Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Säkerligen en ständig fråga, men jag hittar inte det jag söker.
Volvo 740 -87. Lh 2.2(om den infon behövs).
m47 med vajerkoppling.
Jag kan absolut ingenting om kopplingar.
Därför behövs hjälp. Söker ett budgetalternativ(eller bara ett dugligt recept) till turbokonverterade sjuförtin.
KL har denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/for ... 5-mfl.html
Hört lite dåligt om den. Och hur justerar man in den? Priset är väl okej men ...mja, vad mer finns som kan vara billigare?
Saab plattor funkar väl bara med plana svänghjulet som är 215mm? Jag har... 228?
Hjälp en vilsen själ nu!
Volvo 740 -87. Lh 2.2(om den infon behövs).
m47 med vajerkoppling.
Jag kan absolut ingenting om kopplingar.
Därför behövs hjälp. Söker ett budgetalternativ(eller bara ett dugligt recept) till turbokonverterade sjuförtin.
KL har denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/for ... 5-mfl.html
Hört lite dåligt om den. Och hur justerar man in den? Priset är väl okej men ...mja, vad mer finns som kan vara billigare?
Saab plattor funkar väl bara med plana svänghjulet som är 215mm? Jag har... 228?
Hjälp en vilsen själ nu!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Nejnejnejnejnejnejnejnej... KLs platta är skräp. Lägg på några hundra & köp en äkta 763a ist.
KLs måste man förspänna på wiren i sinne för att det ska gå att frikoppla. Inget bra för
utramplager & än mindre bra för axiallager, speciellt om du kör gamla 55mm veven med 180
graders axiallager.
Köp från http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 84&lang=sv
//Robban
KLs måste man förspänna på wiren i sinne för att det ska gå att frikoppla. Inget bra för
utramplager & än mindre bra för axiallager, speciellt om du kör gamla 55mm veven med 180
graders axiallager.
Köp från http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 84&lang=sv
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Billigt! Slår till på en sådan, om inte nån har något begagnat.
Tack för svar!
Inget annat budgetalternativ att kolla på?
Tack för svar!
Inget annat budgetalternativ att kolla på?
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Ett plant svänghjul kan väl inte vara så svårt att få tag på?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
vad har du för vrid?
en snikis är en standard tryck platta med sinter lamell! läs sen tråden om provtryckning!
fins det olika 230mm tryckplattor (för vist är det 230 på den djupa svänghjulet utan dubbel massa?) hadde turbon en värre eller va den 240 även på 740 turbo tiden?
mvh jens
en snikis är en standard tryck platta med sinter lamell! läs sen tråden om provtryckning!
fins det olika 230mm tryckplattor (för vist är det 230 på den djupa svänghjulet utan dubbel massa?) hadde turbon en värre eller va den 240 även på 740 turbo tiden?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Då rullar frågorna...: Plana svänghjulet, vad passar då på den??
b230f med turbo = inga brutala effekter, men gärna lite överdimensionerat givetvis.
Det skulle ju även skona växellådan med ett lättare svänghjul. Nu åker inte jag och bromsar bakhjulen med nedväxlingar så ett plant svänghjul med billig tryckplatta och passande billig koppling bolt-on skulle ju vara perfekt!
b230f med turbo = inga brutala effekter, men gärna lite överdimensionerat givetvis.
Det skulle ju även skona växellådan med ett lättare svänghjul. Nu åker inte jag och bromsar bakhjulen med nedväxlingar så ett plant svänghjul med billig tryckplatta och passande billig koppling bolt-on skulle ju vara perfekt!
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Jag är generalagent för Sachs i Sverige, så har lite koll iaf
På det plana svänghjulet dvs B21-B23 är det 999766 tryckplattan men det har även 215mm koppling och ger enligt spec 370nm med sinter. Medans
en 763 med sinter är specad till 505nm. Det jag brukar göra för en del kunder är att jag utgår från svänghjulet med 60-2 trigger "potthjulet" och svarvar och fräser om det samt balanserar det för
antingen Sachs 618 eller Sachs 765. 618 tryckplattan är ochså en 228mm tryckplatta som specar 530nm till plant svänghjul men en liten step beroende på vilket
svänghjul man använder. Sachs 765 får precis plats och är en 240mm koppling som specar 800nm utan problem.
Säljer en 763 för 2595:- om den är intressant. 618/765 kostar där i kring med.
Hur mycket ska du ha koppling för ?
