Hydraulisk koppling - Volvo M46
Postat: ons dec 07, 2016 10:30 pm
Har en sån 215mm Tilton från Parner i min bil, långa lagret, vanlig kopplingsarm filad för frigång mot lagret, original 22mm slav och en Tilton 19mm huvudclinder. 4-puck sinter. Har ett par problem dock.
1. Om man har motorn lös hängande i motorlyft och kopplar ur, hur lätt ska lamellen löpa då? Min sitter stumt och jag tror det är fel MEN jag tänker att det nog kan vara så att den inte blir helt fri. Jag har dock svårt att "ta i" eftersom jag typ sitter i bilen och ska sträcka mig och ta tag i axelstumpen jag stuckit in... A bara undrar vad jag ska förvänta mig.
2. Förlänga lagret eller flytta ledpunkten borde i min bok bli hyfsat samma. Bygger så klart på att lagret inte byråladar (!) fast på styrningen. Rätt/fel?
3. Hur mycket slag ska man ha på utt lagret? Huvudcylindern ger max 1.1", dvs 28mm men i mitt tilton pedalställ så har jag inte fullt det längre. Kanske måste gå upp i cyinder - men va fan, nästa storlek gör ju att arean ökar 15%.... Jag vinner ju 15% slag men det blir ju också 15% tyngre att trampa. Känns mycket. ACM säger att jag har rätt storlek på cylindern, bra, men undra om jag har nog med slag...
4. Alternativ till 3 - byta till 20.6mm cylindern som ska finnas till volvo - oklart vilken modell dock..
Dryfta gärna allt här...
1. Om man har motorn lös hängande i motorlyft och kopplar ur, hur lätt ska lamellen löpa då? Min sitter stumt och jag tror det är fel MEN jag tänker att det nog kan vara så att den inte blir helt fri. Jag har dock svårt att "ta i" eftersom jag typ sitter i bilen och ska sträcka mig och ta tag i axelstumpen jag stuckit in... A bara undrar vad jag ska förvänta mig.
2. Förlänga lagret eller flytta ledpunkten borde i min bok bli hyfsat samma. Bygger så klart på att lagret inte byråladar (!) fast på styrningen. Rätt/fel?
3. Hur mycket slag ska man ha på utt lagret? Huvudcylindern ger max 1.1", dvs 28mm men i mitt tilton pedalställ så har jag inte fullt det längre. Kanske måste gå upp i cyinder - men va fan, nästa storlek gör ju att arean ökar 15%.... Jag vinner ju 15% slag men det blir ju också 15% tyngre att trampa. Känns mycket. ACM säger att jag har rätt storlek på cylindern, bra, men undra om jag har nog med slag...
4. Alternativ till 3 - byta till 20.6mm cylindern som ska finnas till volvo - oklart vilken modell dock..
Dryfta gärna allt här...