Turbin tömning på turbo motor ??
Turbin tömning på turbo motor ??
Har nu läst om och sett turbo bilar med "sk" turbin tömmning.
Hur funkar det i verkligheten , är det något som man gör nu för tiden på turbo bilar eller är det nåt hemma pul som man gör för att man ej har rätt turbin ?
Vore kul om någon kunde förklara då jag också kan få problem med det när jag byter till aut då vi ej stallar med lustgas.
/ Peter
Hur funkar det i verkligheten , är det något som man gör nu för tiden på turbo bilar eller är det nåt hemma pul som man gör för att man ej har rätt turbin ?
Vore kul om någon kunde förklara då jag också kan få problem med det när jag byter till aut då vi ej stallar med lustgas.
/ Peter
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Många har haft problem med det, inte bra och tömma hela convertern på olja sedan "skjuta" in det.
Då trycks convertern hårt mot motorn vilket belastar axiallagren så hårt att dom pajar.
Jens Eklund körde med sådant, skottade motorn pga det.
Men detta fungera bättre, man släpper oljan som ska till kylaren via en bypass till tråget, blir aningen mer lättstallad.
Då trycks convertern hårt mot motorn vilket belastar axiallagren så hårt att dom pajar.
Jens Eklund körde med sådant, skottade motorn pga det.
Men detta fungera bättre, man släpper oljan som ska till kylaren via en bypass till tråget, blir aningen mer lättstallad.
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Det va intressant , du menar att det blir lättare att komma upp till turbinens stall speed ?
En sådan bypass skulle då gynna en liten turbo eller en liten sug motor (typ 4-cyl).
Det är det dilemmat jag har fruktat med aut och 4-cyl lustgas motor att inte kunna stalla upp motorn , men som du säger så skulle det hjälpa till att nå turbinens stall varv med en liten motor.
Tack för det svaret.
/ Peter
En sådan bypass skulle då gynna en liten turbo eller en liten sug motor (typ 4-cyl).
Det är det dilemmat jag har fruktat med aut och 4-cyl lustgas motor att inte kunna stalla upp motorn , men som du säger så skulle det hjälpa till att nå turbinens stall varv med en liten motor.
Tack för det svaret.
/ Peter
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Just den lådan på bilden ska sitta bakom en Volvo turbo 4:a.
På yellowbullets forum har jag hittat ett par trådar om just detta.
Kan bli svårt att få upp varvet med liten motor.
På yellowbullets forum har jag hittat ett par trådar om just detta.
Kan bli svårt att få upp varvet med liten motor.
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Är det så att man lättar på trycket på som är på väg in i lådan/ventil huset.
Skulle det inte (om det går) att köra retur efter kylaren så man ej hettar upp oljan mer än nödvändigt ?
Eller har det en sämre effekt då ?
Jag har inte koll på oljans väg i lådan men det låter som det skulle vara perfekt för oss till vår motor när/om vi går över till automat.
Det skulle vara enklare att beställa en turbin då om man vet att motorn klarar av att stalla mot turbinen.
/ Peter
Skulle det inte (om det går) att köra retur efter kylaren så man ej hettar upp oljan mer än nödvändigt ?
Eller har det en sämre effekt då ?
Jag har inte koll på oljans väg i lådan men det låter som det skulle vara perfekt för oss till vår motor när/om vi går över till automat.
Det skulle vara enklare att beställa en turbin då om man vet att motorn klarar av att stalla mot turbinen.
/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
men jag vänder lite på frågan, varför inte använda gas då du stallar upp? måste ju va enkelt att göra två steg på gasen annars om huvud steget blir för våldssamt för det låga varvet.
blir mycket svårt att hitta en konverter som orkar stalla upp en sugmotor trimmad fyra sen som kan hålla imot lustgas botten vridet skulle jag säga.
vad jag har hört så gör en såndär olje retur från kylar slangen mycket liten skilnad på stallet på turbo bilar?? förstår inte vad den ska göra för nytta du har ju ändå turbinen full av olja?? pro mill har du testat på nån bil? vore kul att höra mera.
mvh jens
blir mycket svårt att hitta en konverter som orkar stalla upp en sugmotor trimmad fyra sen som kan hålla imot lustgas botten vridet skulle jag säga.
vad jag har hört så gör en såndär olje retur från kylar slangen mycket liten skilnad på stallet på turbo bilar?? förstår inte vad den ska göra för nytta du har ju ändå turbinen full av olja?? pro mill har du testat på nån bil? vore kul att höra mera.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
jag ska testa att tömma convertern men på ett lite snällare sätt än jens eklund.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Jag tror att få mot tryck i ventil huset och kylaren så blöder man bort lite olja så det flödar igenom lite lättare (om jag förstått) det rätt.
