Veckans dilemma.... 4L80E, slip yoke, fixed yoke!

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Anders_Lindgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre nov 06, 2015 11:03 pm

Veckans dilemma.... 4L80E, slip yoke, fixed yoke!

Inlägg av Anders_Lindgren »

Fråga, kommer det att hålla?

Har en automatlåda av modell GM 4l80E som så småningom ska monteras på en 383 Cheva small block, på 500 hästar eller så(kommer nog aldrig nå över 400, men vi säger 500 för sakens skull).
Lådan har en utgående axel som är avsedd för en fixed yoke, men jag vill använda en slip yoke, splinsen är 70 mm långa, 32 splines, och ja, för yoken ska ha utrymme att röra sig på utgående axeln så kommer jag kanske bara använda 50mm av längden på splinsen ibland, tror ni det kommer att funka?

/Anders
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Veckans dilemma.... 4L80E, slip yoke, fixed yoke!

Inlägg av Steve »

Kolla in Pro-Mille:s projekttråd, har för mig han byggde om en 4wd-låda till sin Bel-Air
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Veckans dilemma.... 4L80E, slip yoke, fixed yoke!

Inlägg av Pro-Mille »

Först tänkte jag köra med utgående axeln från 4wd men skaffade istället en strut och axel från 2wd.
Är en oljeplugg som måste bytas oxå eller borras ett litet hål i för smörjningen av yoken.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Anders_Lindgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre nov 06, 2015 11:03 pm

Re: Veckans dilemma.... 4L80E, slip yoke, fixed yoke!

Inlägg av Anders_Lindgren »

Och då förmodar jag att du bytte till en axel som är avsedd för slip yoke och har splines nästan hela vägen in i lådan?
Den låda jag vill använda nu och som jag misstänker är i relativt bra skick är oxå en låda för RWD, men utgående axel är då avsedd för en fixed yoke och har kortare splines.
Hittar en del diskussioner på olika amerikanska forum där folk använder likadana lådor men använder en slip yoke istället och det funkar ju tydligen, men det är ingen som verkar reflektera över hur mycket det håller för.
Skriv svar