Taunus cosworth / Volvo 1031

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
granadadr
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jan 11, 2005 10:04 pm
Ort: Skellefteå Jörgen
Kontakt:

Taunus cosworth / Volvo 1031

Inlägg av granadadr »

hej allihopa har köpt mig en busbil som jag ska börja racea med tänkte jag,, bilen är ganska välbyggd, med både 4 link, dubbla soppapumpar , linelock,

bakaxeln är en volvo 740 1031, men då jag kommer att köra med en ELAK cosworthmotor på ca 600-700 hk så undrar jag vad och om det finns några värre drivaxlar till den axeln? skulle vara skönt å slippa byta bakaxel när den är klar på bilen :)

har redan knäckt en axel på strippen för många årsen,, sen dess ville inte dåvarande ägare ta ut den,, har bara stått å förfallit :)

photobucket var tydligen nere så bilder kommer senare,,

tack på förhand mvh Jörgen
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Taunus cosworth / Volvo 1031

Inlägg av MVA-Productions »

Bakaxeldelar.se säljer drivaxlar med 30 splines istället för 27. Vet dock inte hur mycket hållbarare det blir med dessa. Går dock att ringa och fråga. Annars är väl någon kralligare jänkar axel bra, typ Ford 9"?
Användarvisningsbild
granadadr
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jan 11, 2005 10:04 pm
Ort: Skellefteå Jörgen
Kontakt:

Re: Taunus cosworth / Volvo 1031

Inlägg av granadadr »

hej,, min första tanke är just att byta drivaxlarna OM de har tillräcklig hållfasthet,, just för att allt sitter ju där redan,, ;) men om jag ej hittar några som håller blir det en ford 9" :) eller 8,8 typ
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Taunus cosworth / Volvo 1031

Inlägg av MickeK »

Axlarna är grymma jämfört med org. Jag körde max 6repor på klister med 60 ft under 1.8 innan de snurrat sig och fick byttas. Vet inte hur många repor jag kört nu men säkert närmare 200 med dessa axlar och kör nu som bäst 1.48 i 60ft utan att axlarna ger upp :-)
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Skriv svar