AW71L automatfunderingar

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

AW71L automatfunderingar

Inlägg av mauser240 »

Hejhej.

Istället för att punga ut med dyra pengar för hållbarare koppling och låda så tänkte jag ta en avstickare - till automatvärlden. En Volvo 940 automat har införskaffats och nu skall den pinas. Vi börjar med 250 till 270 hk (B230FT) tänkte jag.

Jag kan inget om automatare så detta får ses som ett "experiment" även om bilen gärna får hålla även för daglig körning. Nu kommer funderingarna.

1. 55.000 mil på mätaren, ingen känd historia, förutom service på Volvo de första 40.000 milen. Oljan är rödbrunsvart, luktar inte bränt med fruktansvärt illa. Problem? Lådan verkar ok men greppar inte 2an lika snabbt som förra 940n, som var körd 15.000 mindre. Tänkte inte börja spola genom olja om man snart får köpa en ny låda ändå. Då hittar jag hellre en fräschare låda att börja med.

2. Ackumulatormod skall utföras, är väl inget speciellt att tänka på där? Märker man skillnad på t.ex. 1 mm slag vs. 5 mm slag?

3. Borra restriktorer?

4. Kickdownvajer - finns det något att hämta eller är det justering enligt Volvo som gäller?

5. Lock-up - skulle gärna få den att låsa lite tidigare för ekonomins skull. Något man kan åtgärda? Ev. manuell lock-up?

6. En idé jag fick, det är okej att dumförklare mig, men - vad skulle hända om man växlade med konvertern låst? Tänkbara för- och nackdelar är oändliga men hur skulle det funka i praktiken?

7. Andra saker man kan ändra / bättra på?

8. Sist men inte minst - vilken olja!?

Tar även gärna emot tips om var man kan läsa på (Google hjälper inte längre)!

---------------------

Den som söker, han skall leta! Fyller på med lite länkar, om inte annat så för eget minnes skull. Kan ju bli riktigt intressant det här, hoppas att ivern håller i sig...

-Building automagics - http://brickspeed.net/forum/showthread.php?tid=699
-Disassembly - http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=243382
-Polishing a turd - http://forums.turbobricks.com/showthrea ... shing+turd
-Automatic discussion - http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=121456

---------------------

Tackohej!
Senast redigerad av mauser240 den tor okt 08, 2015 8:00 pm, redigerad totalt 2 gång.
//MartinL
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag kan nog inte tillföra så mycket men har sett följande:
Med en tempmätare i tråget såg jag hur tempen stack iväg mycket fort bara på nån fullgasdragning genom växlarna (180hk) , så en tempmätare och en rejäl oljekylare är nog ett måste.

Typ F olja greppar bättre men vissa anser att det kan ge "binding", jag tycker 50/50 dexron 3 och typ F var lagom "bettigt".
Jag skulle kosta på ny olja till lådan, det finns billigt om man letar, kolla så filtret (nät) är helt, ofta hål i dem långmilare (osäker på typ av filter).
Kickdown vajern kan inte justeras enligt volvos spec (inte ens original tycker jag), den talar ju om lasten till lådan så det är viktigt, jag har sett lösningar med snabbare utväxling på vajern och en spiralfjäder trädd på vajern så att inte gasreglaget hindras från att nå fullt.

Kan inte tänka mig att det kan vara vettigt att växla under lock up, den kopplingen är ganska klen.

Skriv gärna här om moddningar och resultat!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av Robert Markström »

fanns nån snubbe från USA här på forat som moddade sin aw71 med gott resultat. Kör en googlesökning i sökmenyn så kommer säkert något upp. Han hade en tråd som hann bli några sidor iaf. Har för mig det var en vit 740
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av mauser240 »

Tack för tips!

Thunderbo1t, är det bara att blanda oljorna hur man vill utan att något direkt tar stryk? Givetvis skall oljan bytas, frågan är snarare om den skall bytas i denna låda eller om jag för samma pengar köper en fräschare låda. Går ju åt en del olja om man spolar igenom den.

Om man spänner vajern har man väl även kickdown-läget tidigare? Såhär med originalmaskin så tycker jag kickdown är rätt överflödigt, drar iväg bättre på lägre varv. Men trycket förstår jag att man vill ha.

