svetsa svep.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Blacksmokeracing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 01, 2015 5:46 pm

svetsa svep.

Inlägg av Blacksmokeracing »

ska sätta en zf låda på en om603.
någon som har nåt tips med kapning av svep och ihopsvetsning, centrering mm.
lättast att sätta dit svänghjul med koppling, och sedan dra fast det kapade org svep och sedan växelådan och svetsa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: svetsa svep.

Inlägg av jre »

Du bör mäta upp alla delar och göra ritningar med alla vesentliga mått. Det tar en stund, men lönar sig i längden då du inte kommer göra fel. Tex måste du ha koll på att du har fullt ingrepp i splinsen mellanlamellen som vilar mot svänghjulet och spilsen på ingående axel. Mät delarna separat och inte när de sitter ihop.
Därefter när du vet exakt var lådan ska sitta i förhållande till motorblocket kan du börja fundera på var svepen ska kapas för att svetsningen ska bli så enkelt som möjligt. Det kan bli så att du måste förlänga med en bit rundvalsad plattband. Du kanske också kommer fram till att du kan göra en adapterplatta istället.
När du vet vart lådan ska vara gör (svetsa och svarva) du en cylinder med fläns som du bultar i vevaxeln med svänghjulsbultarna och som har ett hål i sig för att centrera ingående axeln på lådan. Denna hållare är viktig!!! Den måste centrera stumt i veven samt hålla i ingående axeln eller en eventuell centreringshylsa kring ingående axeln. Det är bra om du hittar en platt yta på lådan som den kan stå på med hela vikten. Se till att fetta in allt så du kan rotera runt lådan för att få önskad vinkel.
Sen måste du kapa lådans svep. Enklast gör du det i en stor svarv med vinkelkap monterad. Hitta aluminiumkapskiva med hårdmetallskär (finns på Jula). Rätt utfört blir det en fin och helt rak (radiell) kap. Provmintera ofta i motorvlocket som du enklast ställer på högkant på en europall.
Kapa sedan donatorsvepet med kapen till nästan rätt tjocklek. Det sista tar du med fräsen för det måste bli helt rakt och helt plant samt rätt tjocklek. Glr svepet ca en tiondels millimeter tjockare än mellanrummet mellan lådan och motorblocket så när du monterar så står lådan med hela vilkten på donatorsvepet och inte på din bultade adapter.
Spänn sen ihop allt som turan i växellådsbultarnas hål. Använd gängstång så du kan justera längden. Detta måste sitta rejält stumt! Det blir stora krafter vid svetsningen. Förvärm lådan till minst 100 grader!
Svetsa.
//jacob
Skriv svar