Lillebror ha en 740 t5 me zf låda från en diesel.
Lådan ha 1:1 på 5an så den toppar runt 180km/h som den e nu
Vilken utväxling på bakaxeln skulle passa bra till den?
Han vill att den ska gå fortare och det står inget på bakaxeln vilken utväxling det är.
Den ska användas till lite bus å åka på träffar mm.
Utväxling på bakaxel vid 1:1 på lådan
Utväxling på bakaxel vid 1:1 på lådan
"En snöboll i skrevet"
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: Utväxling på bakaxel vid 1:1 på lådan
Vilken årgång ungefär var det på den? Manuell eller handikapplåda förut? Så kan ju gamla utväxlingen gissas...
Jag hade nog valt 3,15 eller 3,31
'
Jag hade nog valt 3,15 eller 3,31
'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Re: Utväxling på bakaxel vid 1:1 på lådan
Egentligen skulle det väl vara något liknande bmw 328 med 2,93:1 eller så. Tyvärr finns det väl inte så höga utväxlingar till 1031
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Utväxling på bakaxel vid 1:1 på lådan
De e en -86 me manuell från början.
Ja en 3,15 skulle nog passa bra
Ja en 3,15 skulle nog passa bra
"En snöboll i skrevet"
- cjagenmark
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 309
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
- Ort: Bräkne-Hoby
Re: Utväxling på bakaxel vid 1:1 på lådan
Jag kör 3:15. Varvar lite för mkt endå
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Utväxling på bakaxel vid 1:1 på lådan
Är väl bara att bestämma vad man är ute efter och ta fram räknemaskinen?
//MartinL
Re: Utväxling på bakaxel vid 1:1 på lådan
Nä! Alla ungar borde köra typ 5,31:1 och dubbla växellådor... Båda spärrade på ettan
Patrik Dahlström
Re: Utväxling på bakaxel vid 1:1 på lådan
Sannolikt har bilen 3.54:1 i bakaxelutväxling som original. Normala manuella lådor på 740/940 har ca 0.8:1 på femmans växel. Vill man ha samma varvtal på motorn med 1:1 på femman ska man altså ha 2.83:1 på bakaxeln. 3.15:1 (max för en 1031-axel) tar dig altså tyvärr inte ens halvvägs dit du vill komma. Att byta till en BMW-bakaxel är en bra uppgradering. Det blir klart bättre väghållning och komfort. Fast det är ju enklare att byta växellåda förståss.