Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av Johan_P »

Jag har gjort som så nu att jag skippar att bygga på Audi v8 motorn och köper mig ett komplett kitt från en bmw M60B30. känns som det blev smidigast. men tack för tipsen alla. får jag inte det jag vill ha för Audi motorn så bygger jag klart sprängkåpan.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Jigg för att svetsa växellåda. Hur gör man lämpligast?

Inlägg av jre »

Jag byggde en jigg av en stålplatta och ett tjockväggigt rör som svetsades ihop (liknande tidigare bild). Efter svetsningen svarvades allt rakt och jag borrade bultcirkeln för att passa vevaxeln. Centreringen mot veven är en utstickande cylindrisk yta (samma som svänghjulet centrerar på) och givetvis inte bultarna. Lådan jag svetsade har en stöddig hylsa kring ingående axel som jag gjorde tight passnin mot. Har man inte det bör man nog ta bort hylsan och stödja i själva axeln istället. Lådan bör stå på jiggen i rätt höjd. Fetta in jiggen så blir det enklare att få ihop och speciellt isär på slutet.

Det är stora krafter när man svetsar så man måste klämma ihop blocket, svepet och lådan rejält. Jag använde långa pinnskruvar i orginal hålen för växellådsbultarna. Egenvikten av lådan är långt från tillräcklig.
//Jacob
Skriv svar