kan man svarva om ingående axel växellåda?
kan man svarva om ingående axel växellåda?
Om ingående axel växellåda, ( toppen ingående axel ,den som går in i vevaxeln , styrningen) är för stor, kan man svarva ner den då ?
Vet att att den kan vara hård att svarva i , men kan det bli försvagningar i axeln om man bearbetar om den ?
orginal är 19 mm och den nya är 25 mm
Anledningen är att jag skall försöka att montera en annan växellåda på min plymounth sidventils 6:a, ( Clark 280VO växellåda )
Vet att att den kan vara hård att svarva i , men kan det bli försvagningar i axeln om man bearbetar om den ?
orginal är 19 mm och den nya är 25 mm
Anledningen är att jag skall försöka att montera en annan växellåda på min plymounth sidventils 6:a, ( Clark 280VO växellåda )
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
Knappast ett hållbarhesproblem, är ju bara fråga om en styrning för att axeln inte skall fladdra. Finns många som svarvat slitna axlar i styrningen och krympt på en holk eller kört med lager med mindre hål.
//MartinL
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
tack för svar
ok, har ej fått lådan ännu , eventuellt måste jag svarva bort en bit av splines för att få toppen / styrningen tillräckligt lång
ok, har ej fått lådan ännu , eventuellt måste jag svarva bort en bit av splines för att få toppen / styrningen tillräckligt lång
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
Nu vet jag inte hur dessa axlar är konstruerade, men jag vet att om den är härdad så är det bara ytterlagret som är härdat(max 10 mm ner i stålet). Det går inte härda en sån tjock axel rakt igenom.
Det borde ju betyda att du riskerar att få fram mjukare material om så är fallet. Om det dock spelar någon roll i praktiken har jag tyvärr ingen aning om
Det borde ju betyda att du riskerar att få fram mjukare material om så är fallet. Om det dock spelar någon roll i praktiken har jag tyvärr ingen aning om
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
nä de är sällan härdade. Har aldrig upplevt nå speciellt när jag svarvat om nosen på några och "fodrat" nergångna sådana.
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
låter bra
tack för svar
tack för svar
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
har nu fått lådan, den var en del större än jag trodde, och fått fram på nätet
ingående axel är lite kort, så jag tänkte om jag svarvar en längre styrning ( ingående axel ) i vevaxeln, så att den sticker ca 20mm ut från vevaxeln, kan det fungera ?
efter som växellådan är ca 480 mm så måste jag hitta på någon lösning mellan växelådan och fördelngslådan, det är inte mer än ca 150 mm mellan centrum båda knutkors
måste vara spikrakt för det ska fungera med Hardy skiva ?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/har ... 0-940.html
http://www.superchevy.com/how-to/vemp-1 ... -couplers/
ingående axel är lite kort, så jag tänkte om jag svarvar en längre styrning ( ingående axel ) i vevaxeln, så att den sticker ca 20mm ut från vevaxeln, kan det fungera ?
efter som växellådan är ca 480 mm så måste jag hitta på någon lösning mellan växelådan och fördelngslådan, det är inte mer än ca 150 mm mellan centrum båda knutkors
måste vara spikrakt för det ska fungera med Hardy skiva ?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/har ... 0-940.html
http://www.superchevy.com/how-to/vemp-1 ... -couplers/
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
Förstår inte riktigt vad du skall svarva i vevaxeln men kolla ändå att det inte krockar med lamellen. Hur mycket för kort är kopplingsaxeln?
Behöver inte vara helt rakt om du kör hardy men jag skulle nog stumma lådorna i varandra och låta hela paketet röra sig enligt behov.
EDIT: Annars finns det mycket korta mellanaxlar för marint bruk. Och duktiga killar som fixar enligt mått.
http://i1121.photobucket.com/albums/l50 ... joint1.png
Behöver inte vara helt rakt om du kör hardy men jag skulle nog stumma lådorna i varandra och låta hela paketet röra sig enligt behov.
