Problem med M90 låda, jag behöver ett mått.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Problem med M90 låda, jag behöver ett mått.

Inlägg av ainok »

Hej!

Jag har problem med mitt urtrampningslager och försöker förstå varför.
Bytte lamell och tryckplatta för någon vecka sedan och passade på att byta urtrampningslager i samband med det.
Har i efterhand dragits med bekymmer; Det skramlar och låter illa från lagret. Försvinner när man trampar ur.

När jag bytte lagret så såg jag att att hylsan som lagret glider på verkade vara ombyggd på något vis. Kortad.
Ser ni den lilla kanten som inte är nerslipad ifrån, ja, vem vet? Svarv? Omringad på bilden
Jag tror att någon har byggt om hylsan så att ett annat lager än original ska passa, eventuellt från någon annan bil.
Nu satte jag dit ett originallager och då blev det såklart fel.
Tyvärr har jag kastat lagret jag tog bort så jag kan inte jämföra med det.

Har någon en M90 växellåda till hands och kan mäta den här delen åt mig? (som på bilden till höger)
Det är delen som urtrampningslagret "glider" på.
Tack på förhand.

På bilden till höger ser man min hylsa som mäter cirka 62,5mm. En kompis tog en bild på sin hylsa, till vänster, och den mäter c:a 68mm (mycket konstig bild)
Kan det vara så att min hylsa är kortad, eller att de olika modellerna av lådan har olika hylsor/urtrampningslager? M90H, M90L, M90H2, M90L2 etc.
Hur långa är era "hylsor"?
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med M90 låda, jag behöver ett mått.

Inlägg av Steve »

Säker på att det är urtrampningslagret som låter? När skramlar det?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Problem med M90 låda, jag behöver ett mått.

Inlägg av ainok »

Steve skrev:Säker på att det är urtrampningslagret som låter? När skramlar det?
När man står still på tomgång skramlar det lite och sen brukar det klonka till när man stänger av bilen.
Skramlet blir värre när man varvar upp motorn.

Konstigt nog så är det helt tyst om bilen har stått still ett tag, men om man kör några mil och sen står still så låter det nå förfärligt.

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=wgq37IaGGs0

Vid 7 sekunder håller jag ner kopplingen. Den här filmen spelade jag in efter att ha kört tre mil.
Efter att bilen hade vart avstängd i någon timme så var den helt tyst, och började inte låta såhär igen efter ca 5 mil.

Kan det ha med oljan i lådan att göra? Men det vore ju konstigt, för den läcker inte olja...
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Problem med M90 låda, jag behöver ett mått.

Inlägg av ainok »

Jag ska åka hem ifrån skolan imorgon och kommer då ha 20 mil resa till närmaste affär som säljer delar. Nu när jag ändå är i Uppsala så kan jag ju besöka diverse affärer.
Tänkte lägga helgen på att bli kvitt det här oljudet.
Någon som vet vad det här kan bero på? Jag tänkte montera ett nytt urtrampningslager (igen...) och en ny hylsa. Ska även passa på att byta oljan i lådan.
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Problem med M90 låda, jag behöver ett mått.

Inlägg av MVA-Productions »

Ser inte din hylsa väldigt sliten och till och med sprucken ut längst in? Eller är det bilden som luras? Är den sprucken kan det ju vara så att den blivit sned och ingående axel ligger och skaver tills du trampar ned kopplingen och axeln stannar?
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Problem med M90 låda, jag behöver ett mått.

Inlägg av ainok »

MVA-Productions skrev:Ser inte din hylsa väldigt sliten och till och med sprucken ut längst in? Eller är det bilden som luras? Är den sprucken kan det ju vara så att den blivit sned och ingående axel ligger och skaver tills du trampar ned kopplingen och axeln stannar?
Hylsan är OK, inga sprickor.
Borstade rent den med svinto och sprit för att leta efter skador så det ser kanske lite konstigt ut.

Lite oväntat, men mycket glädjande så fick jag ett telefonsamtal från en forummedlem som hade läst tråden. Han menade att ljudet helt enkelt är en konsekvens av lamellen jag använder (en stum 4 puck sinter)

Det här är något som jag själv börjar misstänka. Speciellt med tanke på att jag snart har kört 50 mil
sedan kopplingsbytet utan att det har blivit värre, och kopplingen fortsatt fungerar felfritt.Att det låter och skramlar lite får man nog helt enkelt se som en konsekvens av kopplingen jag har satt dit, men skramlet stör inte mig ett dugg sålänge det fungerar! :)

Tyvärr har jag ingen bil att jämföra med, men en bekant som körde lite värre koppling på sin 744 (dock m46 låda) har kollat på filmen och säger att jag inte ska oroa mig, sålänge det inte blir värre, och det känns ju rimligt så nu låter jag det här bero och avvaktar lite.


Fortfarande lite nyfiken på varför hylsan är kortad.
Någon som har sett det förut? Vad skulle man kunna vinna på det?
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Problem med M90 låda, jag behöver ett mått.

Inlägg av MVA-Productions »

När du säger det så har jag faktiskt märkt av samma fenomen flera gånger fast inte lika högljutt! Att man inte tänkte på det!
Skriv svar