lagerförspänn

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

lagerförspänn

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Tjena!

Jag håller på att lära mig hur man renoverar en bakaxel, framförallt volvo axlar och det är en sak som jag inte riktigt förstår och det gäller hur man får korrekt lagerförpänn på differential lagrena, enligt volvo hanboken för renovering av bakaxel står det att det ska vara från 0.13 - 0.20mm förspänn och jag förstår inte hur man fixar till det, ska man fiffla med schimsen eller ska man leka lite med lageröverfallen?


MVH jonathan Eriksson
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: lagerförspänn

Inlägg av Niklas Sandström »

När du har mätt fram shims tjockleken med lagerverktygen så ska man lägga till 0.13-0.2mm på shimsen innan slutmontering.
/ Niklas Sandström
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: lagerförspänn

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Så du menar att när man har mätt upp schimsen för att ställa spelet mellan kronhjulet och pinjongen så lägger man till 0.13 till 0.2 extra på var sida?
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: lagerförspänn

Inlägg av maxn51 »

När pinjong höjden e rätt mäter man ju hur diffen ska shimsas så kugflanket blir rätt och det blir helt utan förspänning sen lägger man på 0,13-0,2extra man måste shimsa innanför lagren och man får inte ändra överfall eller liknande om diffen är "för stor" för att få platts får man byta lager och hoppas de nya är lite mindre:/


Mvh Max
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: lagerförspänn

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Menar du att man ska lägga till 0.13-0.2 innan lagret, alltså innan man pressar på lagren?
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: lagerförspänn

Inlägg av maxn51 »

Japp kanske va lite dåligt förklarat men så ja mena:) 0,13-0,20 extra alltså + de du mätt dig fram till:)


Mvh Max
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: lagerförspänn

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Är lite förvirrad, ska jag lägga till 0.13 -0.20 innanför lagret innan man pressar på dem eller ska jag lägga dem utanför med alla andra schimsen?
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

lagerförspänn

Inlägg av maxn51 »

Alla schims på Volvo ska läggas innanför lagerna alltså innan du pressar på lagerna man får inte schimsa någe utanför...


Mvh Max

Edit; rättar mig innannpn annan gör de, alla schims på dessa Volvo axlar (1030 och 1031) ska shimsas på insidan av lagret;)
Jonathan Eriksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm

Re: lagerförspänn

Inlägg av Jonathan Eriksson »

Okej då förstår jag

Tackar!!
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: lagerförspänn

Inlägg av NikkO »

Jag lägger bara 0.05mm förspänning, och det funkar bra på rallyaxlar mm.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: lagerförspänn

Inlägg av redheat »

maxn51 skrev:Alla schims på Volvo ska läggas innanför lagerna alltså innan du pressar på lagerna man får inte schimsa någe utanför...


Mvh Max

Edit; rättar mig innannpn annan gör de, alla schims på dessa Volvo axlar (1030 och 1031) ska shimsas på insidan av lagret;)
vad beor det på att man inte får shimsa på utsidan ytterbana, det är ju mycket lättare
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: lagerförspänn

Inlägg av maxn51 »

Får du nog fråga den mindre intelligenta som kom på de;)


Mvh Max
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: lagerförspänn

Inlägg av StefanM »

redheat skrev:
maxn51 skrev:Alla schims på Volvo ska läggas innanför lagerna alltså innan du pressar på lagerna man får inte schimsa någe utanför...


Mvh Max

Edit; rättar mig innannpn annan gör de, alla schims på dessa Volvo axlar (1030 och 1031) ska shimsas på insidan av lagret;)
vad beor det på att man inte får shimsa på utsidan ytterbana, det är ju mycket lättare
får och får, det är ju valfritt. Det beror ju dock på hur axeln är konstruerad och är det shims bakom lagren så finns det såna att tillgå. Är det utrymme och det är bra yta bakom yttre lagerbanan så kan du ju montera shims där såklart om du hittar i rätt storlek.
Fast de axlar som har shims på det stället brukar ha gott om plats och två tjockare ringar med tunna shims emellan för att inte trasa sönder dem vid montage. Det är ju inte helt lätt kanske att tråckla dit ett 0.15 shims om man ska lägga in hela klumpen.
Skriv svar