Koplings strul, volvo 940T med M90

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
kg-racer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons apr 23, 2014 7:03 am

Koplings strul, volvo 940T med M90

Inlägg av kg-racer »

Hej.
Jag har en volvo 940 turbo där jag har bytt från m46 till m90 med 6 puckad KL sinter och orginal tryckplatta.
Problemet jag har är att kopplingspedalen stannar kvar vid golvet vid inspirerade körning, första gången det hände, verkar det som att kolven i slavcylindern kantrar vilket ledde till skada på tätningen så jag fick byta slavcylinder, andra gången det hände var i kväll, jag fick lite hjulspinn på när jag stog på ut på ettans växel så jag sparkar ner kopplingen och växlar till tvåans växel, när jag släpper kopplingen stannar pedalen kvar mot golvet ett par sekunder för sedan sakta komma upp efter det kändes kopplingen skum (svampig) när jag växlar till trean för att sedan kännas normal.
Frågan är vad det beror på?
Har det djupa 228 mm svänghjulet.
Rent spontant känns det som att slavcylindern trycks ut för långt så att kolven kantrar (fastnar)...
Någon annan som har varit med om något liknande?? Hur lösa problemet? Förlänga pinnen några mm eller plocka ner lådan och skimsa ut kulan? (Inte så sugen på det)

Tipps och råd mottages tacksamt :lol:

Mvh Kjelle.G
Kjell Gladh
Upplands Väsby.
Joakim Neuenfeldt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: mån aug 24, 2015 4:52 pm
Ort: Karlskoga

Re: Koplings strul, volvo 940T med M90

Inlägg av Joakim Neuenfeldt »

Pinnen kan ju förlängas men du är säker på att du fått ur all luft?
Alltid för liten turbo!
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Koplings strul, volvo 940T med M90

Inlägg av taz82 »

med exakt samma setup på min 960 16v turbo M46 --> M90 med 228mm sinter och en hårdare platta så hängde sig kolven på tvären längst ut, så den teorin anser jag korrekt.

Kommer inte ihåg hur det löstes tyvärr, om det va pinne + shims bakom kulan eller bara pinne.

Börja med pinne och se hur det rör sig, man kan kavla upp dammasken lite för o se hur långt ut kolven kommer om man har någon som trampar.
Skriv svar