Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis sep 19, 2017 12:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons feb 15, 2017 8:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1009
Ort: Torpshammar
Man kan inte ha för mycket "gammalt" oljetänk nuförtiden. Finns många moderna GL5 oljor som är GL4 kompatibla och inte alls har nå tillsatser som bryter ner gulmetaller.
Bara för att det var så hösten 1979 så betyder det inte att det är så idag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 4:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 517
Ort: Linköping
Jag började prova oljor och synkar på jobbet 2012 så jag vet inte hur det var 1979, fanns GL4 och GL5 standarderna då?

GL1 som M40 förmodligen är konstruerad för att fungera med eller motsvarande tidigare standard:
Inga friktionsmodifierande tillsatser ska användas.

Både GL4 och GL5 är gjorda för hypoidväxlar och andra växlar med mycket glidning i och därför behövs tillsatser som förhindrar skärning.

Läs mer här:
http://www.api.org/~/media/Files/Certif ... 013.pdf%20

Då M40 konstruerades för att användas med oljor som inte har friktionssänkande tillsatser är konvinklar och material valda för att fungera bra med detta, har vi GL4 eller GL5 i finns det risk för att friktionen blir för låg och då klarar synken inte att synka.


EP-tillsatser är aggresiva mot gulmetaller, behöver inte vara ett problem, Scania kör 100 000 mil med växellådor som har en del gulmetall i t ex växlingstappar och GL-5 olja. Men M40 synkarna är gjorda av gulmetall så det kan vara onödigt att ta den risken, förutom att friktionen kan vara för låg.

Jag har provat 10-15 oljor i 50-60 prov och det skiljer rätt mycket mellan oljor i samma standard, bara för att det funkar med en GL-5 olja behöver inte alla funka. Scania synkarna är konstruerade för GL4/GL5 olja men det är ändå bara en mindre andel av de provade oljorna som ger tillräckligt mycket friktion för att det ska fungera. Förutsättningarna för att synkar som inte är gjorda för GL4/GL5 ska fungera med GL5 olja är sämre ändå.
Om det kommer in ett tips som säger "prova olja X från tillverkare Y för den har jag kört 5000 mil med och det funkar bra" så kan det vara ide att lyssna. Om nån säger "dagens moderna oljor är så jävla bra att du kan slå i vilken modern olja som helst" så har den personen fel.

Nu måste jag förbereda mitt möte med Total imorgon för då ska vi bl a prata synkprover med olja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 8:32 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 58
tack för alla svar o mycket nyttig info !!! Mycket lärorikt :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010