Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av Johan_P »

Jag skulle behöva lit fler ider på hur man kan göra en jigg för att kunna svetsa om en sprängkåpa till en växellåda. Jag var inne på att man gör en platta som bultas i vevaxeln och sedan svarvar en stång som trär på röret där man har urtrampningslagret. Tajt som ett grodarsel är det, inga glapp. Men han som ska eventuellt svetsa kåpan säger att det inte blir rakt. Att det måste vara på 100delar. Känns lite väl over kill tycker jag. Hur har ni andra gjort? kan visa en bild hur jag har tänkt om ni vill.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av Steve »

En axel som passar precis i ramlagerlägena och sen som du säger runt röret på lådan
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av The »

Hundradelar är inte på något sätt "overkill". Det är vad som krävs om det ska hålla längre än vad folkraceprylar håller..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av mauser240 »

Vet inte vad som är overkill men vet att många tömmer lådan också och kör en axel genom alltihop.
//MartinL
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av loop »

Kolla toleranserna från fabrik. Inga 100delar där inte. Snarare några tiondelar upp mot millimetern. På en del skulle jag säga att det är mer än en millimeter. Det är gjutna prylar maskinbearbetade som styrs med skruv och styrstift.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av Johan_P »

Jag var inne på det med att svarva ett rör som kläms fast i ramlagret och sen trär man i lådan i röret. Men Det röret som urtrampningslagret glider på är ju inte 100% centrerat tydligen. I min värld så tycker jag det skulle räka gått med att göra ett rör som bultas fast i vevaxeln och sen ett centrerings don i veven för styrtappen på växellådan. Det ska ju ändå riktplanas i fräsen och då kommer det ju bli 100% rakt. Men det räcker inte menar ni?
För så länge som själva kransen mot motorn är 100%rak då måste ju biten mot lådan bli 100% rak med. För det kan ju inte böja sig.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av Johan_P »

The skrev:Hundradelar är inte på något sätt "overkill". Det är vad som krävs om det ska hålla längre än vad folkraceprylar håller..
Jag kan ju förstå att det behöver vara hundra delar om man ska varav upp mot 10000rpm och har 1000hk i maskinen. Denna motor kommer varav 6500rpm och kanske få ca 400hk så har svårt att tänka mig det. Men det är ju klart tiondelar är ju allt från 0.1mm-0,99mm :lol:
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av Johan_P »

Hittade en bild hos en annan kille som gjort precis som jag tänkte Bild
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av hfo »

loop skrev:Kolla toleranserna från fabrik. Inga 100delar där inte. Snarare några tiondelar upp mot millimetern. På en del skulle jag säga att det är mer än en millimeter. Det är gjutna prylar maskinbearbetade som styrs med skruv och styrstift.
Har du något exempel på vad fabrikslådorna håller för toleranser? T.ex. En ritning för bearbetningen?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av blackadder »

Jag svarvade ett ämnesrör som passade i både lådan och ramlagerlägena, alltihop bultades ordentligt och satt kvar tills allt var svetsat. När jag sedan planfräste kåpan fick jag ta 1,5mm innan den blev ren.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av The »

hfo skrev:
loop skrev:Kolla toleranserna från fabrik. Inga 100delar där inte. Snarare några tiondelar upp mot millimetern. På en del skulle jag säga att det är mer än en millimeter. Det är gjutna prylar maskinbearbetade som styrs med skruv och styrstift.
Har du något exempel på vad fabrikslådorna håller för toleranser? T.ex. En ritning för bearbetningen?
Varför skulle en gjuten och maskinbearbetad detalj hålla låg tolerans?
Det är ju därför det sitter styrstift.

Kollar man i Volvos "gröna " till Amazon/140 så specar de "Max axialkast bakre plan: 0,05/100mm dia" för kopplingskåpan. Tror ju knappast att de kraven har blivit till kastpassning (flera mm) på mer moderna grejer..

Ser man på nyare bilar så har du inte ens toleranser i mm på krockskydden..
Tex vw/ audi har ofta form/trimtoleranser på +-0.25mm nuförtiden (även betydligt mindre) . Och då är det på krockskydd som ska sitta för sig själv i en dörr.. Så att moderna växellådor skulle ha mm i tolerans köper jag inte.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av Johan_P »

blackadder skrev:Jag svarvade ett ämnesrör som passade i både lådan och ramlagerlägena, alltihop bultades ordentligt och satt kvar tills allt var svetsat. När jag sedan planfräste kåpan fick jag ta 1,5mm innan den blev ren.
Det var lite så jag tänkte med att jag skulle göra med min att planfräsa det, för om kåpdelen moto motorn är 100% rak då borde man kunna fräsa av anläggningsytan mot lå¨dan så den blir 100% rak den med och då kan det ju inte bli fel. Den viktiga biten känns som att det skulle vara att centrera axeln så den är rak mot veven
OlavT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av OlavT »

Ved oppretting av motor/ gir og akslinger på marin utstyr er toleransene å etterstrebe ca 0.1mm. Er ikke mulig å rette det for dårlig opp, men det er fullt mulig å være for unøyaktig.

Dette kan gjerne gi deg en pekepinn:

http://www.hotrod.com/how-to/transmissi ... alignment/
https://shiftsst.com/blog/152-bellhousing-dial-in

Olav
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av loop »

Det är flera rörliga delar inblandade. Då får man lägga ihop de olika toleranserna och på det förslitning. Och styrstift har i sig inte några hundradelar. Till detta kommer att det är olika material, mekanisk böjning och värmeförändringar. Sen ska en lamell i organiskt material överföra kraften.
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av Misse »

..........Kan inte komma på vilka (äldre) men alla bilar har inte styrstift.










'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Skriv svar