240 Transmission

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

240 Transmission

Inlägg av JimmyB »

Har en 244 med en B21ET, dock är toppen utbytt till en portad 531, K-kam med ett MS-sprut och ett pulssplittat Ajdén-grenrör med ett K27 agg. Skulle tro att den ligger på i bästa fall runt 300 häst. Förhoppningsvis skall det bli lite till under vintern...
Idag sitter detta kopplat till motorn, Lättat svänghjul 3.5 kg, Kg trimnings 228mm TP-618 tryckplatta med 6 puckad sinter och en M47 låda.
M47 lådan är väl en gränspuck för denna konfig och lurar på att byta denna till en ZF men är lite kass på detta område så behöver lite hjälp.

Passar en 6-växlad i 240? Eller skall man gå på den 5-växlade?
Kan i såna fall svänghjulet, tryckplattan och lamellen behållas?
Kardan måste väl bytas och sen måste hydrauliken fixas.. Eller.
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 240 Transmission

Inlägg av taz82 »

M47 har 22-splines ingående axel. Kolla vad du har för splines på ev. ny låda, lär inte vara samma tyvärr.

Sen hittar du en lamell med samma tjocklek och storlek så ska det räcka att byta lamell och U-lager (anpassa).

Viktigt är också hur lådan svetsas (axiellt) för slavcylinderns/wirens skull och volym vätska i slavcylinder vs huvudcylindern så kopplingen fungerar.
Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

Re: 240 Transmission

Inlägg av JimmyB »

Tack för svar taz82.

Den låda jag funderar på att använda är en GS6-37DZ, alltså en 6vxl från 320d.
Om jag inte misstar mig så är den 22-splinad, eller är det fel av mig?
Om de stämmer att splinesen är 22 i denna låda, kan jag då använda mig av lamellen och tryckplattan jag redan har?
Går det att använda denna låda eller måste tunneln byggas om?

Hur göra med kardan?

Detta kanske är självklart för er som hållit på en del, men behöver råd då jag inte har koll på detta..
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: 240 Transmission

Inlägg av jre »

Kardanen måste du rimligen bygga om. När man byter låda så passar ju inte den gamla om inte den nya lådan är exakt lika lång och har samma medbringare. Detta klarar man normalt med ganska rudimentära svetskunskaper. Det är bra om man har främre delen från kardanen som tillhör nya lådan. Sen bör man balansera kardanen.

Kolla också att växellådan har de utväxlingar som du vill ha. BMWs lådor kräver ofta en numeriskt låg utväxling i bakaxeln. Så låga utväxlingar finns inte till Volvos bakaxlar och därmed blir (ofta) motorvarvet olidligt högt i motorvägsfart.
M47 är inte en superstark låda och 300hkr är definitivt för mycket för den. En m90 skulle dock enkelt hålla för 300hkr. M90ins utvexlingar liknar m47.

En sexväxlad låda kan ibland uppfattas som för tätstegad. Dvs du känner att det växlas ofta och att du ofta short shiftar (hoppar över växlar).

Kardantunneln på 240 är inte känd för att vara stor. Montering av m90 kräver masage med slägga. M90in ärdock ganska knubbig. Vet inte hur de 6-växlade BMWlådorna är, men min gissning är att du får massera lite för den också.
//Jacob
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: 240 Transmission

Inlägg av Robert Markström »

M90 räcker långt sålänge du kopplar när du växlar :)

Jag har åkt M90L2 i min nu i massa år utan strul. Kört i ganska tung bil på ca 1570 full tank utan förare.
Har nog legat över 600nm i säkert 3.000mil. Byter olja en gång per år & kör med Redline Lightweight shockproof.

Jag har svetsat stoppringen, detta måste göras i alla M90 lådor. Kör gärna på en senare låda då de har dubbla
synkringar på 3an.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

Re: 240 Transmission

Inlägg av JimmyB »

Tack jre och Robert för era svar. Verkar från denna info som att jag får trixa lite i kardantunneln vilken låda jag än väljer...
Även kardan måste bytas..

Maskinen kanske idag ligger på 300hk i bästa fall men som jag skrev så kommer det under vintern att förhoppningsvis bli lite fler pållar, kanske upp mot 400-450.
Hade tänkt prova åka lite bana till sommaren och vill då ha en låda som håller och fungerar för detta då jag under sommaren inte kommer ha så mycket tid att skruva utan måste fixa detta i vinter och sen åka med det jag har.
Är väldigt intresserad av att veta mer om ni tror att den 6-växlade lådan kommer bli för tätstegad för banåkning som jre säger, vilket vore trist att upptäcka då allt sitter där. Den har ju en 0,85 utväxling på 6-an mot M47-ans 5-a på 0.83/0,82.
Finns det nån som åker den 6-växlade lådan eller åker alla 530d 5vxl eller M90?

M90L2 låter ju som ett billigare och enklare alternativ, men funkar den bra för banåka (Förutsatt att man kopplar som Robert skriver ;-) )
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: 240 Transmission

Inlägg av Robert Markström »

Är du osäker så kör oljekylare till den, bör du nog göra hursomhelst om du ska åka mycket bana.
Jag klarade mig utan att massera tunneln men då kapade jag bort lite onödiga öron som stack ut från
huset på lådan. Kardan använder du en m47 & så svarvar du ihop M90ins medbringare med en M47 &
svetsar lite. Finns bil på detta i min tråd :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: 240 Transmission

Inlägg av jre »

Jo, oljekyl på växellåda och bakaxel är nästan ett måste om du ska köra på bana. Vi körde en 940 med m90 och ca 300hkr med endast tempgivaren inkoppad i lådans nedre plugg. Efter drygt 10 varv var mätaren bottnad, dvs mer är 150 graderC. Detta är dock inte unikt för en m90.
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: 240 Transmission

Inlägg av MVA-Productions »

Enligt Markus på mk-motorsport ska 6-växlade diesellådorna passa med stad kardan om bilen haft m47 tidigare. Då är det ju bara ny lamell och bygga om till hydraulisk koppling så är saken biff! :)
Mvh
Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

Re: 240 Transmission

Inlägg av JimmyB »

Tack för alla svar. Får nog kolla på kylning till låda och bakaxel.
Någon som har något bra förslag på detta?

Låter ju alldeles utmärkt att den 6-växlade lådan passar med kardanen om man kört M47-an tidigare. Blir nog till att inhandla en sån och testa.
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
Skriv svar