Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?
Postat: tis mar 14, 2017 10:09 am
Hej!
Jag har en Audi A4 Quattro -00
Tyvärr har stödlagret på kardanen till bakaxel, eller snarare gummit som håller i stödlagret bilvit riktigt slappt. Dunkar och slår när jag gasar på.
Måste bytas.
Började läsa lite i verkstadshandboken och kolla runt på nätet, suprise suprise, det går INTE att byta.
Audi har monterat lagret på den ena sidan av axeln, och sedan pressat på den andra änden och bultat ihop det hela.
Går absolut inte att få isär, och om man nu lyckas så är det rent omöjligt att få ihop det igen med balanseringen i behåll.
Man har några alternativ.
1. Lämna in bilen hos VAG och köpa hela kardan assemblyn och byta den. Då byter dom precis allt emellan växellåda och bakaxeln. Jättedyrt med betoning på jättedyrt.
2. Köpa hem ett lager (som knappt finns att få tag i då man egentligen inte kan byta det). Finns på kinesiska ebay och 034.motorsport i amerika.
Lagret frakten och tullen kostar mer än det smakar, och om man på något sätt lyckas få tag i lagret så är det ett rent h****e att få isär kardanen, för att inte tala om att få ihop de igen.
3. Bygga om lagret. Stödlager från BMW E36 passar rakt av, men man får bygga om "fötterna" som man bultar fast i kardantunneln lite. Det här är ett riktigt bra alternativ, men problemen med att få isär och ihop kardanen kvartstår.
5. Åka till en skrot och plocka kardanpaketet från en annan bil. Det här kan ge mer problem än det löser. Lagret och eller lagerhållaren på den nya kardanen är oftast minst lika slitna som det man har på sin egen bil. Det här är ett vanligt problem på B5 quattros, även b5 passater och B6 a4. Lycka till att hitta ett kardanpaket med fräscht lager.
6. Fulingen, tjyven, det stygga men ack så effektiva sättet att fulfixa sitt lager och få bättre än original.
Sikaflex.
Man fyller helt enkelt gummihållaren med något slags elastiskt montagelim och låter det torka i någon vecka, sen har man ett jäkligt starkt hållare som INTE kommer börja flexa, även om man drar på. Att beakta är att hardyskivor och knutkors lever ett hårdare liv efter en sådan här behandling, men det behöver nödvändigtvis betyda någon märkbar skillnad.
Så! Vad ska jag limma med?
Om ni inte förstog hur jag menade så länkar jag till den här tråden av en amerikan som har gjort samma behandlning med mycket gott resultat.
http://www.audizine.com/forum/showthrea ... Windo-Weld
Tyvärr får jag inte tag i det han har använt.
Här är även en intern tråd där någon annan på Sävar har limmat med något, men jag vet inte vad. Finns MÅNGA olika sorters sikaflex.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=67962
Googlade runt lite efter produkterna de använder i den där tråden, men den är 7 år gammal, och jag hittade inte så mycket.
Jag hoppas på förslag! Vindrutelim? Sikaflex 291?
Jag har en Audi A4 Quattro -00
Tyvärr har stödlagret på kardanen till bakaxel, eller snarare gummit som håller i stödlagret bilvit riktigt slappt. Dunkar och slår när jag gasar på.
Måste bytas.
Började läsa lite i verkstadshandboken och kolla runt på nätet, suprise suprise, det går INTE att byta.
Audi har monterat lagret på den ena sidan av axeln, och sedan pressat på den andra änden och bultat ihop det hela.
Går absolut inte att få isär, och om man nu lyckas så är det rent omöjligt att få ihop det igen med balanseringen i behåll.
Man har några alternativ.
1. Lämna in bilen hos VAG och köpa hela kardan assemblyn och byta den. Då byter dom precis allt emellan växellåda och bakaxeln. Jättedyrt med betoning på jättedyrt.
2. Köpa hem ett lager (som knappt finns att få tag i då man egentligen inte kan byta det). Finns på kinesiska ebay och 034.motorsport i amerika.
Lagret frakten och tullen kostar mer än det smakar, och om man på något sätt lyckas få tag i lagret så är det ett rent h****e att få isär kardanen, för att inte tala om att få ihop de igen.
3. Bygga om lagret. Stödlager från BMW E36 passar rakt av, men man får bygga om "fötterna" som man bultar fast i kardantunneln lite. Det här är ett riktigt bra alternativ, men problemen med att få isär och ihop kardanen kvartstår.
5. Åka till en skrot och plocka kardanpaketet från en annan bil. Det här kan ge mer problem än det löser. Lagret och eller lagerhållaren på den nya kardanen är oftast minst lika slitna som det man har på sin egen bil. Det här är ett vanligt problem på B5 quattros, även b5 passater och B6 a4. Lycka till att hitta ett kardanpaket med fräscht lager.
6. Fulingen, tjyven, det stygga men ack så effektiva sättet att fulfixa sitt lager och få bättre än original.
Sikaflex.
Man fyller helt enkelt gummihållaren med något slags elastiskt montagelim och låter det torka i någon vecka, sen har man ett jäkligt starkt hållare som INTE kommer börja flexa, även om man drar på. Att beakta är att hardyskivor och knutkors lever ett hårdare liv efter en sådan här behandling, men det behöver nödvändigtvis betyda någon märkbar skillnad.
Så! Vad ska jag limma med?
Om ni inte förstog hur jag menade så länkar jag till den här tråden av en amerikan som har gjort samma behandlning med mycket gott resultat.
http://www.audizine.com/forum/showthrea ... Windo-Weld
Tyvärr får jag inte tag i det han har använt.
Här är även en intern tråd där någon annan på Sävar har limmat med något, men jag vet inte vad. Finns MÅNGA olika sorters sikaflex.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=67962
Googlade runt lite efter produkterna de använder i den där tråden, men den är 7 år gammal, och jag hittade inte så mycket.
Jag hoppas på förslag! Vindrutelim? Sikaflex 291?