På det plana svänghjulet dvs B21-B23 är det 999766 tryckplattan men det har även 215mm koppling och ger enligt spec 370nm med sinter. Medans
en 763 med sinter är specad till 505nm. Det jag brukar göra för en del kunder är att jag utgår från svänghjulet med 60-2 trigger "potthjulet" och svarvar och fräser om det samt balanserar det för
antingen Sachs 618 eller Sachs 765. 618 tryckplattan är ochså en 228mm tryckplatta som specar 530nm till plant svänghjul men en liten step beroende på vilket
svänghjul man använder. Sachs 765 får precis plats och är en 240mm koppling som specar 800nm utan problem.
Säljer en 763 för 2595:- om den är intressant. 618/765 kostar där i kring med.
Hur mycket ska du ha koppling för ?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Med M47-låda ska man inte ha överdimensionerad koppling...egen erfarenhet En kopplingsdumpning i låg fart på trean på snö räckte för att döda en låda med max 200 hk..och dagen efter for det en låda till
Och inte lär du ha nån överdriven effekt heller med M47
Och inte lär du ha nån överdriven effekt heller med M47
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Nae min m47 började vina lite lätt på trean efter jag gjorde en enda 0-150kmh repa, UTAN turbo. Kan ju inte tänkta mig att Akammen jag bytte till är boven där Plus att jag tror faktiskt jag har den senare m47an. Den ska enligt tidigare ägare vara bytt(från vad framgick ej), och det finns ett uttag för VRgivaren i sprängkåpan. Dock bara ett antagande.
Men, jag ska inte plåga han med burnisar på trean. Tanken är lite spek på 2an och lite bankörning på högre växlar.
Ja, vad kan jag få i vrid? A-kam på 530 topp måste väl ge ganska normala siffror. Vad normalt är får ni lista ut för jag vet inte riktigt
Men, jag ska inte plåga han med burnisar på trean. Tanken är lite spek på 2an och lite bankörning på högre växlar.
Ja, vad kan jag få i vrid? A-kam på 530 topp måste väl ge ganska normala siffror. Vad normalt är får ni lista ut för jag vet inte riktigt
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Polarens 740 -90a har jag satt ett vems i. 531/vx3 på en helt orörd B230F, strax under 10:1 i kompa.
13C agg på 940 grenrör, ic osv från 940. Sugmotorns katt & avgassystem (tunnt).
Han vrider sönder M47or på löpande med 0.65bars ladd. Stendöd på högre varv (tunna avgassystemet) men i botten
har jag mappat fram bra med vrid.
I min egna bil hade jag drygt kilot i ladd med 16V/HX35a men inte lika mycket vrid under 3000rpm
som polarn har i sin bil. Jag körde åxå M47a & den höll ihop hyffsat, hade då 763a & 6p sinter.
Nu åker jag M90 & den verkar klara massor med vrid bara man lär sig växla
Det jag vill säga är att M47orna inte gillar mycket vrid på lägre varv.
En annan kompis knöla ner en VW 2.5TDI i sin 242a. Körde ombyggd elpump med 1mm större
element. Han åkte M47a åxå & där höll lådorna inte ens en fullgasrepa på 3an
13C agg på 940 grenrör, ic osv från 940. Sugmotorns katt & avgassystem (tunnt).
Han vrider sönder M47or på löpande med 0.65bars ladd. Stendöd på högre varv (tunna avgassystemet) men i botten
har jag mappat fram bra med vrid.
I min egna bil hade jag drygt kilot i ladd med 16V/HX35a men inte lika mycket vrid under 3000rpm
som polarn har i sin bil. Jag körde åxå M47a & den höll ihop hyffsat, hade då 763a & 6p sinter.
Nu åker jag M90 & den verkar klara massor med vrid bara man lär sig växla
Det jag vill säga är att M47orna inte gillar mycket vrid på lägre varv.
En annan kompis knöla ner en VW 2.5TDI i sin 242a. Körde ombyggd elpump med 1mm större
element. Han åkte M47a åxå & där höll lådorna inte ens en fullgasrepa på 3an
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Budget bolt on tryckplatta - 740 m47
Precis min tanke. Jag kör med en gt30, kanske skulle skriva det från början...
Jag har hyffsad erfarenhet av m47or så med lite tur och försiktiga växlingar till trean så hoppas jag det funkar.
Titta bara på vocbilarna med m47or. Givetvis inte detsamma men en fingervisning. Hög utväxling, ofta på grus etc. Men varför håller dom tillsynes helt ok? Oftast inga snälla växlingar där inte.
Det lutar väl åt en 763 för budgetens skull, vill ju åka nu!
Jag har hyffsad erfarenhet av m47or så med lite tur och försiktiga växlingar till trean så hoppas jag det funkar.
Titta bara på vocbilarna med m47or. Givetvis inte detsamma men en fingervisning. Hög utväxling, ofta på grus etc. Men varför håller dom tillsynes helt ok? Oftast inga snälla växlingar där inte.
Det lutar väl åt en 763 för budgetens skull, vill ju åka nu!