Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön aug 19, 2018 4:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 10, 2015 8:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 919
Ort: bjursås
Är det någon som har provat att modifiera en volvo automat ?
Hur turbiner passar i mellan lådor osv .
Lådorna kan ju inte vara helt oanvändbara!!
Finns det någon son har gjort ett seriöst försök ?
Ska till lägga att jag ska ha den i en bracket bil med volvo motor
/ Peter


Senast redigerad av p.hedman tis nov 10, 2015 9:19 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 10, 2015 9:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 919
Ort: bjursås
Lådorna som jag menar sitter i 700 och 900 serien och kanske har ett annat namn men ni förstår vilka jag menar.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2015 1:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1456
Sök efter min tråd "aw71l automatfunderingar" och fråga om det är nåt du undrar. Har hunnit läsa på endel...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2015 3:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 919
Ort: bjursås
Hej jo jag har tittat på den men vill kolla om det finns andra turbiner man kan använda med högre stall samt om man kan preppa den för dragracing mer så att säga.
Om det går att få till en transbrake samt manuellt ventilhus.
Ska läsa igenom din tråd igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2015 9:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1456
Hejhej :)

Tror Aw30-43-turbinen från 960 har högst stall av Volvosarna (typ 2700 rpm). Om jag mins rätt så passar den även mot AW7xL.

960-lådan är ju elektroniskt styrd så den är det inga problem att bygga om till manuell / halv-auto.

Har inte stött på något manuellt ventilhus till AW7x men det har diskuterats moddar som "antagligen skulle resultera i detta". D.v.s. funkar i huvet men ingen har provat. Samma sak med transbrake.

Syftade inte direkt på min tråd men "Kenny" som det länkas till, han har provat det mesta. På amerikanska, förstås.

EDIT: Kan säga att det nästan är AW30-43 eller AW71 / 72 som gäller om det ska vara Volvo och FR-layout.

EDIT2: Varför använder man inte line-lock på bakbromsarna istället för transbrake? För att hela paketet vrider sig?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2015 9:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 617
Ort: Ljusdal
Sista frågan ovan, det är för att inte förspänna chassit man hellre har transbrake.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2015 9:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1456
EDIT3: När jag tänker efter borde det vara en småsak att bygga om en AW7x till manuell. "Governor pressure" jobbar mot linjetrycket, typ, för att bestämma växlingspunkt. "Governor" ((centrifugal)regulator?) sitter på utgående axel och släpper igenom endel olja, beroende på varv. Det som blir kvar är governor pressure. Propp i hålet (spärrad guvernör) borde innebära fullt tryck och växling så fort spaken ger lov. Tar inget ansvar ;)

Thunderbo1t - tack, tänkte det.

EDIT4: Turbiner får man ju precis hurdana man vill bara lädret håller...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2015 10:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 617
Ort: Ljusdal
Förr byggde man om jänkeautlådor till manuella genom att låsa guvernören på fullt så att säga, säkert gjordes mer modifikationer också.
Jag misstänker att det inte är det bästa sättet då man gått ifrån det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 11, 2015 11:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1456
Självklart är det en förlust att bygga upp ett tryck i onödan.

Men vad kul att även andra kan skriva under mina teorier, betyder att man är inne på rätt spår i alla fall (även om det vore en återvändsgränd) ;)

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010