EDIT: Annars finns det mycket korta mellanaxlar för marint bruk. Och duktiga killar som fixar enligt mått.
http://i1121.photobucket.com/albums/l50 ... joint1.png
//MartinL
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
tack för svar
kopplingsaxeln är ca 20 mm för kort , alltså hela styrning kopplings axeln, och därför måste jag göra styrning i vevaxel så lång , altså jag har ej tänkt att svarva I vevaxeln
fördelninglådan sitter helt stumt, och motorn är nästan helt stumt , svänghjulskåpan är bakre motorfäste och står ner i ramen och med bultar rätt igenom och fjädrar på översida, så uppåt kan den fjädra lite
om man använder en kardan mellan växellåda och fördelningslåda behövs skjutbar kardan ? ,
och lös medbringare på växellådan är väl ej bra heller, för den håller väl bakre axeln i växellådan på plats?
måste det vara styrning inuti hardyskivan , så kardanen styr i medbringaren på växellådan, typ volvo ?
kopplingsaxeln är ca 20 mm för kort , alltså hela styrning kopplings axeln, och därför måste jag göra styrning i vevaxel så lång , altså jag har ej tänkt att svarva I vevaxeln
fördelninglådan sitter helt stumt, och motorn är nästan helt stumt , svänghjulskåpan är bakre motorfäste och står ner i ramen och med bultar rätt igenom och fjädrar på översida, så uppåt kan den fjädra lite
om man använder en kardan mellan växellåda och fördelningslåda behövs skjutbar kardan ? ,
och lös medbringare på växellådan är väl ej bra heller, för den håller väl bakre axeln i växellådan på plats?
måste det vara styrning inuti hardyskivan , så kardanen styr i medbringaren på växellådan, typ volvo ?
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
Menar du en hylsa du pressar i vevaxeln och sedan lagret i hylsan? Isåfall är det säkert ok bara hylsan sitter ordentligt. Enligt mitt huve har du då en 20 mm hylsa varav halva bygger ut från veven, typ. Då behöver du ju kanske inte svarva ner kopplingsaxeln heller.
Är nog bra med styrning om du kör hardy. Blir en j*vla projektil av kardanen när du skjuter hardyn annars.
Övrigt vågar jag inte svara på...
Edit: Om du bara kör en hardy imellan behöver du kanske ingen styrning men det skall nog inte flexa mycket då heller.
Är nog bra med styrning om du kör hardy. Blir en j*vla projektil av kardanen när du skjuter hardyn annars.
Övrigt vågar jag inte svara på...
Edit: Om du bara kör en hardy imellan behöver du kanske ingen styrning men det skall nog inte flexa mycket då heller.
//MartinL
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
jag är ju mest nyfiken på varför just den lådan? Ser ju ut att vara dimensionerad för nån mindre lastbil typ med lock för kraftuttag och allting.
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
det sitter inget lager i vevaxeln endast en mässingsbussning, så jag tänkte göra den längre med större utstick
lådan sitter i 60-tals F600 mellanting mellan lätt lastbil och tung, finnas ej att uppringa här och är sällsynta i USA, väger 90 kg
läste på forum om dennna låda att den skulle vara 15 tum = 380mm , men sen tillkommer det bakre lagerhus och medbringare.
jag har letat i flera månader efter lämplig låda som denna typ utv 6,00 på 1:an ( finns ingen lågväxel på denna bil ) och utv 0,8 på 5.an, inte många som har den kombinationen, Dodge RAM 3500 har något liknade men den tror jag är större
lådan sitter i 60-tals F600 mellanting mellan lätt lastbil och tung, finnas ej att uppringa här och är sällsynta i USA, väger 90 kg
läste på forum om dennna låda att den skulle vara 15 tum = 380mm , men sen tillkommer det bakre lagerhus och medbringare.
jag har letat i flera månader efter lämplig låda som denna typ utv 6,00 på 1:an ( finns ingen lågväxel på denna bil ) och utv 0,8 på 5.an, inte många som har den kombinationen, Dodge RAM 3500 har något liknade men den tror jag är större
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
den här såg rätt bra , men kanske håller när det är till Lada Niva
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=250
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=250
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
vad är det för bil/bygge?
Re: kan man svarva om ingående axel växellåda?
Dodge WC 1944 , ( militär bil )