Effekt/vrid vs AW71L

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Effekt/vrid vs AW71L

Inlägg av Truls_Nordahl »

Undrar om någon vet ungefär vad en omoddad AW71L låda står pall för i effekt och vrid? Kör med ca 185hk 305nm i dag och lådan
protesterar i alla fall inte så här långt.

Bilen är en Volvo 945 Classic med trimmad B230FK.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Effekt/vrid vs AW71L

Inlägg av Truls_Nordahl »

Ingen som har en susning?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Effekt/vrid vs AW71L

Inlägg av mauser240 »

Ca 400 Nm om allt är i ordning. Shift-kit och extra oljekylning rekommenderas.

Går att sätta i fler lameller (har gjort det själv) eller byta till hipolameller så man får stopp på sliret men sen ger sig det mekaniska ganska snart.

Tyvärr slirar (min) turbin i lock-upläge vid dryga 300 Nm och eftersom ODn är klenaste växeln så rekommenderar jag att stanna på 3an om man tänker gasa. Går ev. att avhjälpa med linjetrycket men då går ju ev bränslebesparing åt till att bygga linjetryck i stället.
//MartinL
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Effekt/vrid vs AW71L

Inlägg av Truls_Nordahl »

Okej, tack för svar! :)

Jag ligger uppe och nosar på 300Nm i dagsläget, men har inte märkt av något slir på OD:n faktiskt. Men jag brukar alltid lätta på
gasen när OD:n ska gå i, så det hjälper väl en del kan jag tro. Räknar med 185hk/290-300Nm i dagsläget, och lådan verkar funka fint
med detta.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Skriv svar