Tänkte inte på att konverterns koppling är så klen... Men på 4an i över 100 så är den ju låst oberoende av hur mycket man gasar så något måste den väl klara?

Robert, menar du denna? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30643

Hittade bara detta:

Rebuilt with:
Stock friction discs and steels (cheap to experiment with)
AW372-Center support hub and C2 carrier - allows more clutches in B1
Extra clutch in C0
AW71 gear ratios and planetaries
AW72 pump, input shaft, converter and bellhousing
Modified AW71 valve body consisting of
1-2 and 2-3 engagement passages drilled out for a firmer faster shift, a couple rubber balls removed, modified filter inlet (bigger), and a couple other things (that are untested).

Visst finns där ett par knep som jag inte stött på tidigare, t.ex. delarna från AW72an. Men inget mera om varför moddarna gjorts och med vilket resultat. Har körde ju sönder låda på låda men visst, han hade en del pulver under huven ;) Kanske värt att pröva kontakta killen i alla fall.

EDIT: Såg att det fanns en del till att läsa om projektet på turbobricks ;)
//MartinL
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av Thunderbo1t »

Oljorna är bara att blanda efter tycke och smak (nu kommer säkert någon att säga NEEEEJ men under 15 år har jag inte märkt några problem).
Lockupen är aldrig ikopplad vid fullgas vad jag vet, går antagligen ur tidigare ändå, kan ha helt fel här...
Jo kickdown kommer tidigare, men det är inte mycket, däremot kommer "part kickdown" märkbart tidigare, man får sträcka vajern så mycket det går utan körningen blir konstig för bästa hållbarhet.

En skillnad jag sett med ZF lådorna (ej kollat det med AW) på volvo är att bara de med turbo lägger i fyran på fullgas, NA lådorna håller trean ut till varvstopp när man sätter dem på en turbomotor, och är för veka för turbons vridmoment, växlar för långsamt vid belastning.

Angående modifieringarna han gjorde, borrad upp för snabbare växling, måste man inte också göra så att växeln går ur fortare också för att inte få ett överlapp i växlingen? Nu har jag inte läst hans beskrivning så det kanske är fixat också.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av mauser240 »

Fyllde på med lite länkar i första inlägget, samtliga artiklar av tidigare nämnd amerikan.

Thunderbo1t, prövade stämpla på motorvägen för någon dag sedan och jag kunde nästan svära på att jag hade lock-up ända upp till 200. Läste i efterhand att ODn är rätt klen i dessa lådor och det rekommenderas att använda den endast till cruising. Men inte kan väl bilen gå 200 på trean heller. Eller kan den?

Läste någonstans att växlingsvarvtalet skulle hållas under 5400 varv m.h.a. kickdownvajerns justering. Ligger det något i det? Prövade släppa den i steg, upp till ca. 10mm utan större resultat, den var spänd till max sedan tidigare. Växlingsvarv (1-2) alltjämt ca 5600. Däremot gjorde jag en annan upptäckt (som jag nog tror jag läst om nånstans), om man lägger spaken i 2ans läge sköter lådan samma växling betydligt hårdare och även lite tidigare, vid ca. 5450 varv. Oljan hade visst kortare väg att gå då? Att växla upp manuellt (med gaspedalen fem före kickdown) blev blöja! Om inte min låda var dålig så är den det nu :p

Angående restriktorerna så har jag ingen aning om hur det funkar, inte kommit så långt ännu men det kanske kommer.

Tack såhär långt!
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av mauser240 »

Thunderbo1t, titta vad jag hittade! Saxat från http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=138239 :

A while back (a long time ago) we discussed the fact that the US cars can be kicked down to 3rd while going at very high speeds. No matter what the speed, the AW70, AW71 and AW72 will kick down into 3rd if you floor it while in OD.

We discussed it in this thread: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=68886

And like I said in that thread, in the 740 and 940 with AW71L we have kickdown inhibitors in Europe. This device makes the kickdown function inoperable above 85-90mph so that you can keep 100% throttle without worrying. This also makes the OD engage at about 90mph and stay engaged.

M.A.O. skillnad på likadana lådor!

