Jag började prova oljor och synkar på jobbet 2012 så jag vet inte hur det var 1979, fanns GL4 och GL5 standarderna då?
GL1 som M40 förmodligen är konstruerad för att fungera med eller motsvarande tidigare standard:
Inga friktionsmodifierande tillsatser ska användas.
Både GL4 och GL5 är gjorda för hypoidväxlar och andra växlar med mycket glidning i och därför behövs tillsatser som förhindrar skärning.
Läs mer här:
http://www.api.org/~/media/Files/Certif ... 013.pdf%20
Då M40 konstruerades för att användas med oljor som inte har friktionssänkande tillsatser är konvinklar och material valda för att fungera bra med detta, har vi GL4 eller GL5 i finns det risk för att friktionen blir för låg och då klarar synken inte att synka.
EP-tillsatser är aggresiva mot gulmetaller, behöver inte vara ett problem, Scania kör 100 000 mil med växellådor som har en del gulmetall i t ex växlingstappar och GL-5 olja. Men M40 synkarna är gjorda av gulmetall så det kan vara onödigt att ta den risken, förutom att friktionen kan vara för låg.
Jag har provat 10-15 oljor i 50-60 prov och det skiljer rätt mycket mellan oljor i samma standard, bara för att det funkar med en GL-5 olja behöver inte alla funka. Scania synkarna är konstruerade för GL4/GL5 olja men det är ändå bara en mindre andel av de provade oljorna som ger tillräckligt mycket friktion för att det ska fungera. Förutsättningarna för att synkar som inte är gjorda för GL4/GL5 ska fungera med GL5 olja är sämre ändå.
Om det kommer in ett tips som säger "prova olja X från tillverkare Y för den har jag kört 5000 mil med och det funkar bra" så kan det vara ide att lyssna. Om nån säger "dagens moderna oljor är så jävla bra att du kan slå i vilken modern olja som helst" så har den personen fel.
Nu måste jag förbereda mitt möte med Total imorgon för då ska vi bl a prata synkprover med olja.