Att använda gasen i starten så vill jag ej slå på gasen på för låga varv för då har jag haft problem med knäckta ring land (spikningar) måste över 4000 rpm och är motorn för kall så finns det risk för bak smällar och det vill jag ej vara med om.
/ Peter
Att använda gasen i starten så vill jag ej slå på gasen på för låga varv för då har jag haft problem med knäckta ring land (spikningar) måste över 4000 rpm och är motorn för kall så finns det risk för bak smällar och det vill jag ej vara med om.
/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
jag kommer ha en övertrycks ventil på det stället på bilden som släpper ut överdrivna tryck, skonar lager i motorn och konvertern.
om du ska ha efi på nya motorn med data logg så kommer du få rätt lamda då kommer det hålla mycket bättre ska du se
hur mycket gas ska du ladda ungefär? och hur stor motor? vilken låda?
med min custom 7" så skulle nog ändå en stor sugmotorn orka mot 4000rpm sen direkt starten går och gasen aktiveras kommer varvet på några hundradelar va 6500rpm. fins det bara lamda 0.78 där på lägre varv så ska den nog hålla, annars som jag sa bygg 2 stegs gas ett under 6000rpm på typ 25hk sen ett över på typ 150hk.
men jag är ingen lustgas expert men förstår hur det fungerar i grunden iallafall. kul att snacka och klura på detta iallafall.
mvh jens
om du ska ha efi på nya motorn med data logg så kommer du få rätt lamda då kommer det hålla mycket bättre ska du se
hur mycket gas ska du ladda ungefär? och hur stor motor? vilken låda?
med min custom 7" så skulle nog ändå en stor sugmotorn orka mot 4000rpm sen direkt starten går och gasen aktiveras kommer varvet på några hundradelar va 6500rpm. fins det bara lamda 0.78 där på lägre varv så ska den nog hålla, annars som jag sa bygg 2 stegs gas ett under 6000rpm på typ 25hk sen ett över på typ 150hk.
men jag är ingen lustgas expert men förstår hur det fungerar i grunden iallafall. kul att snacka och klura på detta iallafall.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Vi har åkt med "100hk" bestyckning men beroende hur bilen och setuppen blir så ca 75-125 hk , hoppas att vi kan åka fortare utan gas nu med nya bilen.
Vi siktar på super street och et 11,10 i vår cup , escorten va nästan där och på 201m åkte vi 7,05.
Lite orolig för om man inte når stall varvet på turbinen i stage så kanske man chockar över turbinen i starten 500-1000 rpm och då missar man lite där.
I år kommer vi att åka getrag 5vxl men ska förbereda bilen för automat för tanken är att vi ska dit tillslut (om inte någon kommer och slänger åt oss en Jericko el dyligt hi hi)
2 stegs gas skulle gå men inget jag är förespråkar.
Vill nog att motorn ska klara att stalla själv.
/ Peter
Vi siktar på super street och et 11,10 i vår cup , escorten va nästan där och på 201m åkte vi 7,05.
Lite orolig för om man inte når stall varvet på turbinen i stage så kanske man chockar över turbinen i starten 500-1000 rpm och då missar man lite där.
I år kommer vi att åka getrag 5vxl men ska förbereda bilen för automat för tanken är att vi ska dit tillslut (om inte någon kommer och slänger åt oss en Jericko el dyligt hi hi)
2 stegs gas skulle gå men inget jag är förespråkar.
Vill nog att motorn ska klara att stalla själv.
/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
peter eller nån annan vem gör de bästa convertrarna nuförtiden som passar till små motorer ? har du kollat på några olika modeller?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Ja det är en bra fråga ska just till och söka runt till olika tillverkare.
/ Peter
/ Peter
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Har nu skickat förfrågan till TCI och Huges.
Talar om när jag fått svar.
