Utv. PG

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Utv. PG

Inlägg av Awdr »

Har kikat lite på Tci pg lådor från staterna, Men vilken utväxling ska man satsa på. 1,76 eller 1,82 på ettan? Vad kommer lira bäst på en Volvo 4a?
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Utv. PG

Inlägg av Jens Gustavsson »

1.76 är stadigare. sen blir den mer "tätstegad" om man nu kan säga så med 2 växlar :)

mvh jens
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Utv. PG

Inlägg av Christofer »

1.82 har plåtcarrier och är inget för trimmat, inte ens moderat trimmat.

1.76 finns både som original och eftermarknads, båda är med snedskurna drev.

1.80 är en vanlig eftermarknads och är rakskuren, rekomenderas om du har råd. Det brukar även vara eftermarknads carrier och utgående axel.

Sen finns det 1.69 1.96 osv. Lägre numeriska utväxlingar brukar användas av motorstarkare bilar typ pro mods för att inte avlasta chassiet vid växling. Nackdelen med dom utväxlingarna är att de brukar ha väldigt kort livslängd, runt 10 repor i en pro mod. Men även för oss vanliga dödliga så är dom klenare.
Skriv svar