Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Vr6_mannen »

Hej tänkte kolla lite om någon har byggt ihop en Vw motor med Volvo låda ? sett det finns adapter platta till det.. Men vad ska man åka med för svänghjul då ?
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av vebotrimmarn »

Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Vr6_mannen »

ja man läst lite olika med svänghjul .. men blir inte riktigt klok på det :(
Jens93
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
Ort: Norrbyberg (Lycksele)

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Jens93 »

Mitt svänghjul kommer från en Audi A4 -97 1,6 bensin. Köpte även en Audi 100 -86 med motorkod JW men den hade inte heller rätt svänghjul. Funkade att köra med det men eftersom det var cirka 1-2cm mindre i diameter så nådde inte startkransen till startmotorn.

Andra inlägget i denna tråd är i stort sett en ordagrann kopia av bygganvisningen som följer med när man köper adapterplattan: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=248647

Bäst är att fara förbi en VW-verkstad för att be dem kolla i databasen vilka bilar som har svänghjulet med rätt reservdelsnummer. Det var till stor nytta för mig i alla fall.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Vr6_mannen »

okej men vad körde du med för start motor då ? ja för jag hitta ett företag som säljer adapter platta .. tänkte skulle höra med dom vad för svänghjul som funkar.. sen lite undra funkar det att åka med m90 låda istället för m46-47 :? för m90 håller ju lätte bättre ... mycket o tänka på nu :D
Jens93
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
Ort: Norrbyberg (Lycksele)

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Jens93 »

Jag använde startmotor från VW Passat TDI -97. Provade med 2 olika D24-startmotorer och den ena var för tjock så den tog emot motorblocket och den andra har jag för mig att den passade men då var man tvungen att dra skruvarna från andra hållet och därmed kapa bort ännu mer av sprängkåpan. Testade även med startmotor från någon Mercedes 300D men den tog också emot motorblocket. Har hört rykten om att startmotor ska passa från en vanlig Volvo rödblocksmotor om man brickar ut den, men det är inget jag har provat själv.

Huruvida M90 passar får du fråga någon annan. Men jag ser inget behov av en sådan låda om man ska köra någorlunda normalt och sen är väl den kraftigaste 1,9 TDI'n (110hk) inget hot mot M46 heller om man ska ha motorn original.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Vr6_mannen »

Okej ja då får man testa med sån start motor. Lite funderingar på svänghjul för verkar inte vara så lätt att få fram vad för bil. Ja tanken är jag ska åka bensin motor så m90 lådan håller för lite mer effekt. Det är ju lite om den adapter plattan är gjord för b20 motor om det samma bult delning på den o b23? Om bara vinkeln som är annorlunda?
Jens93
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
Ort: Norrbyberg (Lycksele)

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Jens93 »

Aha, då hänger jag med! Adapterplattan jag har (köpt på SMT) har bulthål både för M40 och M46/M47, det är bara lutningen som skiljer då har jag för mig. Sen om du tänker använda en kraftfull motor borde du nog borra upp fler bulthål i adapterplattan eftersom det bara är 3 bultar som håller ihop växellådan och adaptern.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Vr6_mannen »

Va är det bara 3 bultar ?? tycke det såg ut som fler bultar .. Men än kvar står var man hittar rätt svänghjul...
Jens93
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
Ort: Norrbyberg (Lycksele)

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Jens93 »

På min adapter är det 3st M12-bultar mellan adapter och växellåda. Har för mig att det är 5st mellan adapter och motor. Sen blir 3 hål lediga eftersom det är dubbla bultsvep på adaptern. Jag kan inte hjälpa dig så mycket med vart du hittar rätt svänghjul mer än att mitt satt på en Audi A4 -97 1,6 bensin.
Googlade lite på reservdelsnumret och fick fram detta: https://www.hansautoparts.com/026105269LFlywheel.aspx Enligt den så är det svänghjulet för 2.0-motorer på Audi 80/90 1988-1992.
Och så en snabb titt på bildelsbasen: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/ ... -27522715/ Jag kan ta ett mått på mitt svänghjul som är rätt så du har något att gå efter :)
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Vr6_mannen »

Aha okej.. dubbla bulte delningar är det för dom olika lådorna ?? ja kolla det.. för lite lättare när man vet vad man ska leta efter :) jag skicka till dom som säljer adapter plattan :) se va dom säger..
Jens93
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
Ort: Norrbyberg (Lycksele)

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Jens93 »

Jajjemän. Du kan ju kontakta demonteringen som jag länkade också och höra om de kan skicka svänghjulet från den där Audin. Jag kan tyvärr inte garantera att det är rätt svänghjul på den bilen, kan vara det som är cirka 1cm för litet. Jag mätte nyss fram 287mm ytterdiameter på startkransen på mitt svänghjul.

Sen kan du ju även fråga smedsgarden här på forumet vad han kör med för svänghjul.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=39&t=87946
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Vr6_mannen »

okej .. har du så lager sitter i svänghjulet så som bilden visar ?? jag har polare som har lite audi saker så han skulle kolla.. men då vet jag att ska vara 287.. hur högt är det.. ja se om man kan få fram mer.. lite om man kan åka med m90 lådan med :)
Jens93
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
Ort: Norrbyberg (Lycksele)

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Jens93 »

Lagret sitter inte i svänghjulet, utan i vevaxeln. Jag har för mig det var ett sånt här lager jag köpte: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 10000910sv det står nertill vilka bilar det passar. Kan kolla tjockleken på svänghjulet i morgon om jag kommer ihåg det :)
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Motor ihop med Volvo Växelåda

Inlägg av Vr6_mannen »

Okej för någon bild fick fram var med det i svänghjulet.. Ja vill du så ta lite mer mått :) har du inte det i bilen då ??
Skriv svar