/ Peter
Talar om när jag fått svar.
/ Peter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Jag har nog provat och rasat allt inom detta i 10år till den grad att jag idag bedriver en egen converterverkstad med bland annat en 5-axlig fräs för att göra egna statorer samt provrigg. Största inkomsten kommer från entreprenad och gruvbranchen med väldigt mycket mer avancerade convertrar än de som finns inom dragracing.
När det kommer till att kavitera en converter så finns det varken magi eller vinning. Normalt leder man om fyllkretsen till convertern genom en ventil istället för direkt till convertern. Detta leder ofast till att man inte kan fylla convertern tillräckligt för att den ska momentomvandla och vara reaktiva nog för att kunna använda i dragracing. Hur mycket convertern påverkas beror på hur den är bestyckad, motorsvaga och tunga bilar drabbas värst medan öve3motoriserade pro mods som momentomvandlar väldigt lite kommer undan med lite kavitering.
Tömma kylkretsen kan höja stallet lite grann för att man minskar motståndet genom kylare och lager. För kylkretsens retur är även smörjtryck till lådan. När man minskar motståndet i kylkretsen så tömmer convertern sig fortare än vad den fylls för convertern fungerar även som en pump.
Man kan få det att fungera men det kräver att man bygger en converer som har nästan alla oljerestiktorer bortfrästa. Men då måste man ha ett aktivt system som håller koll på trycket inuti convertern så den inte ballonerar. På dodgen så har vi ett system med ventiler och givare som styrs med en separat styrenhet byggt av oss själva, men det är fortfarande inte tillfredställande trots 60-fötter runt 1.10
Enklaste, och billigaste, är att bara ta kostnaden och kontakta en duktig byggare i usa och låta han bygga på ett modernt effektivt ämne. Gamla gm245mm ämnen som är gjorda för framhjulsdrivna fordon, med kompromissen de innebär, är inte lämpliga för turbobilar eller trimmat över huvudtaget, men väldigt vanliga i svenskbyggda. En byggare som bygger på toyota eller nissan ämnen är det ni ska leta efter, de går att bygga till mycket midre diameter men ändå håller de emot högre vrid och momentomvandlar mer.
Kanske inte vad ni vill höra, men det finns inga enkla genvägar här.
När det kommer till att kavitera en converter så finns det varken magi eller vinning. Normalt leder man om fyllkretsen till convertern genom en ventil istället för direkt till convertern. Detta leder ofast till att man inte kan fylla convertern tillräckligt för att den ska momentomvandla och vara reaktiva nog för att kunna använda i dragracing. Hur mycket convertern påverkas beror på hur den är bestyckad, motorsvaga och tunga bilar drabbas värst medan öve3motoriserade pro mods som momentomvandlar väldigt lite kommer undan med lite kavitering.
Tömma kylkretsen kan höja stallet lite grann för att man minskar motståndet genom kylare och lager. För kylkretsens retur är även smörjtryck till lådan. När man minskar motståndet i kylkretsen så tömmer convertern sig fortare än vad den fylls för convertern fungerar även som en pump.
Man kan få det att fungera men det kräver att man bygger en converer som har nästan alla oljerestiktorer bortfrästa. Men då måste man ha ett aktivt system som håller koll på trycket inuti convertern så den inte ballonerar. På dodgen så har vi ett system med ventiler och givare som styrs med en separat styrenhet byggt av oss själva, men det är fortfarande inte tillfredställande trots 60-fötter runt 1.10
Enklaste, och billigaste, är att bara ta kostnaden och kontakta en duktig byggare i usa och låta han bygga på ett modernt effektivt ämne. Gamla gm245mm ämnen som är gjorda för framhjulsdrivna fordon, med kompromissen de innebär, är inte lämpliga för turbobilar eller trimmat över huvudtaget, men väldigt vanliga i svenskbyggda. En byggare som bygger på toyota eller nissan ämnen är det ni ska leta efter, de går att bygga till mycket midre diameter men ändå håller de emot högre vrid och momentomvandlar mer.
Kanske inte vad ni vill höra, men det finns inga enkla genvägar här.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Turbin tömning på turbo motor ??
Justin Slavin på transmission specialties är mannen som har svart bälte i sånna här kombosar. Han är dyr och svår att få tag på men otroligt duktig.