Kopplingsstrul passat tdi -95

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Kopplingsstrul passat tdi -95

Inlägg av Björn/242power »

Hej. Har problem med kopplingen, den frikopplar alltså dåligt.

Köpte bilen i detta skicket och säljaren har bytt huvud samt slavcylinder och inte fått det att funka.

Nu är det luftat ordentligt och den frikopplar ibland och ibland inte, oftast får man lägga i växeln innan man startar bilen, men helt plötsligt kan den börja frikoppla precis som den ska och då kan det fungera flera mil innan den slutar frikoppla.

Idag körde jag ca 9 mil och den vägrade frikoppla och när bilen hade stått parkerad i ca en timma så fungerade det plötsligt och då fungerade det 7 mil innan det börja krångla igen.

Blir inte klok på detta, om tryckplattan skulle vara trasig så borde den aldrig frikoppla öht tycker jag.

Nån som har idéer? Ska riva lådan såfort jag har tillgång till en annan bil ifall den skulle bli stående ett par dagar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kopplingsstrul passat tdi -95

Inlägg av Steve »

Lamellen kanske kärvar på axeln?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Re: Kopplingsstrul passat tdi -95

Inlägg av Björn/242power »

Har börjat fundera på det själv också, låter man kopplingen slira så den blir upphettad så driver den på ännu mera, tanken slog mig att om den kärvar på axeln så den inte släpper från svänghjulet och nånting sväller av värmen så driver det ju ännu mera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
volvo 242 DL 2,5 ;)
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Kopplingsstrul passat tdi -95

Inlägg av StefanM »

men du borde väl känna i pedalen att den biten fungerar iallafall? Man känner ju hur tryckplattan arbetar om den biten är okej. Då kan man ju utesluta det helt.
Kärvar lamellen blir det som sagt svårväxlat, mycket skrap och ibland får man inte ens i växlarna om det snurrar på ordentligt. Kan ju till och med vara så att splinesen är skadade.
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Re: Kopplingsstrul passat tdi -95

Inlägg av Björn/242power »

Pedalen känns helt okej oavsett om den frikopplar eller ej. Däremot är det väldigt skiftande om den frikopplar eller inte, de kan fungera bra i 20 mil och helt plötsligt frikopplar de inte, då kan det räcka med att stanna o stänga av bilen och sen starta igen med växeln i o koppling nere så frikopplar det igen. Så är ganska säker nu på att splinesen kärvar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
volvo 242 DL 2,5 ;)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Kopplingsstrul passat tdi -95

Inlägg av fugazi »

Sitter motor och låda ihop ordentligt?
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Re: Kopplingsstrul passat tdi -95

Inlägg av Björn/242power »

Här var det så enkelt att det gått lös en bit av en fjäder i lamellcentrumet, sen hade biten kilat fast i tryckplattan så även fast man frikopplade så klämde det fast lamellen på ett ställe.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
volvo 242 DL 2,5 ;)
Skriv svar