Hej Jens!
Kikade på filmen o fick väl infon jag redan hade, bra info dock
Håller på o stoppar ner en Volvo t6 maskin med tillhörande m90 i en gammal 164.a. Har fått några funderingar jag hoppas och tror du kan hjälpa mig med.
1. Hur mkt är lämpligt att luta motorn bakåt? Eller spelar det mindre roll? Tänker mest på oljedistubition o kylvattenflöden. Tänker rakställa maskinen i övrigt. Motorn lutar just nu inget alls bakåt, den är helt i våg med bilen i övrigt.
2. Om man tänker köra hel kardan, måste första och sista knuten som jag förstått det, ha samma vinkel. Hur blir det om man kör med delad kardan?
Har just nu problemet att utgående axel från växellådan ligger väl högt i kardantunneln.
Det finns ju några lösningar på det
. Bygga ny tunnel. Eller tilta motorn något mer bakåt och låta första delen av en delad kardan ta upp förändringen, eller blir det vibrationer då. För om stödlagret har nollgrader i vinkel så bör det ju oxå vara noll grader på axeln ut från lådan????
Känns som att bygga ny tunnel och flytta stödlagret så att kardan är rak genom lagret och ta samma vinklar vid växellåda och bakaxel är melodin. Eller??
Vilka för och nackdelar finns för finns för hel eller delad kardan??? Tänker ju att bilen ska bli någorlunda svängtrevlig oxå förutom att producera raktframglädje
// Jokke