Hydraulisk koppling - Volvo M46

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Hydraulisk koppling - Volvo M46

Inlägg av SevenEight »

Har en sån 215mm Tilton från Parner i min bil, långa lagret, vanlig kopplingsarm filad för frigång mot lagret, original 22mm slav och en Tilton 19mm huvudclinder. 4-puck sinter. Har ett par problem dock.

1. Om man har motorn lös hängande i motorlyft och kopplar ur, hur lätt ska lamellen löpa då? Min sitter stumt och jag tror det är fel MEN jag tänker att det nog kan vara så att den inte blir helt fri. Jag har dock svårt att "ta i" eftersom jag typ sitter i bilen och ska sträcka mig och ta tag i axelstumpen jag stuckit in... A bara undrar vad jag ska förvänta mig.

2. Förlänga lagret eller flytta ledpunkten borde i min bok bli hyfsat samma. Bygger så klart på att lagret inte byråladar (!) fast på styrningen. Rätt/fel?

3. Hur mycket slag ska man ha på utt lagret? Huvudcylindern ger max 1.1", dvs 28mm men i mitt tilton pedalställ så har jag inte fullt det längre. Kanske måste gå upp i cyinder - men va fan, nästa storlek gör ju att arean ökar 15%.... Jag vinner ju 15% slag men det blir ju också 15% tyngre att trampa. Känns mycket. ACM säger att jag har rätt storlek på cylindern, bra, men undra om jag har nog med slag...

4. Alternativ till 3 - byta till 20.6mm cylindern som ska finnas till volvo - oklart vilken modell dock..

Dryfta gärna allt här...
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Hydraulisk koppling - Volvo M46

Inlägg av SevenEight »

1 och, 3

Lamellen ska löpa fritt och man måste se till att man har så mycket slag så att man kopplar ur. Lamellen löper fritt, om man bara ger den möjligheten....
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Hydraulisk koppling - Volvo M46

Inlägg av SevenEight »

4 Jag har en 20.6mm och kan inte byta till nåt annat... Måste byta huvudcyl till en 13/16", dvs 20.6mm
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Hydraulisk koppling - Volvo M46

Inlägg av SevenEight »

Har nu bytt till en 13/16" men det gav inget. Måste ju betyda att det är luft i systemet tänker jag, jag har ju trots allt 15% med volym olja som pruttar in i slaven. Kopplingen känns tyngre, absolut, och det är ju inte konstigt alls eftersom kraften ökat 15%. Nåväl, jag ska testa flytta armen ett par mm till, det kan vara att jag tappar lite pga geometri på kopplingsarmen. Väntar på leverans från ACM...
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Hydraulisk koppling - Volvo M46

Inlägg av SevenEight »

10mm förlängning på lagret, ca 10mm flytt av arm, liftat system och bingo, skiten funkar. Lite för kort slag för min smak, vill ha längre, ska testa igen med 3/4" kanske.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Skriv svar