EDIT:

Converter lock-up sker under OD och över en viss hastighet, d.v.s. OD + governor pressure >x = lock-up. Antar (inte säker) att "governor pressure" inte jobbar mot linjetrycket utan endast mot en fjäderkonstant så då borde det ju vara plättlätt att åstadkomma lock-up vid en lägre hastighet, vilket resulterar i närmast manualförbrukning. Om man tänker sig att man kopplar ur ODn när man skall busa så kunde kanske lock-up ske i princip omedelbart ODn kopplas i?
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av mauser240 »

Thunderbo1t skrev:Angående modifieringarna han gjorde, borrad upp för snabbare växling, måste man inte också göra så att växeln går ur fortare också för att inte få ett överlapp i växlingen? Nu har jag inte läst hans beskrivning så det kanske är fixat också.
Om jag förstått rätt så frihjular 1an när 2an lagts i och 2an när 3an lagts i. Således har man ingen motorbroms på 1an och 2an. Detta med spaken i drive. Med spaken i läge 1 eller 2 låses nån broms eller koppling och motorbroms åstadkoms. OM jag fattat rätt.

Nu ligger i alla fall lådan på garagegolvet och följande är gjort:

-Stummat ackumulatorer, helt. Typ inget slag alls ;)
-Värmebehandlat fjädern i "lock-up signal valve" så den är typ 5 mm kortare i utsträckt läge, skall bli spännande att se hur lådan reagerar på detta. Tanken är tidigare lock-up men inte ens Kenny (linuxman51) kunde bekräfta att / om det funkar.

Väntar på packningsserie som bäst men har inte bestämt mig om det är mer som skall moddas eller ej. Tiden får utvisa.
//MartinL
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av Thunderbo1t »

På något forum för länge sedan (låter som början på en saga) var det någon som modifierade lock up hastigheten på en ZF4HP22 och då byttes bara en fjäder ut till lite mjukare (gick åt några stycken innan det blev rätt), det var en Volvo med D24.
Bästa manualerna kommer tydligen från Volvo om man ska skruva någon av dessa automatlådor AW & ZF skrev denna person som även lade upp några exempel.

Väntar med spänning på resultaten, samt börjar snegla på min -91:a 965:a och undra om den går att modda den lådan enkelt,
den har ju redan tre olika lägen, E, S och W men kunde lätt offra S till stenhårda växlingar bara för nöjes skull :twisted:
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av mauser240 »

Ja misstänker nog att jag är på rätt spår med fjädern men som du säger så är det ju svårt att veta hur saker och ting reagerar.

Åtminstone fungerar ackumulatormodden även på din låda och så borde du ha en solenoid som styr linjetrycket och denna kan manipuleras. Dock uppnår du bara normalt kick-downtryck.

En annan sak jag funderade på är returfjädrarna i kopplingarna. Färre fjädrar för hårdare / snabbare växlingar och ev. lite hårdare / fler fjädrar i backen som lär bli rätt brutal efter acc-mod. Någon som känner någon som har någon kompis som har någon kusin som hört om någon som sett någon som provat?
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av mauser240 »

Nåjaa :)

Följande har gjorts:

-Bytt typ alla packningar, oljetätningar och o-ringar.
-Stummat ackumulatorerna.
-Borrat "restriktorn" i "separator plate" till C2 (treans växel), 4mm.
-Bytt alla lameller och mellanlägg, Alto originalkvalitet.
-Plockat bort fjäderplattor i C0 och B0 (overdrive) samt tryckt i lite extralameller.
-Värmebehandlat fjädern i "lock-up signal valve" så den är typ 5 mm kortare i utsträckt läge.
-Ny Mag1 ATF, billigaste jag hittade. Planen är ett till byte (till bättre) inom snar framtid.

Slutsats: Väldigt nöjd med tanke på att jag aldrig hade nån aning om vad jag gjorde.

Växling 1-2 sker inte så mycket hårdare än förut, den skulle jag vilja ha lite hårdare ännu. 2-3 sker PANG typ, riktigt nice :) ODn ploppar i lite hårdare även den och, tadaa! Lock-up vid ca. 75 km/h, jämfört med ca. 100 km/h tidigare! Fan vilken fullträff. Så länge bromsen hålls intryckt så smäller det inte så farligt vid iläggning av växel, varken fram eller back.

Återstår att se vad som händer när effekten höjs men det ser lovande ut.

Peace out!
//MartinL
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: AW71L automatfunderingar

Inlägg av p.hedman »

Hej Mauser 240
Hur gick det med lådan ?
/ Peter
Skriv svar