Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jul 25, 2017 5:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis feb 07, 2017 7:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
Har svetsat om nogra lådor för kompisar.
så kommer frågan, håller det?
jag låg ock tänkte i natt, att kraften går ju från motorn och genom låda, så det skulle ju inte vara mycket.
om man åker på 5an (1:1) så har man ju inga kräfter i växelådshuset mot motor. hela lådan blir ju bara ett stort lagerhus.
men hur blir det på dom andra växlarna? om man har 2:1 till exempel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 8:15 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 997
Ort: Torpshammar
om det håller eller inte beror nog mer på dig som svetsare...........:-) Men jag förstår ju tankegången, det är ju dock så att är det korrekt gjort så är inte fogen sämre än övrigt gods.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 8:39 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jan 27, 2010 7:29 am
Inlägg: 33
Ort: Lund
Ju mer jag tänker desto osäkrare blir jag, men det moment du har på utgående axel minus momentet på ingående är mitt förslag... hoppas det kommer nån med bättre förklaring.
Borde bli in + ut isåfall på backen?

_________________
Tomas Asp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 7:45 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2104
Ort: yttertavle/umeå
maximala kraften måste begränsas av vad kopplingen orkar hålla inte vad motorn orkar vrida!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 9:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
låt säga man kör en 3 skivig tilton då. det spelar ju ingen roll. kraften går ju igjenom lådan.
det jag kan tänka är att kåpan kan få lite stryk om, iaf om den är stummt monterat. då vrider motorn sig och lådan måste hålla igjen vridet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 9:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1432
Ort: Timrå
Om man ska tänka hela vägen ...

Anta 500 Nm maxvrid i motorn och 3:1 i utväxling på ettan för att ha något att räkna på.

1) Motorn roterar motsols i färdriktningen med 500 Nm. Sprängkåpan ser ett lika stort moment medsols 500 Nm.

2) Vridmomentet i kardanen är 3x500= 1500 Nm motsols. Den motriktade momentet tas upp av motorkuddarna och även detta passerar sprängkåpan med 1500 Nm medsols.

På ettan ser alltså sprängkåpan 2000 Nm om kopplingen överför 500 Nm.

Peak-värde blir naturligtvis när man dumpar kopplingen och då är det kopplingen som bestämmer maxvärdet, men krafter i sprängkåpan blir fortfarande 4 gånger högre.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 10:19 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jan 27, 2010 7:29 am
Inlägg: 33
Ort: Lund
Joby. Vad händer om man backar med ditt tanke sätt?
I min hjärna är det endast då man ska addera motorns moment med momentet ut ur lådan?

_________________
Tomas Asp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 12:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1432
Ort: Timrå
Momentet från kardanaxeln tas ju alltid upp av motorkuddarna. Motorkuddarna ser inget moment direkt från motorn. På backen blir riktningen på momentet omvänt eftersom kraften går i andra riktningen.

Momentet som kopplingen överför kommer alltid att ha ett motriktat moment genom sprängkåpan och är alltid relativt motorns rotationsriktning.

Om man förenklar och sätter motorkuddarna på växellådan blir det kanske enklare att tänka.

På backen får motorkuddarna 'på växellådan' ta ett moturs moment på motormoment*utväxling på backen. Sprängkåpan får ta ett medurs moment från kopplingen.

Med motorkuddarna på motorn blir momentet genom sprängkåpan alltså bakaxelns moment minus motorns moment.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 4:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
hur blir din räkning på 5an 1:1?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 5:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1432
Ort: Timrå
Ja ... då går det ju inte in något moment i huset på växellåden, alltså borde det inte vara något vridmoment på sprängkåpan.

Jag backar på mitt tidigare resonemang och inser att momenten jobbar åt olika håll i sprängkåpan.

Lasten på motorkuddarna tar upp vridmomentet från kardanaxeln.
Momentet i sprängkåpan blir moment i kardanaxel minus moment genom kopplingen.

Ettan: (3:1) 500 Nm i motorn, 1500 Nm i kardan och motorkuddar samt -1000 Nm i sprängkåpan.
Femman: (1:1) 500 Nm i motorn, 500 Nm i kardan och motorkuddar samt 0 Nm i sprängkåpan.
Backen: (-3:1) 500 Nm i motorn, -1500 Nm i kardan och motorkuddar samt -2000 Nm i sprängkåpan.

Det är ju helt enkelt så att det är skillnaden i moment mellan koppling och kardanaxel som ska tas upp av sprängkåpan.


Pielstick, din hjärna funkade bättre än min idag :thumbright:

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 18, 2017 11:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1335
Ort: Vällingby
Hur blir påkänningarna för t.ex. ett mellanlager på en kardan?
Där är ju "utväxlingen" 1:1... ser fästet i chassit hela vridmomentet då och med den lilla (ytter-) diametern vad händer då med infästningen i chassit?
Jag tänker mer att det bara är friktionsförlusten som "syns"... även på lådan.
Eller?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 9:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Inlägg: 151
Ort: Lidingö
Det är ju rätt så stor diameter på sprängkåpan så kraften är inte avsevärd. Momentet är ju kraft gånger hävarmens längd.
Räknat på 1500 Nm (500 Nm i motorn och 4 i utväxling på 1ans växel) och 60 cm i diameter på sprängkåpan blir det 5000 N dvs motsvarande kraften från ca 500 kg och då har man 180 cm svets (om man bara svetsat utsidan). Klart värre är det ju när man svetsar en kardan som är betydligt mindre diameter. Än värre det blir om man svetsar en drivaxel. Där har man ju dessutom bakaxelutväxlingen som ökar momentet en faktor ca 3-4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010