Hjälp val av bakaxelutväxling med tremec t5z växellåda Pv tu

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
mocklarn
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 07, 2011 8:56 pm

Hjälp val av bakaxelutväxling med tremec t5z växellåda Pv tu

Inlägg av mocklarn »

Hej! Jag är i full gång med att bygga en volvo pv 1953 meb b230 16v turbo (mitsu td04-16t ) men har problem med att välja utväxling på bakaxeln.
Det står mellan följande bakaxlar volvo 1031 utväx: 3.15, 3.54, 3.73.
Jag bifogar tabeller där samtliga data finns samlad däckstorlek och utväx på lådan .
Målet är att ha en busbil på ca 300 hk i moroten som skall gå att köra i vanlig trafik lägga burnisar kring lokala haket.
Dragracing är inteaktuellt

Slå era era kloka huvuden ihop :D
3.15 Bild
3.54 Bild
3.73 Bild
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp val av bakaxelutväxling med tremec t5z växellåda P

Inlägg av taz82 »

Hej,

utväxlingen på femman kan få vara vägvisare,

0.8 är väldigt nära M90,M46,M47 som 7/900 har.

940/740 med dessa lådor har nästan alltid 3.54 som slutväxel.

Du har lite större däck.

Du har en ganska liten turbo som bör ge riktigt bra ös i hela registret.

Hur viktigt är motorvägsvarvtal? Där är ju 3.15 bra, men det är ju mysigare med 3.73 för att åka runt korvmojjen.

Jag hade valt 3.73, tighta växlar ser det ut att vara i lådan - lång etta = bättre med 3.73!
mocklarn
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre okt 07, 2011 8:56 pm

Re: Hjälp val av bakaxelutväxling med tremec t5z växellåda P

Inlägg av mocklarn »

Hej!
tack för bra svar!
3.15 går helt bort men jag jämför med min volvo 940 turbo med m90 och 3.73 i bakaxel så skulle jag gärna vilja ha lite längre 1a och 2a.
längre etta får jag ju med min tremeclåda som har 2.95 på ettan jämfört med m90 som har ca 4:1..
men frågan är om ettan blir för lång med 3.54 ?
landsväg är inte jätteviktigt, kommer nog bröta bra i en plåtren pv ändå.. men man vill ju inte att bilen ska bli för seg på 5an heller (nu tänker jag på 3.54 utvx, 2500 varv i 100km/h kanske blir så att bilen får segdra lite väl mkt utanför motorns arbetsområde.

jag läste något om att ett riktmärke är att sikta på att bilen skall ge 70km/h på ettan och maxvarv för att sedan varva ur 4an i ca 210Km/h. nu vet jag inte om detta var ämnat åt en dragracer eller vägbil?

annars stämmer 3.73 mycket bra in på ovanstående riktlinje!

mvh alex
Skriv svar