit fasta på, är pinjongvinkelns betydelse. Har alla redan koll på det eller? Här tar dock mina kunskaper slut så Jörgen kanske kan ta över om det behövs.
No offence taken :lol:

I dragracingvärlden ( framför allt på forum i USA ) så är debatten livlig och åsikterna om pinjongvinkelns betydelse för att justera greppet och chassireaktionen, dom är många och väldigt olika.

Vad som är rätt eller fel i ämnet pinjongvinkel det lämnar jag öppet....

Jag vidhåller att det viktigaste i detta ämne är att utgående axelns förlängda linje och pinjongens förlängda linje ska vara parallella med varandra vid belastning och att knutarna ska ha så lite vinkel som möjligt.Detta för att minska risken för vibrationer samt att inte förlora effekt i kraftöverföringen och inte belasta knutkorsen i onödan.

Sedan behöver olika typer av bakvagnsupphägningar olika mycket "förspänningsvinkel" av pinjongen för att kompensera för flexet i drivlinan vid belastning.

Personligen använder jag hellre övriga justermöjligheter i chassit för att jobba fram det grepp som eftersträvas än att åka med "olämpliga" vinklar på bakre knutkorset.

Det här är mitt sätt att se på saken. :D
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Kardan

Inlägg av Firenza »

Kan meddela att jag nu har varit ute och mätt o donat lite och helt enkelt kommit fram till att det blir absolut inga extrema vinklar. Dock kommer nog inte kardan vara på plats än på ett bra tag.
Jag skyndar långsamt.

Bilen är tänkt att bli en vardags räcer.

www.naseem.se

Kommer en uppdatering imorgon är tanken.

Tommy
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Kardan

Inlägg av Anders_Karlsson »

mauser240 skrev:
Anders_Karlsson skrev:Jag håller på att plocka ihop en ny kardanstång till min Commodore. Det blir Hardyskiva framme vid växellådan, CV-knut på mitten och vanligt knutkors på diffen.
Har kört samma setup på en annan bil för ett par år sedan, det funkade väldigt bra. Lite vinkel på bakre halvan av kardan bara så både CV-knuten och knutkorset får "jobba" lite.
Stel bakaxel såklart, det är ju en gammal bil.
Hur ser rörelsemönstret ut för en Hardy-skiva?

Tvivlar inte på att det fungerar i praktiken men för att kompensera för knutkorset bör du väl köra dubbla vinkeln åt andra hållet på CVn och närmast noll på hardyn?
På min bil sitter CV-knuten bakom stödlagret på mitten. Hardyn på växellådans utgående axel linjerar med stödlagret så det blir ingen brytning i Hardyn, förutom det lilla som kan bli när motor och växellåda rör sig i sina gummikuddar.
Min bil är ganska motorsvag och jag kör inte dragracing så det lär nog fungera i många år :)
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar